Smörgåsmannen Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Till att börja med är jag inte 100 om denna tråd passar in här, men vi får väl se! I en modern systemkamera där det finns tillgång till (mini) HDMI-utgång rakt i kameran, borde det inte finnas en möjlighet att ansluta typ en iPad, eller en Android-platta som en slags monitor då? Vet att en stor del av poängen försvinner då de i regel inte är kalibrerade för att återge naturliga färger etc. Men jag kan bara inte låta bli att undra. Rakt in i plattan, eller med hjälp av app. Exempelvis den kamera jag har nu går jag att ansluta till TVn och få "live view" genom den, en TV är emellertid inget man släpar med sig, och således undrar jag då om detta fungerar mellan, ja, en kamera och en surfplatta också? Någon som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Phil Hawkins är en regissör i England som har använt iPad som monitor och allmänt regi hjälpmedel på flera inspelningar. http://www.iphilm.co.uk/post/654807399/ipad-for-directors-part-1-introduction 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Phil Hawkins är en regissör i England som har använt iPad som monitor och allmänt regi hjälpmedel på flera inspelningar. [ philmblog ] — iPad for Directors | Part 1 | Introduction Vad jag läste där så använder han ipaden (bl a) för att skicka location-bilder från sin iphone till ipad, inte precis hdmi-bilder från videokameran. Däremot tror jag att nya Nikon D4 faktiskt kan skicka bilder över WLAN till en ipad, kanske så kan även den nya Canon 1DX det. Man kan ju hoppas att WLAN sprider sig till andra och billigare kameror också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Är nog ännu lite bökigt då du behöver en videoingång till plattan. Många har HDMI-utgångar, men känner inte till någon med ingång. Ett alternativ skulle vara att skicka videosignalen över wifi, men det är nog billigare och smidigare att skaffa en riktig monitor (finns smidiga sådana nu för tiden). Vad jag kunde utläsa från Phils blogg använde han paddan som monitor för en iPhone. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 iPad har HDMI ut, inte in. Det är trådlös överföring som gäller för tillfället. Vad som händer om man jailbreakar den lämnar jag osagt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodokast Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Nu var det länge sedan jag kollade Phils inlägg om iPad på set men jag vill minnas att han eller någon annan skrivit om att det ska gå att använda iPad som referens monitor till RED kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Okej, tack för svar! Tänkte mest att jag skulle få det "på köpet" liksom, iom. att jag med största sannolikhet kommer skaffa mig en 3:a lagom till högskolan, för att sköta eventuella anteckningar etc på ett smidigt sätt. Men är det någon som vet om detta är en hård- eller mjukvaru-begränsning? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camensky Posted January 30, 2012 Share Posted January 30, 2012 Yo Jo, jag har också kollat upp det här rätt mycket, och en av få möjligheter som jag ser det när det gäller livestreaming till iPaden som monitor (vilket vore jävligt smidigt) är den här Cube. Men det kostar ju där efter också... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts