Gå till innehåll

Svensk Sci fi


emptyslot

Recommended Posts

Nu ska jag inte framstå som vrång, men att manus suger i stora filmer är för att de förvanskas av produktionsbolagen. All respekt till Writers-Directors som lyckas göra film, de får gå igenom mycket skit.

 

Nog är det som du säger, att produktionsbolagen lägger sig i. Men ändå! Man tycker att bra manus skulle sälja, för biobesökarna går och ser om filmerna om och om igen. Jag vill inte framstå som att jag har kalla fakta, bara det att man vet hur svårt det är att skriva något bra. Det finns ju förstås också writer/directors som Coenbröderna som lyckas gång på gång. Kanske på grund av att de inte är utsatta för det som du pratar om, utan får lov att göra vad de vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag antar att det är gamla nyheter för många men det verkar ändå som om det faktum att ALLA lägger sig i manus förbises, ett faktum som gör att det som från början kanske var tänkt på ett sätt snabbt kan förvanskas till något som mer är ett utrymme för egot hos producenter, skådespelare och andra inblandade i produktionen.

 

På stage32.com går just nu en bloggserie av manusförfattaren till "Hostage" (den med Bruce Willis) där han beskriver hur produktionen drivs framåt (bakåt?) av alla, all politik som är inblandad och så vidare. Vinklat från hans lite bittra synvinkel, javisst, men ändå lite intressant läsning.

 

Och de som såg Guldbaggegalan igår och hörde Inga Landgrés tacktal om manusets vikt förstår av hennes anförande att det som låter så självklart inte alls är det.

 

Sorry för utvikningen, jag är all-for svensk sci-fi och skulle gärna hjälpa till med det lilla jag kan men Malmö är en bit bort. För kul stunt kan jag dock gärna åka :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...