Gå till innehåll

En bög i familjen (sketch)


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Hej, en sketch som jag skrivit tillsammans med en manuskollega. Synpunkter? Förslag på förbättringar?

 

INT. VARDAGSRUM - KVÄLL

 

Bo och Lisbeth, båda, 50 år, äter middag med sin vuxne son, Fredrik, 25.

 

Bosse och Lisbeth är tjusigt uppklädda. Bo i byxa, skjorta, slips, kavaj. Lisbeth i klänning och pråliga smycken. Fredrik däremot är enkelt klädd i jeans och T-shirt.

 

De äter en stund under tystnad.

 

LISBETH

Hur går det på jobbet? Trivs du?

 

FREDRIK

Det går bra. Jag trivs bra.

 

LISBETH

Du verkar bekymrad, Fredrik.

 

FREDRIK

Du ser det, mamma?

 

LISBETH

Det är klart, min son. Jag är din mor, jag ser allt.

 

BO

Jo. Jag också.

 

FREDRIK

Jag är kär.

 

LISBETH

Men gud så härligt! Du har inte en aning om hur länge jag väntat på att få höra dig säga dessa ord!

 

FREDRIK

Jaså?

 

LISBETH

Ja, du är ju 25 år, Fredrik. Man börjar ju undra, om allt står rätt till, så att säga. Förlåt, men det är ju sant.

 

FREDRIK

Om allt står rätt till?

 

LISBETH

Ja, du vet.

 

Hon gör en fjollig handrörelse och ler sedan urskuldande.

 

LISBETH

Vad heter flickan?

 

FREDRIK

Robin.

 

Lång tystnad

 

LISBETH

Ja... Hon kommer från en sån där modern familj.

 

FREDRIK

Det är ingen hon, mamma.

 

Lisbeth börjar gråta okontrollerat. Reser sig från bordet.

 

LISBETH

Förlåt mig.

 

Lisbeth går ut från rummet. Bo sitter kvar och stirrar på Fredrik.

 

FREDRIK

Snälla säg nåt pappa

 

LISBETH

(Skrik, off screen)

Herregud! Jag har närt en bög vid mitt bröst!

 

Bo reser sig upp och slår näven i bordet.

 

BO

Hör nu hur du har gjort mamma ledsen.

 

Bo går ut till Lisbeth. Fredrik sitter kvar ensam. Tittar upp på väggen, där vi nu ser att det hänger ett kors. Vi hör hur ytterdörren öppnas. In kommer Tommy, 27, Fredriks storebror. Han har en träningsväska hängandes över axeln, som han tar av och slänger på matbordet.

 

TOMMY

Tjena brorsan, ska bli gott med käk.

 

Tommy hör plötsligt Lisbeths gråt.

 

TOMMY

Varför gråter morsan?

 

FREDRIK

För att jag är gay.

 

Tommy blir helt stum.

 

TOMMY

Hur fan kan du suga kuk?! Fy fan! Fy fan! Fy fan, säger jag bara! Ska du ha stryk?!

 

FREDRIK

Försök.

 

TOMMY

Fy fan! Usch!

 

LISBETH

(Skrik, off screen)

Förstår du inte vad du har gjort?! Du kommer brinna i helvetet! Helvetet!

 

TOMMY

Tyst om Gud, morsan! Kan det inte bara få vara vidrigt utan att vi blandar in Gud!

 

Lisbeth rusar in i rummet, tätt följd av Bo.

 

LISBETH

Det är Gud som dömer oss! Som avgör om vi är god nog att släppas in i himlen!

 

TOMMY

Skit i Gud! Det handlar inte om det! Det handlar om att Fredrik tycker om att knulla röv!

 

LISBETH

Jaa! Och vad tror du Gud tycker om det?!

 

FREDRIK

Men nu är det så. Lev med det.

 

Fredrik reser sig upp och går därifrån.

