Gå till innehåll

Svensk Sci fi


emptyslot

Recommended Posts

Hej jag brukar läsa på forumet lite då och då, men sällan att man skriver här...

 

Har alltid varit ett stort fan av sci fi och skräck och har stört mig en hel del på svensk film industri och att man inte går åt den mer inspirerade vägen. Vi har potential och många har lyckats med någorlunda liten budget utomlands. Så min tanke var att se om någon är intresserad av ett samarbete med manus delen och se om man kan göra något av det. Jag har en ganska stark bakgrund i post production inom film och reklam sen innan och har alltid velat göra någon psykologisk thriller långt borta i en annan galax!

 

Jag har en hel del ideér och skulle varit skönt om det fanns någon i malmö området som har lust o mötas över kaffe för att bolla tankar och ideér.

 

är någon intresserad?

 

vill ni se va jag gjort innan så kan ni kolla in min sida på MARTIN KUPSKI portfolio | Mattepainter / Environment Artist / UI Artist

Länk till kommentar
Share on other sites

Han menar med stor sannolikhet Chroma key d.v.s. green/blue-screen jobb d.v.s. att filmen (den hypotetiska) i fråga är tänkt att skjutas i studio.

 

Snygg reel, vågar man fråga åt vilken studio/post hus du jobbade med Ninja Assassin?

 

Synd att jag befinner mig långt från Malmö, hade gärna tagit en fika då jag håller med dig till fullo, det är dags för en Svensk "fantastisk" film nu, en bra och spektakulär sådan! Jag är leds på att endast våra grannländer vågar, nu är det dags för Sverige att vakna.

 

Känner du till projektet Iron Sky? Om inte, kolla upp.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant att se att andra är intresserade av att göra svensk scifi/skräck. Jag jobbar själv med ett dylikt projekt "Alien Forever". En 3d-animerad historia, inspirerad av Alienfilmerna men ändå en originell vision. Tyckte din demoreel var riktigt bra visuellt! Själv är jag intresserad av scifi just på grund av att man får möjligheten att skapa en egen värld, och bygga upp något som inte finns. Om du vill snacka scifi/skräckprojekt är jag med. Kanske kan vi utbyta epost-adresser och föra en diskussion? Man vill förnya svensk film!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja iron sky har jag hört om men inte sett nåt. såg teasern nu den verkar ball =)

 

jo oftast kallar man de bara keying chroma tolkade jag som att att allt skulle vara högblank metall.. hehe

 

Jag jobbade på Ghost i köpenhamn på Ninja assassin, 6 månaders wire removal...

 

Jag vill göra något litet fast fortfarande ha anknytning till något större så att man känner att man är inne i en annan tid. Dem lyckades riktigt bra i Alien där man följde ett par människor i en stor grunka ute i rymden men också att de jobbade åt ett större företag, som ja alla vet detta redan....

 

jag vill undvika det många "amatörer" gör med att använda green/bluescreen för alla omgivningar .. jag vill ha så mycket in camera de bara går och interiör på skepp går att fixa på det viset... visst set extensions och stora omgivningar är perfekt och göra i post osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du intresserad i enbart långfilmer eller kortfilmer också? Känner nämligen folket på ett produktionsbolag i Lund som just gör genre-kortfilmer:

http://pastellfilm.wordpress.com/

 

De är just nu inne i post-produktion med deras senaste projekt, men kanske finns rum för framtida samarbeten?

 

Känner även en till Lund-baserad producent/regissör som har ett sci-fi kortfilmsprojekt liggandes. Jag kan PM'a dig hennes kontaktuppgifter om du är intresserad.

 

Svensk Sci-Fi behövs, hårt. Så jag önskar dig lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Storyn jag tänkt skriva handlar om ett fraktfartyg långt utanför vår galax som fraktar dna från jorden till en nystartad koloni för att vårt solsystem håller på att dö ut. På vägen hittar detta teamet en oregistrerad planet. Girigheten om att hitta nåt värdefullt på den är hög. Att hitta oregistrerade planeter i det området är en raritet. Dem åker ner dit för att undersöka vad som finns. Planeten visar spår av att forskare varit där och grävt. Teamet återgår till sitt uppdrag men märker snart att allt inte är som det ska.

 

En micro organism har på något sätt hängt med och någon på farkosten saboterar för alla inklusive den värdefulla lasten dem fraktar.

 

filmer jag tar inspiration från är bland annat The Thing och Sphere

Länk till kommentar
Share on other sites

Storyn jag tänkt skriva handlar om ett fraktfartyg långt utanför vår galax som fraktar dna från jorden till en nystartad koloni för att vårt solsystem håller på att dö ut. På vägen hittar detta teamet en oregistrerad planet. Girigheten om att hitta nåt värdefullt på den är hög. Att hitta oregistrerade planeter i det området är en raritet. Dem åker ner dit för att undersöka vad som finns. Planeten visar spår av att forskare varit där och grävt. Teamet återgår till sitt uppdrag men märker snart att allt inte är som det ska.

 

En micro organism har på något sätt hängt med och någon på farkosten saboterar för alla inklusive den värdefulla lasten dem fraktar.

 

filmer jag tar inspiration från är bland annat The Thing och Sphere

 

Kommer det bli en scifi/skräckstory (Som The Thing) eller mera actionbetonat? Dina demoreel är ganska tydligt mera inriktade på action.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ute efter mer rysare/thriller och jag älskar lugnare filmer så som rosemarys baby och house of the devil. Bygga stämning genom ljud och karaktär. Min reel visar inte vad jag vill syssla med utom bara det jag fått jobba med.

