Gå till innehåll

Köpa i USA över nätet?


h.cewers

Recommended Posts

Som (ofrivillig) ägare av flera amerikanska prylar har hag aldrig riktigt fattat vitsen med att köpa något som följer en sämre standard än här i sverige, något som inte är kompatibelt med nånting. I USA/Mexico kör de NTSC. Grabbens GameCube är från Mexico och då slipper man köpa spel på Sagoland. Även med freeloader så slipper man spela svensk Zelda. Det är krångel med el-kontakter som inte passar, man måste ha transformatorer för de har 110V. Det går inte sömlöst att spela upp NTSC video överallt, bilden har fel fart och fel format. Färgåtergivningen blir helt konstig. Nåja, det mesta går väl att överkomma, men som sagt; Inte helt sömlöst. Det är krångligt med garantier eller reparationer. Generalagenterna har inte skyldighet att laga sånt som är parallellimporterat om man inte har särskillda avtal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena.

Det du måste kolla är så att det är PAL versioner, om det är NTSC kommer du inte ha mycket kompabilitet med vcr, tv-apparater, och om du ska screena det på festivaler eller nått i den stilen så måste du göra om NTSC frameraten till PAL med rätt program, så dom kan gå på en del oxå.

 

Det är väll det du ska ha i tanken om du ska bestäla nån elektronik ihuvudtaget från staterna.

 

Sök även runt på nätet om internet butiken e shysst, för 50% utav internet affärerna där e bluff om dom e billigare än normalt.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

som exempel såg jag att dom på globalmediapro hade sonys hdv kamera (pal verisionen) för runt 25 tusen spänn inkl frakt. sidan verkar ju faktiskt seriös.

och här i sverige kostar samma produkt något mer. fast är det moms o så som tillkommer i sverige?? (har ingen aning om hur sånt funkar)

 

nån som vet???

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wiberg]som exempel såg jag att dom på globalmediapro hade sonys hdv kamera (pal verisionen) för runt 25 tusen spänn inkl frakt. sidan verkar ju faktiskt seriös.

och här i sverige kostar samma produkt något mer. fast är det moms o så som tillkommer i sverige?? (har ingen aning om hur sånt funkar)

 

nån som vet???[/citat]

-----------------------------

De är definitivt seriösa! Du kan boka för vilka produkter du är intresserad av och sedan gå till "Cart". Då får du en fullständig prisförslag med frakt och transportförsäkring i svenska kronor. Lägg därefter till 25% på priset för tekniken (t.ex 25.000kr X 1,25=31250 kr inkl moms, dvs. 6.250 kr som staten vill ha) som skall gå till svenska momsen som du betalar in separat när produkten anländer till sverige. De hjälper dig gladeligen på skattemyndigheten när det gäller pengar TILL staten. Hurvida de kontrollerar att du anmäler köpet eller om Globalmediapro meddelar dem vet jag inte. Det finns ganska utförliga svar under "Help". Vissa produkter är det en viss procent tull på.

 

Jag har själv jagat olika produkter (stativ, VCR´s mm) utan att hitta någon som är billigare. Vet man vad man vill ha så är det klart värt ett besök på Globalmediapro. Jag kommer inom de närmsta veckorna själv att lägga en beställning hos dem. Försäkring gäller också men kan så klart bli krångligare att skicka den till t.ex England.

Länk till kommentar
Share on other sites

MAn ska också tänka på att det förutom moms kommer till tullklareringsavgifter och lite sånt.

 

Skickar de med UPS eller FedEx så tar speditören själv hant om detta och då kommer man inte undan vare sig moms, tullklarering eller hanteringskostnad.

 

Använder de andra speditörer så kan man klara sig, eller ås fastnar det i tullens stickprovskontroller, och då är det det angivna värdet på varan som de utgår ifrån. Tullen har dessutom (haft - var ett tag sedan jag gjorde detta) en förmåga att lägga på egen frakt för försändelsen inom Sverige.

 

Det är förmodligen fortfarande billigare än att köpa över disk i Sverige, men marginalen krymper...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...