Gå till innehåll

Har en film idé som kommer slå stort, men jag har ingen erfarenhet utav att skriva!


Gussman

Recommended Posts

Hej, ganska nyligen blev jag intresserad utav film och manus skrivning. Jag har börjat skriva lite men vet inte riktigt hur. Läst lite guider här på Voodoo. Men har ni några tips? Gissar att jag kommer sitta och skriva på detta manuset minst 1-3år så vad ska jag tänka på? Blev precis klar med första scenen i filmen som verkligen kommer gripa och göra filmen intressant. Jag har ideér hur det kommer fortsätta men hur skriver man ett manus på ett bra sätt? Sedan hur säljer man det?! Hur beskriver man huvudpersonens personlighet?

En positiv sak är att det inte är någon film men jättehög budget, så det blir troligen lättare att sälja runt ~5 miljoner i budget skulle jag tänka mig då det inte är några explosioner eller kändisar med.

 

Ska jag testa skriva ett annat manus för att få erfarenhet för att sedan skriva manuset som jag skriver nu? Så jag får erfarenhet? Kan tilläggas att jag endast är 17år, men är helt 100 på att denna filmen kommer lyckas, och jag kommer ta det lugnt och inte förhasta mig så filmen blir perfekt. Kanske är lite naivt att tro detta, men tror verkligen denna filmen har något andra svenska inte filmer har.

 

Så det jag behöver hjälp med är tips, bra guider, bra program att skriva i och hur man skriver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja med att skriva en outline om filmen istället för ett manus, lättare att ändra lite här då man bara skrivit ett par sidor än 120 manus sidor. Lättare att se om bitarna hänger ihop och fungerar tillsammans. Sedan använder man outlinen då man skriver så att man vet vad som ska hända.

 

Jag tycker att guiderna här är ganska bra men man lär sig även mycket av att läsa andra manus samt att se på film. Analysera filmer och manus, vad var bra? Vad fungerade bra och vad kunde bli bättre. Läs och skriv, enda sättet att bli bättre.

 

Du beskriver inte karaktären utan visar den genom hur han/hon tar sig an sin vardag, genom dialog och agerande.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

 

Håller med Shelly. Börja inte skriva i manusform för tidigt. Risken är stor att man blir "kär" i sina scener vilket gör det mycket svårt att ändra senare. Då försöker man istället ändra annat så att favoritscenerna fortfarande ska kunna "passa in". Resultatet blir sällan bra. Skulle rekomendera att jobba med indexkort att sätta upp på en vägg och sedan flytta runt scenerna där. På indexkorten skriver man något mycket kort som beskriver den tilltänkta scenen (mest som en egen "minnesanteckning"). Märker man efterhand att en tilltänkt scen helt enkelt inte passar in, så är det lättare att skrota indexkortet än en scen som man lagt ner många timmar, kanske dagar, på. Försök även att ganska snabbt forma slutet av berättelsen - vad allt ska leda fram till. Det underlättar att skapa scener när man har en tydlig slutpunkt.

 

Att läsa andra manus är ett bra tips och även att läsa manuslitteratur (finns en hel uppsjö sådan). Hur manuset formatteras, manusprogram, mm, tycker jag personligen du kan vänta med lite.

 

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att innan du tar dig an din långfilmside på 100 % så vore det bättre att först träna på manusskrivandet genom att skriva kortfilmer. Hitta på enkla och korta idéer som du kan skriva kortfilmsmanus av, sedan när du blir bättre kan du ta dig an stora och seriösa idéer.

 

Till sist, som manusprogram rekommenderar jag CeltX. Det är gratis och enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer helt med fönstret15.

 

Jag lovar dig, efter bara ett par kortfilmsmanus så kommer du redan ha drastiskt omvärderat din långfilmsidé och hittat andra - bättre - vinklar till den.

 

Jag håller också med. Det är lättare att lära sig skriva manus om man börjar med kortfilm, som är lättare att överblicka och går snabbare att skriva = man lär sig snabbare.