 

OK, nice. =)

 

Kollade nyss på Invasion of the Body Snatchers från 1978, härligt paranoid känsla, grymt vad de lyckas göra i den filmen med stämning, musik och foto. Jag skulle gärna göra något liknande själv, Sverige behöver mer genre-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja den filmen är najs. Deus ex värld tycker jag har väldigt spännande framtid och något jag vill implementera i mitt manus

 

Har du något mer detaljerat synopsis av din film som man kan läsa? Om inte, kan du kanske förklara mer om filmen, så jag förstår visionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Något som jag har funderat på, och som hade varit häftigt att göra, är ett manus på Harry Martinssons epos Aniara. Jag ser framför mig en tolkning som är lugnare i tonen och mer psykologisk, är det bristen på saker att göra/hopp som får människorna ombord på skeppet att sakta närma sig psykisk instabilitet, eller är det något helt annat på skeppet.

 

Det är inget som skulle intressera dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Något som jag har funderat på, och som hade varit häftigt att göra, är ett manus på Harry Martinssons epos Aniara. Jag ser framför mig en tolkning som är lugnare i tonen och mer psykologisk, är det bristen på saker att göra/hopp som får människorna ombord på skeppet att sakta närma sig psykisk instabilitet, eller är det något helt annat på skeppet.

 

Det är inget som skulle intressera dig?

 

Det låter faktiskt intressant, mastodontiskt manusarbete bara med tanke på förlagan. Jag har funderat på en nytolkning av Kallocain (den är gjord än gång som teve-serie) men verk av Karin Boye är svåra att få rättigheter till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah Kallocain, hade också varit häftigt. Är tv-serien en svensk produktion? De ska ju filmatisera Stålsprånget nu också av Per Wahlöö.

Vet du hur det fungerar med rättigheter, hur man går tillväga för att få tag på dem.

 

Sorry om det blev lite ot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Något som jag har funderat på, och som hade varit häftigt att göra, är ett manus på Harry Martinssons epos Aniara. Jag ser framför mig en tolkning som är lugnare i tonen och mer psykologisk, är det bristen på saker att göra/hopp som får människorna ombord på skeppet att sakta närma sig psykisk instabilitet, eller är det något helt annat på skeppet.

 

Det är inget som skulle intressera dig?

 

Själv tolkar jag det som att det är bristen på stimulans/hopp som gör det. Skeppets dator pajar ju mot slutet och allt de byggt upp sina liv på är borta. Skulle väldigt gärna göra en tolkning av boken, men tyvärr har jag för många andra projekt som ligger på lur.

Länk till kommentar
Share on other sites

ett annat ämne som intresserar mig är transhumanism och augmentationer där gränsen mellan människa och maskin blir suddig. tex vad gör oss mänskliga och vad gör att känslor är känslor och inte en simulation. något sådant mer filosofiskt ämne har jag inte hittat i film förutom kanske blade runner som är en av världens bästa sci fi filmer jag sett. att sätta en film under det skedet då experiment görs på hemlösa och att stora företag döljer hemligheter för allmänheten för risker, vore perfekt för en thriller. med en stark huvudrolls innehavare och mörk framtid kan nog få många att höja på ögonbrynen.

 

vore trevligt om man skrev ihop en draft och få ihop ett team att göra en promo/teaser trailer för att sedan söka in pengar för ett sådant projekt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentar
Share on other sites

ett annat ämne som intresserar mig är transhumanism och augmentationer där gränsen mellan människa och maskin blir suddig. tex vad gör oss mänskliga och vad gör att känslor är känslor och inte en simulation. något sådant mer filosofiskt ämne har jag inte hittat i film förutom kanske blade runner som är en av världens bästa sci fi filmer jag sett. att sätta en film under det skedet då experiment görs på hemlösa och att stora företag döljer hemligheter för allmänheten för risker, vore perfekt för en thriller. med en stark huvudrolls innehavare och mörk framtid kan nog få många att höja på ögonbrynen.

 

vore trevligt om man skrev ihop en draft och få ihop ett team att göra en promo/teaser trailer för att sedan söka in pengar för ett sådant projekt. Eller är jag helt ute och cyklar?

 

Inom anime är det väldigt vanligt med likande koncept. Ghost In The Shell är en av mina favoritfilmer och är kanske den definitiva filmen angående frågorna du ställer. Men självklart går det att utveckla detta koncept vidare, det känns angeläget också. Datorerna och maskinerna tar mer och mer över i våra liv.

 

Skulle vara intressant med en twist. Kanske är det inte så illa som det först låter. Kanske har vetenskapsmännen rätt och kritikerna fel? Det brukar alltid vara så att humanismen vinner före transhumanismen i sådana här filmer.

 

Ja, att göra en trailer låter som en utmärkt idé. Enda sättet att få "gubbarna" att förstå. Hörde att James Cameron gjorde något liknande med Avatar. Fast då filmade han en hel actionscen, inte en trailer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja... District 9 började som kortfilm och peter jackson hoppa på som producent efteråt. Så man kan göra litet och ha manus i grunden.

 

Gillar din tanke med en twist mot slutet. Jag tycker det svåra är att få ihop ett riktigt bra manus. Det visuella går att göra bara man har tid och rätt crew.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja... District 9 började som kortfilm och peter jackson hoppa på som producent efteråt. Så man kan göra litet och ha manus i grunden.

 

Gillar din tanke med en twist mot slutet. Jag tycker det svåra är att få ihop ett riktigt bra manus. Det visuella går att göra bara man har tid och rätt crew.

 

Håller verkligen med dig. Själv tycker jag manusskrivandet är det svåraste jobbet. Nog därför det oftast är där det kniper, vad gäller hollywoodfilm. Håller själv på med 3D-program just nu och lär mig hur man animerar. Mycket lättare än att skriva, bara att leka runt i programmet tills det blir som man vill. Det är kreativiteten som är omöjlig. Man måste uppfinna hjulet på nytt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...