 

INT. KÖK - KVÄLL

 

Lisbeth, Bo och Tommy sitter tillsammans vid köksbordet.

 

TOMMY

Fy fan asså, fy fan.

 

LISBETH

Vad ska vi ta oss till?

 

BO

Det är väl inte så mycket som vi kan göra.

 

LISBETH

Det är klart vi kan! Vi kan prata med honom. Få honom att förstå att det inte är Guds vilja att hålla på så där.

 

TOMMY

Men det är något fel på hans huvud, förstår du inte det? Han är sjuk. Det finns inget botemedel.

 

De sitter tysta en stund.

 

LISBETH

Bortom all räddning.

 

BO

Nej. Han är vår son, Lisbeth. Din bror, Tommy.

 

De ser på honom.

 

BO

Nej, jag kan inte påstå att jag heller gillar det men ... Som han själv sa, nu är det så. Det är så. Vi har en bög i familjen.

 

LISBETH

Det har vi inte alls det, han är bara lite förvirrad. Stackaren.

 

TOMMY

Det är äckligt.

 

LISBETH

Han är ju mitt barn, min lilla Fredrik.

 

BO

Han har ju fått för sig konstiga saker förut. Vi kanske kan spela med så länge, tills det går över?

 

LISBETH

Hur menar du då?

 

INT. HEMMA HOS FREDRIK - DAG

 

Lisbeth, Bo och Tommy står upp i Fredriks vardagsrum rum, med varsina paket i hand. Fredrik sitter ner i sin soffa och lyssnar och ser på medan de sjunger “Ja må han leva”. På väggarna hänger en elgitarr och en affisch med ett rockband. Fredrik försöker se glad ut.

 

LISBETH

Grattis vår älskade.

 

FREDRIK

Tack

 

De räcker över paketen till honom. Fredrik öppnar det första paketet - en skiva med schlagermusik. Andra paketet - En officer och en gentleman på DVD. Tredje paketet - en bakform, plus två grytlappar.

 

FREDRIK

(Besvärat)

Tack.

 

BO

Vi har en gemensam present också

 

Bo tar fram en vissla och blåser i den. Då rullar en vagn in i rummet. Vagnen är täckt av ett skynke, som det uppenbart gömmer sig något stort under. Fredrik går fram till vagnen och tar tag i skynket.

 

FREDRIK

Ska jag?

 

BO

Absolut!

 

Fredrik drar undan skynket. På vagnen står nu fem lättklädda och dansande män. I samma ögonblick som skynket rycks undan sätter dansmusik igång. Fredrik står helt mållös och tittar på de dansande männen. Tommy är äcklad, men försöker hålla god min.

 

/Daniel, Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kände att den saknade poäng, var rätt tunt skriven och har alldeles för få (om några) roliga element för att kunna kalla sig själv sketch. Temat och idén är en bra utgångspunkt, men ni behöver absolut lägga mer tid på storyn och skrivandet. En bra sketch har mycket tanke bakom sig- Den här behöver en hel del arbete för att inte falla platt. Vändpunkten till den komiska twisten där familjen ska "spela med" är alldeles för plötslig och omotiverad, och jag fann ingen humor i fem lättklädda dansande män.

 

Rent författarmässigt så,

Andra paketet - En officer och en gentleman på DVD.

Läser jag det här undrar jag hur man kan ge en officer samt en gentleman i dvd format - Förtydliga att det är en Filmtitel ni anspelar på så jag som läsare inte behöver gissa mig till det (Citattecken duger fint). Tveka inte heller att beskriva mindre saker karaktärerna gör, gester, ansiktsuttryck etc som kan förtydliga vad som sker mellan replikerna - Annars känns det som att de sitter runt ett bord och kastar ur sig repliker i turordning.

