Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur fungerar renderingen av preview egentligen? Jag undrar angående premiere, men också mer generellt. Om jag renderar allt i timelinen, vad händer då om jag flyttar ett klipp några frames? Kan jag flytta alla klipp runt hur jag vill i timelinen när jag väl renderat den utan att renderingen "förstörs"?

 

Jag undrar också av ren nyfikenhet, när och hur renderar ni era projekt? Aldrig? Ofta? En gång per projekt?

Postad

Hur Premiere Pro hanterar previewfiler är lite beroende på version.

 

CS4 = Inge vidare bra... Tappar ofta renderingen om man gör det längre eller flyttar klippet.

CS5 / 5.5 = Är ganska bra på att hålla redan på renderade filer. Flyttar du klippet, ingen om rendering (om inget ändras under/över, ex bild i bild). Slip eller slide = Bara de frames som ändras renderas om. Om du byter "spår", ex från Track 1 till Track 2 vill den däremot ofta rendera...

 

Jag (som har fördelen att sitta med CUDA kort) renderar i stort sett aldrig, så länge man sitter med 1080p material. Alternativt renderar alltid om jag kör Magic Bullet Looks...

Notera att PPro alltid renderar om tidslinjen vid slutexport om du inte aktivt väljer "Use Previews" när du renderar (då använder den dina renderade filer = en generationsförlust).

 

//M

Postad

Jag sitter med PPro 5.5. Det låter ju ganska bra ändå. Lite synd att man inte kan flytta filerna hursomhelst kan jag tycka, men jag ska väl ändå inte klaga.

 

Jag skulle gärna suttit med ett sånt kort jag med om jag bara tänkt på det när jag byggde ihop datorn. Har kollat på lite tester med de korten och de verkar ju otroligt bra! Får ha det som en framtida uppgradering tror jag.

 

Tack för svaret! /Janko

Postad
Glöm inte att du kan hitta fynd beggat: Ex första bästa jag hittade 2 x GeForce GTX 460 1GB - Grafikkort - SweClockers.com

 

Kortet är inte certat, men med lite mek så...Adobe Premiere CS5 and Premiere CS5.5 Video Cards with CUDA Acceleration Mercury Playback Unlock Enable MPE Hack Mod Tip

 

// ;)

 

Wow, det var billigt! Har glömt kolla in sweclockers köp/sälj avdelning. Tack! Kommer det fungera lika bra som en som är certat?

 

Förresten, när jag ändå har fått svar på min fråga har jag en kort fråga om Premiere. När man kortar av eller "ripple" kortar av ett klipp när man är hyfsat utzoomad på timelinen, så flyter inte klippet på helt, utan hoppar ungefär 5 frames i taget. Jag pratar inte om "snap" funktionen, utan när man bara kortar av ett klipp. Finns det något sätt att göra så den hoppar en frame i taget utan att behöva zooma in långt i timelinen? I audition kan man hålla in shift har jag för mig och kunna göra detta.

Postad

Lika bra...troligen (men trasslar det får du ingen support av Adobe). Då kan du iofs klippa med GPU acceleration påslaget och sen om du får problem vid rendering (har sett vita fyrkanter i highlights vid ett tillfälle) - slå av GPU när du exporterar.

Det är därför så "få" GeForce kort är certifierade. (Det finns ca 20 st chipset tillverkare för nVidia GeForce och 2 tillverkare för Quadro-serien).

 

Tror inte den funktion du vill ha finns. Workaround: Shortcut "§" zoomar in till tidigare valt inzoomat läge och nästa "tryck" tillbaka hela sekvensen. Eller använda trimmode.

Nice hade varit vad AVID kallar Top and Tail (typ "Rippletrim the clip to Playhead") - det finns dock inte...(än)... ;)

 

//M

Postad
Lika bra...troligen (men trasslar det får du ingen support av Adobe). Då kan du iofs klippa med GPU acceleration påslaget och sen om du får problem vid rendering (har sett vita fyrkanter i highlights vid ett tillfälle) - slå av GPU när du exporterar.

Det är därför så "få" GeForce kort är certifierade. (Det finns ca 20 st chipset tillverkare för nVidia GeForce och 2 tillverkare för Quadro-serien).