 

Men jag kan förstå om du inte alls vill det. Det är ju just den här manusidén som du brinner för, eller hur? Själv började jag också med ett långfilmsmanus och det satt jag med i några år och det blev ändå inte bra. Det första man skriver blir sällan det. Och sen kan det vara svårt att slänga och börja om.

 

Oavsett kort eller långt lär dig:

 

1) Struktur på ett manus - Jag föreslår Blake Snyders Save the Cat. Strukturen fungerar lika bra på kortfilmsmanus även om det inte sägs.

2) Karaktärer - Jag föreslår Linda Segers Make Good Characters Great.

3) Att skriva. Skriv, skriv, skriv. Och se till att få feedback och lyssna på den. Nu menar jag inte nödvändigtvis manus, utan alla sorters texter.

4) Tålamod.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gussman, nu på förhand vill jag bara säga att du inte ska misstolka vad vi säger. Ingen säger inte att du *inte* bör pilla på din långfilm redan nu. Jag ser att du redan har gjort det, skit bra. Låt den inte ta ALL din tid, bara.

 

Ta en paus från den (ofta), och syssla med annat under tiden, läs ett annat manus, eller börja pilla med ett annat manus.

 

Tro mig, efter ett tag kommer du gå tillbaka till ditt långfilmsmanus och läsa om en viss scen i den och tycka att det är absolut skit och skriva om den. Detta är bra, för det betyder att du har blivit bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan instämma i vad alla sagt tidigare.

Att komma fram till läget där man kan göra en långfilm är en lång process där kunskapen om hur man skriver bara är en liten del. Själva iden i sig är till och med bara en liten del.

Vad det handlar om är "förtroende". Producenterna och investerarna måste ha garantier på att du kan ta idén från pappret och omsätta den till bioduken. Så även om din idé skulle vara den mest fantastisk story som dykt upp i Sverige på flera år, och du visar den för en producent (som OCKSÅ tycker att den är fantastisk), så kommer du inte få den producerad på studs. På sin höjd kan du sälja ditt grovmanus (inga stora pengar) och så får någon annan utveckla idén och sedan genomföra själva produktionen.

 

Förtroende i branschen bygger du upp genom att arbeta på andra produktioner så att folk ser vad du går för och kan gå i god för ditt namn. Och genom att tillverka små lågbudgets kortfilmer och projekt som visar upp dina talanger. Har du inte de två sakerna i bagaget så kommer det vara som att stånga huvudet i en tegelvägg när du vill sälja in din långfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som malsum skrev, att satsa först på enkla kortfilmer är inte bara bra för att bli bättre på manusskrivandet, det är även bra för karriären. Det spelar ingen roll hur bra långfilmsmanus du skriver, om du inte har fått något manus sålt ännu. Därför är det till fördel om man har några kortfilmer i "bagaget" som man har skrivit manus till.

Detta kan jämföras med exempelvis byggindustrin eller företag; ingen blir byggledare eller vd på ett företag utan några tidigare erfarenheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad det handlar om är "förtroende". Producenterna och investerarna måste ha garantier på att du kan ta idén från pappret och omsätta den till bioduken. Så även om din idé skulle vara den mest fantastisk story som dykt upp i Sverige på flera år, och du visar den för en producent (som OCKSÅ tycker att den är fantastisk), så kommer du inte få den producerad på studs. På sin höjd kan du sälja ditt grovmanus (inga stora pengar) och så får någon annan utveckla idén och sedan genomföra själva produktionen.

 

Förtroende i branschen bygger du upp genom att arbeta på andra produktioner så att folk ser vad du går för och kan gå i god för ditt namn. Och genom att tillverka små lågbudgets kortfilmer och projekt som visar upp dina talanger. Har du inte de två sakerna i bagaget så kommer det vara som att stånga huvudet i en tegelvägg när du vill sälja in din långfilm.