 

Så, potential, men den är alldeles för ogenomarbetad! Oftast är en bra idé att ta de första 3 idéerna man får och inte göra dem. Hitta det där som är originellt och oförutsägbart :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, Tolin. Jag vill först börja med att säga tack för att du tog dig tid och läsa och kommentera. Det gillas, även fast jag kanske inte håller med dig om när det gäller just allt, men humor är ju förstås också väldigt individuellt.

 

Jag kände att den saknade poäng, var rätt tunt skriven och har alldeles för få (om några) roliga element för att kunna kalla sig själv sketch.

 

Hur menar du att den saknar poäng? Är det inte tillräckligt tydligt att vi driver med familjens fördomar mot homosexuella?

 

Det är det vi vill visa i slutet, när de ger Fredrik alla dessa presenter, varav det inte är någonting som han är intresserad av, utan helt och hållet utgått ifrån deras fördomar om vad homosexuella tycker om.

 

Men jo, jag borde nog varit tydlig i trådstarten med att vi önskar pyssla med smal och svart humor. Vi vill givetvis att folk ska skratta år våra sketcher, men vi är först och främst ute efter att få oss själva att skratta. Jag är medveten om att det låter egoistiskt, men vi tänker som så att om vi tycker det är roligt, så kommer också andra göra det.

 

Det är också väldigt viktigt för oss att det känns sant, verkligt. En tillskruvad verklighet, kanske, men ändå sann.

 

Förstår du? Det är inte meningen att publiken ska gapskratta, mer nicka igenkännande.

 

Temat och idén är en bra utgångspunkt, men ni behöver absolut lägga mer tid på storyn och skrivandet. En bra sketch har mycket tanke bakom sig. Den här behöver en hel del arbete för att inte falla platt

 

På vilket sätt faller den platt, anser du?

 

Jag personligen kan faktiskt hålla med dig om att går för snabbt, för det är väl det som du tycker är problemet, om jag förstår dig rätt?

 

Har du något förslag på hur vi kan utveckla storyn?

 

Hitta det där som är originellt och oförutsägbart

 

Du förutsåg fem halvnakna dansande män? ;)

 

Tveka inte heller att beskriva mindre saker karaktärerna gör, gester, ansiktsuttryck etc som kan förtydliga vad som sker mellan replikerna - Annars känns det som att de sitter runt ett bord och kastar ur sig repliker i turordning

 

Fram till för ett år sen höll jag med dig rörande detta, men det senaste året har jag varit i kontakt med 2 dramaturger och de säger att det är att förstöra för regissören och skådespelarna att beskriva för mycket. Det förstör det roliga för dem, helt enkelt.

 

Än en gång: Tack för att du skrev i tråden! Ha det fint!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du att den saknar poäng? Är det inte tillräckligt tydligt att vi driver med familjens fördomar mot homosexuella?

Att ni driver med fördomar är enbart något som gör en kort appearance i sluttwisten, vilket är som att ha Titanic gå i isberget under de sista 10 minuterna.

 

Det är det vi vill visa i slutet, när de ger Fredrik alla dessa presenter, varav det inte är någonting som han är intresserad av, utan helt och hållet utgått ifrån deras fördomar om vad homosexuella tycker om.

Att han får presenterna är en jättebra grej, men det är i slutet i en väldigt omotiverad gest från familjen (som tidigare varit extremt homofobiska). Att de "rider ut hans fas" är inte alls en förklaring jag köper. Mitt tips du bad om skulle isåfall vara att bygga vidare utifrån den här presentscenen och försöka bygga fram till den på ett mer trovärdigt vis, då tror jag att det kan bli super.

 

Du förutsåg fem halvnakna dansande män? ;)

Oja, så fort jag läste om den "dolda presenten" visste jag vad som komma skulle. Att inleda med dessa småpresenter som alla kunde kopplas till stereotypen av homosexuella vet man direkt som läsare att den "dolda presenten" kommer vara det som sätter pricken över i. Roligare enligt mig skulle vara om de inledde med massa fina "bögvänliga" presenter och vaggade in oss som publik i en känsla av acceptans och trygghet, och sen att det under skynken fanns ett enormt kors eller kanske en exorcist/präst till exempel, som åter slår oss rakt i nyllet med homofobi.

