big_evert Posted February 24, 2003 Posted February 24, 2003 Jag tycker att det saknas saker att diskutera om...så jag får väll starta en ny tråd där jag tänkte skriva upp en lista på några av mina favoritfilmer: Allmost Famous: Det är en riktigt bra film. Jag tycker även att det är intressant när det är verklighetsbaserat. I denna film finns det mesta....mycket bra skådespelarinsatser också... Frances McDormand tycker jag gör en väldigt bra tolkning av hur jobbig en morsa kan vara...övriga roller är Kate Hudson, Patrick Fugit och Billy Crudup. När lammen tystnar Inte konstigt att denna film plockade hem massa Oscars.. jag tycker att den är riktigt spännande... Jodie Foster och Anthony Hopkins är riktigt bra...sämre tycker jag att uppföljaren var. Den var inte alls lika spännande...har däremot inte sett "Röd Drake" eller nu vad den heter...någon som kan rekomendera den? Sjätte Sinnet Är även denna en väldigt spännande film...som jag aldrig kan tröttna på...vet inte vad det är som gör den så fantastig...men den får ni ta och se om ni inte gjort det!! Vingar av glas En svensk film måste ju också komma med. Denna film är riktigt rolig, charmerande och väldigt allvarlig i sina stunder. Den här filmen konkurerade troligtvis med Jalla Jalla som kom ut samma år och som handlade om samma ämne. Jalla Jalla tror jag fick dem flesta besökarna av dessa filmerna, men jag tycker denna är snäppet vassare. Reza Bagher imponerar! Måste se hans nästa film som kommer på någon gång detta året. Vet inte när riktigt...någon annan som vet det eller?...Den kommer iallafall att heta Cappriciosa. andra filmer är Ciderhusreglerna, Den bästa sommaren, Hem Ljuva hem, Monsters Ball, Tomten är far till alla barnen... kommentera gärna detta som jag skrivit... 0 Quote
blund Posted February 24, 2003 Posted February 24, 2003 Jag har personligen inte sett Röd Drake/Red Dragon men däremot äger jag Röda Draken/Manhunter (Michael Mann 1986) som i grund å botten är samma film gjord på samma manus. Manhunter är iaf mycket välgjord och ganska speciell till utformningen. En tät thriller helt enkelt. Angående dina filmtips: - Jag tycker nog att du även borde kolla upp filmer gjorda innan '90. Även om det gjorts bra filmer under 90-talet (Natural Born Killers, Traffic, Seven...) så är det svårt att få perspektiv på saker innan man har sett de riktiga filmessen. Nu är jag ingen filmguru (långt ifrån) men några filmer jag måste rekommendera är: Rosemarys baby, Gökboet, Fåglarna, Citizen Kane (vilken otrolig reggisör!), Das Boot, Deer Hunter... 0 Quote
big_evert Posted February 24, 2003 Author Posted February 24, 2003 Natural Born Killers, Traffic och Seven har jag sett och jag tycker att iallafall dem två sistnämnda är riktigt bra också medans dem andra filmerna har jag inte sett förutom Deer Hunter som jag ens inte kommer ihåg vad den handlar om...funderar på att köpa Gökboet (tror jag den heter). Den verkar iallafall väldigt bra...tänker jag på rätt film... en film med Jack Nicholson 0 Quote
blund Posted February 25, 2003 Posted February 25, 2003 Jajemen Gökboet med Jack N. är ett måste i samlingen (den har kommit ut på en bra DVD nu oxå)! Deer Hunter är en lite annorlunda vinkling av Vietnamkriget (bl.a. med en ca. 40 min lång bröllopsscen i början innan hemskheterna sätter fart.). Själv blev jag mycket berörd av den, mkt pga De Niros och Christopher Walkens rollprestationer. Men du har hört talas om Rosemary's Baby och Citizen Kane? 0 Quote
Moiraine Posted February 25, 2003 Posted February 25, 2003 Hm.... Reservior Dogs, Trainspotting, Gridlock´d, Gudfadern och Bergens Fånge bland andra. Varför? Bra manus, bra foto. Bra filmskapande helt enkelt. ;) I Reservior Dogs, Trainspotting och Gridlock´d absolut manus. Helt och hållet från ämnet? Javisst. :) 0 Quote
big_evert Posted February 25, 2003 Author Posted February 25, 2003 Rosemary's Baby och Citizen Kane har jag inte hört talas om? Reservior Dogs har jag funderat på att se, men det har inte blivit så?...så den är sevärd då? jag kan hålla med om att Trainspotting är bra! Gudfadern har jag hört är en riktig klassiker....eller har jag fel? Gridlock´d och Bergens Fånge har jag inte hört talas om 0 Quote
Moiraine Posted February 25, 2003 Posted February 25, 2003 Jo Rosemary´s Baby och Citizen Kane är riktigt bra de också. Resveroir Dogs är den första som Quentin Tarantino är regissör för, eller hur det nu var. I alla fall är det en av de filmer han blev riktigt stor för. Mycket mycket sevärd. Särskilt om man tycker om Tarantinos sätt att skriva repliker. Gudfadern ÄR en klassiker. Jag har inte så mycket till övers för trean, men tvåan är också bra och alla borde ses. T ex i sträck. ;) Gridlock´d är en amerikansk "indepentent" film om två knarkare som försöker lägga av. Vet inte hur tillgänglig den är i Sverige. Och Bergens Fånge är en rysk film som återinförde rysk film på listan, tycker jag i alla fall. 0 Quote
AKW Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 Ok, eftersom jag är ett stort David Fincher-fan, så rekommenderar jag att du kollar in hans filmer: Fight Club Seven The Game Panic Room Han har också gjort Alien 3, men den kan vi utelämna... ehem. Eftersom en del av mina favoritfilmer redan blivit listade ovan, så tänker jag nämna lite andra filmer som jag starkt rekommenderar: Evil Dead Motorsågsmassakern (oklippta, inte mycket mer blod eller "gore", men det är heller inte meningen) Halloween Chinatown Edward Scissorhands Donnie Brasco Jackie Brown Training Day Cube The Usual Suspects Jag tror jag får återkomma till den här tråden lite senare. Om jag inte slutar nu så kommer jag sitta här hela dagen och skriva titlar... 0 Quote
blund Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 Chinatown blev jag faktiskt lite besviken på, kan någon förklara för mig varför den blivit en sådan klassiker? För att Polanski reggiserat? Jag instämmer med Moiraine: Reservoir Dogs är mycket mycket sevärd! Om inte ett mästerverk så är den iaf en mästerlig regidebut! :D På tal om Usual Suspects - en av 90's bästa thrillers tillsammans med När Lammen Tystnar och Seven? 0 Quote
ungfilm Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 Edward scissorhands har en ortolig scenografi o det e ju regissören känd för att ha...Jag håller med om att den e bra... Håller oxå med om att fincher e grym särskilt på bildlösningar tycker jag men det beror väl på att han har en bakgrund som musikvideoregissör om jag minns rätt... Själv tycker jag om Citizen Kane och American Beauty och Fight Club såklart... 0 Quote
AKW Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 blund, Chinatown, liksom de flesta klassiker, är just en klassiker för att majoriteten av de som sett filmen tycker att den är antingen bra eller suverän. Sen finns de ju de som tycker att den är ren skit... Allt handlar om individuell smak. Det finns ingen direkt klassiker-formel. Den har blivit uppskattad av generation efter generation - det är väl det som gör en film till en klassiker, antar jag. Själv tänker jag inte på film på det sättet. Externa meningar om filmer påverkar inte mitt omdöme på något sätt. Antingen så gillar jag filmen, eller så gör jag det inte. Jag håller med om att Se7en, NLM och Usual Suspects är 90-talets ledande thrillers. ungfilm, yup, Ed Scissorhands har en otrolig scenografi. Johnny Depp är ju också en suverän skådis och tillför filmen en hel del. Ed Scissorhands känns som ett Disney äventyr skrivet av Poe. Fincher är en väldigt teknisk regissör, utan tvekan. När han tog emot ett pris för Seven på MTVs filmgala sa han något i stil med "People say that Se7en is just an MTV movie. I say, what's wrong with that?" Helt rätt. Filmkritiker, eller kritiker oavsett inriktning, måste vara det mest meningslösa yrke någonsin. 0 Quote
big_evert Posted February 26, 2003 Author Posted February 26, 2003 Jag får nog försöka se Gudfadern...jag har inte sett så många så gamla filmer... det borde ju finnas många bra filmer som man inte sett och som är lite äldre.. Jag håller med om att David Fincher gör väldigt bra filmer...gillar du han borde du läsa ett långt reportage om han i en tidning som heter "Allt om dvd".... Jag gillar Seven och Figt Club främst...I Panic Room tycker jag inte att han kan hålla sig ifrån klysher Av dem filmerna som AKW nämner har jag inte sett så många förutom Finchers filmer som jag tycker är väldigt bra...Den enda jag har sett av dem övriga är Halloween. Och den tycker jag inte var så väldigt bra 0 Quote