 

Tror inte den funktion du vill ha finns. Workaround: Shortcut "§" zoomar in till tidigare valt inzoomat läge och nästa "tryck" tillbaka hela sekvensen. Eller använda trimmode.

Nice hade varit vad AVID kallar Top and Tail (typ "Rippletrim the clip to Playhead") - det finns dock inte...(än)... ;)

 

//M

 

Låter ganska grymt ändå även om jag behöver slå på den av vid rendering. Har dock vissa prylar som är viktigare filmmässigt på inköpslistan så denna får vänta ett tag till. Denna är väl förövrigt en grym "version" av avids hårdvara? Den kanske inte kan jämföra sig med den, men för indie-film måste detta vara dyrbart! Synd att Fcp folket inte fattat det än bara ;).

 

Jo, antar att jag får göra så. Premiere kan väl göra rippletrim till playhead? Jag kanske förstod dig fel, men om jag sätter playhead någonstans kan jag ju göra en rippletrim som stannar där.

Postad
Denna är väl förövrigt en grym "version" av avids hårdvara? Den kanske inte kan jämföra sig med den, men för indie-film måste detta vara dyrbart!

 

Vet inte om jag fattade rätt, men Avid använder (så vitt jag vet - kan helt klart ha fel) både CPU, GPU (Open GL) och sen egen hårdvara (MOJO som även har in/ut).

 

PPro CS5.5 kan göra Ripple to playhead (drag edge to Playhead), men inte med en knapptryckning ( än ;) ).

 

//Max

Postad

Jaha, okej det är nog sant! Jag har kört avid trial och måste säga att jag aldrig varit med om något så stabilt. Kunde lägga på massvis med effekter och ändå köra full upplösning. Men, men, man får vad man betalar för :).

 

Jaha det var så du menade! Nej, det är synd! Men din blinkning börjar jag fundera om du som jobbar som: "Product Specialist Video @ Adobe Systems" kan göra något åt detta?? ;). Blev ju nyfiken här.

Postad

Avid är jäkligt stabilt - inget snack - finns en orsak att (nästan) all Hollywood produktion körs i Avid. Har faktiskt inte testat vad den fixar i RT numera, måste göra det vid tillfälle - har bara en gammal 5:a. (Kan inte låta bli: Min stationära kör 11 lager HD (blandat 720/1080 med minst 6 effekter på varje klipp + 4 lager animerad grafik - varför man nånsin skulle vilja göra det vete f*n )

 

Om man kan göra nått åt det trimming-delen... tja den som lever får se... ( när var NAB nu igen... ? )

Postad

Sant. Förstod jag fel nu eller kör du med Avid? Hursomhelst är det sjukligt stabilt, något jag saknar i andra NLE:s. Haha, imponerande! Det är fint att vara redigerare när allt bara fungerar :-)

 

Haha! Nu är förväntningarna höga!

Postad

Är utbildad Avid redigerare (nån gång för 12-13 år sen). Men jobbar mycket i After Effects tillsammans med andra som sitter i vad som helst. (Avid, FCP etc) finns inget program som är bäst på allt.

 

Tråden spånade ut lite...;)

Postad
Är utbildad Avid redigerare (nån gång för 12-13 år sen). Men jobbar mycket i After Effects tillsammans med andra som sitter i vad som helst. (Avid, FCP etc) finns inget program som är bäst på allt.

 

Tråden spånade ut lite...;)

 

Okej, då antar jag att du känner till stabiliteten ;). Jo den är lite urflippad, men istället för att starta en onödig extra tråd så måste jag bara fråga en sak till, du kan svara Ja/Nej bara. En sak som verkligen inte var positivt med MC. När man importerar sig 16GB raw filer ur kameran in till Media Composer, så skapar MC en dublett (MXF fil) i avid projektets mapp. Sammanlagt tar det alltså upp 32GB! Finns det något sätt att undvika detta? Jag förstår att detta är väldigt bra om man, som många avid användare, jobbar flera på ett projekt, men om man är som jag och jobbar ensam och gillar att spara gamla projekt för att kunna gå tillbaka och kolla på dem, så är detta HELT värdelöst!

 

Så, går detta att undvika?