 

Fram till för ett år sen höll jag med dig rörande detta, men det senaste året har jag varit i kontakt med 2 dramaturger och de säger att det är att förstöra för regissören och skådespelarna att beskriva för mycket. Det förstör det roliga för dem, helt enkelt.

Fast då utgår man från manus med fler än tre scener där det händer mer än bara sittande. Försök undvika replik efter replik efter replik - Betyder inte att du måste skriva varenda sak de gör, men ge karaktärerna liv genom handling. Tommy som är den homofobiska brorsan kan ju stå och bita med käken och spänna knytnäven, morsan kan stå och fingra med korset hon har runt halsen i ren chock och förtvivlan medans pappan står och drar handen i nacken etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ni driver med fördomar är enbart något som gör en kort appearance i sluttwisten, vilket är som att ha Titanic gå i isberget under de sista 10 minuterna.

 

Dålig liknelse, tycker jag.

 

För varför tror du att de reagerar som de gör, när han berättar att han är bög?

 

Därför att de har fördomar, så klart.

 

Det driver vi med från början till slut.

 

Att han får presenterna är en jättebra grej, men det är i slutet i en väldigt omotiverad gest från familjen (som tidigare varit extremt homofobiska). Att de "rider ut hans fas" är inte alls en förklaring jag köper. Mitt tips du bad om skulle isåfall vara att bygga vidare utifrån den här presentscenen och försöka bygga fram till den på ett mer trovärdigt vis, då tror jag att det kan bli super

 

Har du sett många sketcher?

 

De följer inte riktigt vanliga dramaturgiska regler. Mycket vanligt med tvära kast.

 

Oja, så fort jag läste om den "dolda presenten" visste jag vad som komma skulle. Att inleda med dessa småpresenter som alla kunde kopplas till stereotypen av homosexuella vet man direkt som läsare att den "dolda presenten" kommer vara det som sätter pricken över i. Roligare enligt mig skulle vara om de inledde med massa fina "bögvänliga" presenter och vaggade in oss som publik i en känsla av acceptans och trygghet, och sen att det under skynken fanns ett enormt kors eller kanske en exorcist/präst till exempel, som åter slår oss rakt i nyllet med homofobi

 

Jag håller inte med dig, Tolin.

 

Jag respekterar din åsikt, men jag kan säga redan här och nu att slutet lär förbli oförändrat.

 

Och det beror inte på att jag är obotligt tjurskallig.

 

Det är henrik som skrivit slutet (medan jag ligger bakom det mesta andra), men jag tycker faktiskt att han har fått till något riktigt jäkla hysteriskt kul och kommer slåss med tänder och klor för att det blir kvar.

 

Det är som jag skrev i mitt förra inlägg, humor är individuellt, finns inget tydligt rätt eller fel.

 

Men eftersom jag skrattade, blir det kvar.

 

Fast då utgår man från manus med fler än tre scener där det händer mer än bara sittande. Försök undvika replik efter replik efter replik - Betyder inte att du måste skriva varenda sak de gör, men ge karaktärerna liv genom handling. Tommy som är den homofobiska brorsan kan ju stå och bita med käken och spänna knytnäven, morsan kan stå och fingra med korset hon har runt halsen i ren chock och förtvivlan medans pappan står och drar handen i nacken etc.

 

Tror heller inte att det finns speciella regler för vanliga filmmanus och manus till sketcher.

 

Har du läst manuset till Fucking Åmål? Nästan bara dialog. Liksom Pulp Fiction. Finns hundratals andra exempel.

 

Det som du beskriver är just sånt som jag tror, nej stryk det, som jag vet är roligt för regissören och skådespelarna att få leka fram under rep och inspelning. Det borde hur som helst inte störa läsningen av manuset.

