Jump to content

Recommended Posts

Posted

Robert Lillhonga (Hata Göteborg, GIFF 2007) har i sin nya film Villa Thalassa – helgen vecka 48 verkligen sprängt gränserna vad gäller produktionsförutsättningar och kreativa ramar. I en manifestliknande arbetsprocess har hela långfilmen spelats in under tre dygn (helgen vecka 48) och klipprocessen pågår i skrivandet stund av fem olika klippteam som har maximalt 30 dagar på sig att få fram en färdig film. Resultatet presenteras på GIFF 2012!

Synopsis: Rockbandet North America har satsat allt på sin musik i 17 år. Det stora genombrottet har inte infunnit sig ännu och det börjar kanske bli dags att lägga av. Men när allt är som mörkast får de plötsligt en inbjudan till en märklig talangjaktshelg i en stor pampig byggnad vid Öresund.

TRAILERN:

Själv fick jag äran att jobba som chefsklippare på filmen, vilket var en galen upplevelse som ni kanske förstår med tanke på omständigheterna.

Jag uppmuntrar ALLA att spana in Lillhongas koncept med WEEKENDFILM här: WEEKENDFILM

Detta koncept har genererat mycket hopp hos mig som independentfilmare. Det är Rock'n'roll & inget mellansnack... Ren och skär skaparglädje helt enkelt!

Ut och sätt igång!! :)

/Ludvig

Posted

Jag förstår inte alls varför man ska begränsa sig. Att göra en långfilm på såpass kort tid med liten budget kan ses som en utmaning, och det respekterar jag - Men manifestet är ett recept på dålig film (enligt mig). Ser hellre att man försöker pressa sig till det yttersta för att skapa kvalitétsfilm som inte offrar varken berättandet eller det visuella för tid. Har man låg budget bör man istället lägga mer tid på processen, inte tvärt om.

Posted

Den här länken funkade bättre för mig:

Det är ju ett sätt att få uppmärksamhet (och en festivalvisning!) för sin film. Och det är naturligtvis en massa förberedelser före inspelning och en massa folk som jobbar livet ur sig efteråt. Jag känner igen konceptet från ett reportage från en filmfestival i Australien där en film har gjorts på det viset två år i rad tror jag och då stod en massa folk och resurser standby och började klippa filmen så fort scener var inspelade så det var nog ingen riktig lågbudgetproduktion. Men det går ju mest pengar under inspelningen så det är klart att det blir billigare att spela in den på en helg bara, fast jag pallar inte själv att jobba utan sömn...

Jag kommer ner och tänker lyssna både på seminariet och kanske se filmen också om det finns biljetter kvar :)