Postad

Pratar vi RAW-stillbilder? I så fall tvivlar jag på att det fungerar i Avid... (fungerar inte i Premiere Pro heller för den delen).

Kan ha fel, men tror Avid konverterar alla stillbilder om du inte använder deras "Ken Burns Filter… (det var ett tag sen)

 

//Max

Postad
Okej, då antar jag att du känner till stabiliteten ;). Jo den är lite urflippad, men istället för att starta en onödig extra tråd så måste jag bara fråga en sak till, du kan svara Ja/Nej bara. En sak som verkligen inte var positivt med MC. När man importerar sig 16GB raw filer ur kameran in till Media Composer, så skapar MC en dublett (MXF fil) i avid projektets mapp. Sammanlagt tar det alltså upp 32GB! Finns det något sätt att undvika detta? Jag förstår att detta är väldigt bra om man, som många avid användare, jobbar flera på ett projekt, men om man är som jag och jobbar ensam och gillar att spara gamla projekt för att kunna gå tillbaka och kolla på dem, så är detta HELT värdelöst!

 

Så, går detta att undvika?

 

...ergo, vilket är en av orsakerna till "stabiliteten" du upplever, att göra om källmaterial till ett format som är "gjort" för mjukvaran. Det är denna MXF-fil MC jobbar med hela tiden, inte kamerans fil.

Konsekvens: Större filer

Alternativ: AMA-import, som dock inte alltid har stöd för allt, och inte lika stabilt som import. Men för mindre projekt funkar det bra.

Postad

Nej det är inte det. Utan jag menade när jag importerar raw film från min 550d. När jag börjar importera så kan jag gå in på "den här datorn" och se hur hårddisken fylls pga importeringen. Sedan kan jag gå in i en avid mapp och hitta filer som har kopierat mina importerade filer, och är lika stora som klippen direkt ur kameran är.

 

Alltså, filerna från kameran kommer i projektmappen och blir lika stora som grundklippen är. Dvs, om jag impoterar ett klipp till Avid som är 2GB så gör MC en kopia av det som blir 2GB i projektet. Tar man bort den filer går det inte att jobba med projektet längre. Går detta att undvika? :)

Postad
...ergo, vilket är en av orsakerna till "stabiliteten" du upplever, att göra om källmaterial till ett format som är "gjort" för mjukvaran. Det är denna MXF-fil MC jobbar med hela tiden, inte kamerans fil.

Konsekvens: Större filer

Alternativ: AMA-import, som dock inte alltid har stöd för allt, och inte lika stabilt som import. Men för mindre projekt funkar det bra.

 

Jo det är så jag har förstått det också. Det måste ju suga för privatpersoner som sitter i Avid. Finns det något sätt att minimera gamla projekt utan att förstöra dem? Om man vill spara dem alltså.

 

Hur går AMA-import till? Ska jag lägga in dem i ett annat redigeringsprogram först och sen lägga över projektfilen till Media Composer?

Postad

Oj, jag körde in dem via AMA till Media Composer, det vart sjukt instabilt! Jag förstår varför programmet kändes så stabilt innan nu.

 

Frågan är ju om det är värt att köra MC och att det tar upp massa utrymme på diskarna, eller att köpa ett CUDA grafikkort för Premiere. Det är ju en dålig jämförelse i och med att det är helt olika program, men det får mig ändå att fundera.

 

Anledningen till att jag inte "gillar" premiere är för att det inte kommer vara accepterat om jag börjar på filmskola, som jag tänkt göra. Sedan gillar jag MC layouten mycket mer, men samtidigt känns Premiere lite vassare och enklare på vissa områden.

 

Antar att denna diskussionen som jag just startade skulle kunna hålla på i all evighet. Men mer off-topic ska vi väl inte gå i denna tråden kanske, men ville bara få ur mig mina tankar ;)

Postad

Kör bägge då - om du nu har bägge? Det gjorde jag genom hela filmskolan. Så vitt jag vet inga problem att ha bägge på samma burk (kan möjligen vara trassel med grafikkorts drivers).

Olika program är bra på olika saker - använd det som passar bäst till det du ska göra för tillfället... görs på rätt många post production-ställen.

 

 

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...