 

Så! Är det inte härligt när man har olika åsikter? Haha.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Så! Är det inte härligt när man har olika åsikter? Haha.

Verkligen :OO Fast du bör fråga dig själv om du faktiskt är öppen för "synpunkter och förslag" innan du ber om dem ;) Är det ett manus ni skrivit endast för er själva själv utan några planer alls att ändra är det okej också, men låt detta vara tydligt så vi andra inte slösar vår tid. Tack :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste faktiskt hålla med Tolin här. Jag drog inte på smilbanden en enda gång när jag läste manuskriptet... och då tror jag ändå att vi har samma sorts humor (dråpligt och svart). Min första spontana reaktion efter att ha läst klart var att det här kändes gjort på något sätt. Inte så nyskapande och fräscht, tyvärr.

 

Slutet var nog det minst överraskande också som Tolin nämnde här.

 

Alla är vi olika när det kommer till humor, och du ska stå på dig i ståndpunkten om att tycker du det är kul så är det värt att filma. Det här var inte min kopp te bara.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen :OO Fast du bör fråga dig själv om du faktiskt är öppen för "synpunkter och förslag" innan du ber om dem ;) Är det ett manus ni skrivit endast för er själva själv utan några planer alls att ändra är det okej också, men låt detta vara tydligt så vi andra inte slösar vår tid

 

Visst är jag det, annars skulle jag inte ens bry mig om att lägga upp det.

 

För citera mig själv :)

 

Jag personligen kan faktiskt hålla med dig om att går för snabbt, för det är väl det som du tycker är problemet, om jag förstår dig rätt?

 

Har du något förslag på hur vi kan utveckla storyn?

 

Tro mig, jag respekterar att du verkar tycka att det mesta är dåligt, det är helt ok, faktiskt, men om jag tycker annorlunda så har jag förstås också rätten att ge svar på kritiken.

 

Jag måste faktiskt hålla med Tolin här. Jag drog inte på smilbanden en enda gång när jag läste manuskriptet... och då tror jag ändå att vi har samma sorts humor (dråpligt och svart). Min första spontana reaktion efter att ha läst klart var att det här kändes gjort på något sätt. Inte så nyskapande och fräscht, tyvärr.

 

Slutet var nog det minst överraskande också som Tolin nämnde här.

 

Alla är vi olika när det kommer till humor, och du ska stå på dig i ståndpunkten om att tycker du det är kul så är det värt att filma. Det här var inte min kopp te bara. Lycka till.

 

Tack!

 

Det är okej att du inte gillar det, som sagt, vi gör det och låter inte andras åsikter att stoppa oss från att filma det. Vi försöker heller inte vara nyskapande på något sätt, utan satsar på att vara personliga, oss själva.

 

Men ha i åtanke att detta är ett första utkast, nästa steg blir att visa upp det för de andra i gruppen och höra vad de tycker. Det kan bli småjobbigt :)

 

Men jag blir nyfiken när även du säger att slutet inte är överraskande?

 

För jag har faktiskt svårt att se hur det ska vara så himla förutsägbart, med tanke på att det finns ingenting som pekar på att sketchen ska landa där, förrän i kanske sista scenen, då, och det är ju bara bra, enligt mig.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

"BO

Han har ju fått för sig konstiga saker förut. Vi kanske kan spela med så länge, tills det går över?

 

LISBETH

Hur menar du då?"

 

Här förstod i alla fall jag direkt att det skulle blir något krystat om att det skulle skämtas om folks fördomar gentemot homosexuella, då vi sett detta åtskilliga gånger förr. Speciellt när vi i nästan scen ser att det är presentöppning.

 

Det hade exempelvis blivit roligare om det hade börjat med schlagerskivan och sedan eskalerat till att exempelvis Bo inte kunde hålla sig utan har köpt honom en Bibel eller liknande och att Lisbeth och brorsan känner sig lurade.