Opus Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 Nog tycker jag att Fight Club platsar som en av 90-talets bästa thrillers, även Matrix även om det är lite utöver Thrilller-genren. AKW, Kritiker är bra om man hittar någon med ett bra mönster så att om man inte själv inte hört något om filmen så kan man styras av vad dessa tycker. Sen om de har rätt eller inte, det är ju en annan fråga. Men meningslösa är de inte. Tänke också jag räkna upp några filmer som inte är nämnda (öglade igenom), håller med de som sagts det mesta... Magnolia, det bästa manuset någonsin. Nyckel till frihet, mainstream men personlig favorit. Nightmare Before Christmas, blir bättre för varje gång man ser den, en given topp tio. Spirited Away och Princess Monoke, av den mästerlige regissören Hayao Miyazaki, jag säger bara, DISNEY, eran tid är förbi. ÄVEN: Pi Requiem for a dream Spellbound Notorious Nä man ska inte säga för mycket som tuppen sa. =) /A. 0 Quote
AKW Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 Opus, min mening är att kritiker är meningslösa. Du kan inte utbilda dig till kritiker. Alla har vi våran individuella smak. Bara för att du får betalt för att sitta och yttra dig om någon annans verk, så betyder inte det att dina ord väger tyngre än någon annans eller har någon som helst relevans när det kommer till andras tycke om en film, skiva, teaterpjäs etc. Jodå, Fight Club kan räknas till en av 90-talets bästa thrillers, fastän jag har svårt att ge den en specifik kategori. Och sen måste jag lägga till Fear and Loathing in Las Vegas på min "rekommenderas" lista. Exceptionell. 0 Quote
Opus Posted February 26, 2003 Posted February 26, 2003 AKW, jo jag förstår hur du menar, men jag håller ändå inte med. För att vara en pålitlig kritiker måste denne ju visa att den kan mycket mer än vad jag kan, visar han/hon dåligt kunnande så litar jag inte till den personens kunnande. Så visst måste man gå utbildning, livets utbildning, i det här fallet se filmer. Sen när det kommer till skribenter, så går ju de ofta journalistik eller dylikt. Dessutom är det roligt när kritiker har extremt dålig syn på något så att man riktigt kan förkasta dem hemma i tv-soffan etc. =). 0 Quote
big_evert Posted February 27, 2003 Author Posted February 27, 2003 Jag tycker att man har rätt att ifråga sätta varför "den" är så jävla bra 0 Quote
Moiraine Posted February 28, 2003 Posted February 28, 2003 hm...man håller väldigt sällan med kritikerna, men jag tror att de har ett syfte som verkligen behövs i branschen. förvisso tycker alla människor olika, men många kanske inte är så insatta i film som folk i allmänhet är på den här sidan, så de vill höra vad "proffs" har att säga innan de går och ser en film. 0 Quote
jns Posted March 1, 2003 Posted March 1, 2003 för att inte tala om Jean-Pierre Jeunet med filmer som "Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain" och "The City of Lost Children", och Stanley Kubrick var också högst skicklig. 0 Quote
Opus Posted March 6, 2003 Posted March 6, 2003 JNS, nu glömmer du allt att han också gjorde Alien 4 =)... 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted March 6, 2003 Posted March 6, 2003 Men att se Jeunets filmer Delicatessen och De förlorade barnens stad är ett måste! Två av de bästa filmerna jag sett. 0 Quote
Ronnie Posted March 6, 2003 Posted March 6, 2003 Hans Amelie from Montmartre var jäkligt bra också. Den nya han gjort verkar härligt bisarr den med. 0 Quote
Ronnie Posted March 6, 2003 Posted March 6, 2003 ja, såg en sunkig trailer på den som skulle vara hans nya film. Verkade rätt utflippad. Fast när jag kollar på imdb nu hittar jag bara http://us.imdb.com/Title?0344510 som hans nyaste film och den har inget med den att göra som jag såg trailer på. Lite mystiskt det här nästan. 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted March 6, 2003 Posted March 6, 2003 Jo, utflippat brukar det ju vara. Skulle vilja se hans tidigare grejer från 80-talet. Se hur han utvecklar sitt berättande. Vet du om det är grejer som går att få tag på? 0 Quote
Recommended Posts