 

De här tankebanorna förutsätter att manusförfattaren är intresserad av att regissera också. Annars behöver inte någon ha förtroende för att han kan ta idén från pappret till bioduken, eftersom det inte är manusförfattarens jobb. Alla som skriver manus är inte intresserade av att regissera.

 

Något som Gussman inte sagt är om han riktar sig till svensk filmindustri eller till t ex amerikansk. Det är stor skillnad mellan Sverige och USA både på mängd pengar och tillvägagångssätt för att sälja ett manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
De här tankebanorna förutsätter att manusförfattaren är intresserad av att regissera också. Annars behöver inte någon ha förtroende för att han kan ta idén från pappret till bioduken, eftersom det inte är manusförfattarens jobb. Alla som skriver manus är inte intresserade av att regissera.

 

Något som Gussman inte sagt är om han riktar sig till svensk filmindustri eller till t ex amerikansk. Det är stor skillnad mellan Sverige och USA både på mängd pengar och tillvägagångssätt för att sälja ett manus.

 

Självklart, vet inte hur jag ska göra det ända jag vet är att detta kan bli stort. Filmen riktar sig till svensk filmindustri och det finns ingen film i samma gener, så därför kommer filmen slå extra stort. Kommer bli en oerhörd snackis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart, vet inte hur jag ska göra det ända jag vet är att detta kan bli stort. Filmen riktar sig till svensk filmindustri och det finns ingen film i samma gener, så därför kommer filmen slå extra stort. Kommer bli en oerhörd snackis.

 

Grattis och oerhört kul för dig. Var bara beredd på att det kanske inte är världens bästa säljargument att säga att det inte finns någon film i den genren - det finns det alltid, eller så är din idé ingen bra story, kommer du att få som reaktion innan du ens hunnit börja.

 

Steg ett för att det ska kunna bli någonting alls är ett manus.

 

Du kan självklart pitcha idén för tänkbara producenter, men om dom gillar idén vill de se den i manusform. Det är manuset de köper, inte din idé.

 

Håll fast vid dina positiva tankar och lär dig skriva filmmanus, eller ta kontakt med någon som kan och är villig att skriva det åt dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nog kan man väl bli betald för att skriva ett manus efter en idé också? Men då vill de nog se genom tidigare manus att man faktiskt kan leverera kvalité...

 

Jag uttryckte mig kanske oklart. Det jag menade var att de betalar dig inte för en idé, utan det är först när det finns ett manus som man kan få betalt. Idén i sig har inget värde - sorgligt men sant. Det är först i form av ett manus som en idé är praktiskt användbar.

 

Det är klart att om du pitchar en bra idé att du kan bli ombedd att skriva manus baserat på den. Men betalt får du troligast först om du skrivit ett manus som de vill ha. Rena beställningsjobb med garanterad inkomst kommer först när man är etablerad.

 

Tyvärr är det många bra idéer som försvinner mellan idé och fungerande manus. Det räcker inte att skriva ner idén och skissa lite kring historien. För att någon utöver en själv ska bli intresserad att producera så krävs ett trollbindande manus. Tråkigt nog innebär inte en bra idé att samma person kan skriva ett bra manus. Och alla bra manus når inte alltid ut till rätt läsare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi verkar vara av samma uppfattning; fast du verkar ha sjukt mycket mer erfarenhet än mig!

 

Det är svårt att få vissa berättelser att fungera, och man märker verkligen i filmer där de struntade i det och bara körde ändå. Det är väldigt svårt; och krävs mer disciplin än man först tror...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi verkar vara av samma uppfattning; fast du verkar ha sjukt mycket mer erfarenhet än mig!

 

Tja, jag vet inte. Jag har skrivit filmmanus sen slutet av 90-talet och hunnit med hundratalet klavertramp. Nyttig erfarenhet förvisso, men "etablerad" och "känd" ingår inte i det konceptet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...