 

Brorsan - Vi kom ju överens om att köpa bögiga saker?

Bo - Nej, jag kan inte gå med på det här.

 

Osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

"BO

Han har ju fått för sig konstiga saker förut. Vi kanske kan spela med så länge, tills det går över?

 

LISBETH

Hur menar du då?"

 

Här förstod i alla fall jag direkt att det skulle blir något krystat om att det skulle skämtas om folks fördomar gentemot homosexuella, då vi sett detta åtskilliga gånger förr. Speciellt när vi i nästan scen ser att det är presentöppning.

 

Det hade exempelvis blivit roligare om det hade börjat med schlagerskivan och sedan eskalerat till att exempelvis Bo inte kunde hålla sig utan har köpt honom en Bibel eller liknande och att Lisbeth och brorsan känner sig lurade.

 

Brorsan - Vi kom ju överens om att köpa bögiga saker?

Bo - Nej, jag kan inte gå med på det här.

 

Osv.

 

Allright. Då förstår jag hur Du tänker.

 

Men varför tycker du det är krystat?

 

Det gör nämligen inte jag, jag tycker det är sant.

 

Jag tror många heterosexuella bär på dessa fördomar, jag gjorde det ända tills för några år sen då jag bodde i London och träffade många bögar som var som vilken heterosexuell man som helst, fram till dess hade jag endast träffat homosexuella som ansågs, ja, ganska fjolliga, eller så byggde jag min uppfattning utifrån vad jag sett på teve, haha.

 

Så på sätt och vis, kan man säga att jag bejakar mina gamla fördomar i denna sketch.

 

Men fan, nu måste jag till jobbet! Men skriv gärna mer, gott folk, blir jäkligt glad om ni inte toksågar det allt för mycket utan försöker ge mig tips om jag hur jag ska dryga ut mitten, fördjupa konflikten mellan karaktärerna, innan slutet.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen :OO Fast du bör fråga dig själv om du faktiskt är öppen för "synpunkter och förslag" innan du ber om dem ;) Är det ett manus ni skrivit endast för er själva själv utan några planer alls att ändra är det okej också, men låt detta vara tydligt så vi andra inte slösar vår tid. Tack :bire

 

Att få in feedback behöver inte betyda att författaren måste hålla med om allt som sägs. Du gav feedback, Daniel ställde följdfrågor och förklarade sin ståndpunkt, och - tycker jag - i det stora hela respekterade din åsikt. Ibland är man inte överrens. Men man bör inte ge feedback i tron att alla ens idéer faller i god jord, lika lite som man ska lägga upp ett manus och tro att man bara får positiv feedback tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få in feedback behöver inte betyda att författaren måste hålla med om allt som sägs. Du gav feedback, Daniel ställde följdfrågor och förklarade sin ståndpunkt, och - tycker jag - i det stora hela respekterade din åsikt. Ibland är man inte överrens. Men man bör inte ge feedback i tron att alla ens idéer faller i god jord, lika lite som man ska lägga upp ett manus och tro att man bara får positiv feedback tillbaka.

Det jag syftar på är svaren om att han själv tycker manuset är bra och då kvittar det jag föreslår. Kändes som att majoriteten av svaren var i stil med "Jag tycker ändå att jag har rätt" - En dialog går ju åt båda hållen så att säga. Att han själv är nöjd med manuset är alltså inte det jag har svårt för, tvärt om så är det ju väldigt kul, men vill man ta emot kritik måste man vara beredd på att försöka se det ur den andres perspektiv.

Sen är jag riktigt dålig på att hålla fler än en tråd uppe i diskussioner så du har inte heller fel i det du säger om feedback - Men här är jag helt på plan med större delen av det Daniel har svarat med men endast reagerat på när mina subjektiva åsikter skjutits ner som felaktiga :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få in feedback behöver inte betyda att författaren måste hålla med om allt som sägs. Du gav feedback, Daniel ställde följdfrågor och förklarade sin ståndpunkt, och - tycker jag - i det stora hela respekterade din åsikt. Ibland är man inte överrens. Men man bör inte ge feedback i tron att alla ens idéer faller i god jord, lika lite som man ska lägga upp ett manus och tro att man bara får positiv feedback tillbaka.

 

Bra skrivet! :D

 

Det jag syftar på är svaren om att han själv tycker manuset är bra och då kvittar det jag föreslår. Kändes som att majoriteten av svaren var i stil med "Jag tycker ändå att jag har rätt" - En dialog går ju åt båda hållen så att säga. Att han själv är nöjd med manuset är alltså inte det jag har svårt för, tvärt om så är det ju väldigt kul, men vill man ta emot kritik måste man vara beredd på att försöka se det ur den andres perspektiv.

Sen är jag riktigt dålig på att hålla fler än en tråd uppe i diskussioner så du har inte heller fel i det du säger om feedback - Men här är jag helt på plan med större delen av det Daniel har svarat med men endast reagerat på när mina subjektiva åsikter skjutits ner som felaktiga :)

 

Tolin, jag har aldrig påstått att jag är 100 % nöjd eller att jag inte är öppen för förslag, vad jag menade är att jag är mer intresserad av att tillfredsställa mig själv istället för andra och att slutet låt förbli oförändrat, och det är absolut inte för att jag tycker att jag har rätt och du har fel, nej, nej, det är mycket enklare är så förstår du, JAG tycker det är roligt, skrattade både högt och länge när Henrik förslog det.

 

Det hade exempelvis blivit roligare om det hade börjat med schlagerskivan och sedan eskalerat till att exempelvis Bo inte kunde hålla sig utan har köpt honom en Bibel eller liknande och att Lisbeth och brorsan känner sig lurade.

 

Brorsan - Vi kom ju överens om att köpa bögiga saker?

Bo - Nej, jag kan inte gå med på det här.

 

 

Jag fick en idé, ShAArken, till hur jag ska kunna förbättra slutet.

 

Helt tack vare dig, faktiskt, så tack!

 

Istället för ditt exempel här ovan …

 

Det hela rullar på, precis som tidigare. Men till slut kan Tommy inte hålla sig längre och får ett raseriutbrott och börjar slåss med Fredrik och stripporna. Lisbeth och Bo blir arga och skriker åt honom att sluta, kom ihåg va de pratat om. Kaos råder. Fredrik och Tommy brottas på golvet. Saker och ting ramlar omkull.

 

Du tycker kanske fortfarande att det är kasst men jag tror det blir roligt :)

 

Simma lugnt allihopa!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket.

 

Jag håller väl inte riktigt med den här gången heller, men det är nog för att vi faktiskt har olika humor. Jag är ju helt såld på The Office exempelvis. Det ska vara dråpligt, sorgligt och omedvetet kul för min smak.

Det slutet du skrev nu blev lite mer fars och för att få det roligt måste det vara ett otroligt bra agerande av skådespelarna, vilket kan bli svårt om ni ska använda er av amatörer. Jag hade nog försökt jobba fram något mer i dialogen. Att man liksom märker på morsan, farsan o brorsan att de egentligen inte accepterat det hela egentligen.

 

Bättre än det första slutet i alla fall. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Håller med tolin, rätt kasst.

 

Hej och välkommen,

 

Kasst? Okej, nej, det är ju inte en färdig sketch än, finns en hel del som kan förbättras.

 

Vi, jag och Henrik, ska ses om några veckor (när det lugnat ned sig med andra projekt) och skriva ett nytt utkast, har bestämt oss för att skriva om början och mitten, medan slutet förblir mer eller mindre oförändrat. Då ska vi, tro det eller ej, låta oss inspireras av Lars Noréns klassiska pjäser ”Natten är dagens mor” och ”Kaos är granne med gud”.

 

Nu ska jag tillbaks och jobba! :)

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...