Gå till innehåll

Recommended Posts

Ska inom en snar framtid köpa min första filmutrustning. Jag har just nu en budget på under 10 000 (exklusive frakt och försäkring).

Har den senaste veckan granskat Voodoo's filmforum och användare.

Med detta som bakgrund så har jag tagit fram följande förslag.

 

Kamera: Canon EOS 600D (skillnad mot 550D?)

Lins: EF-S 18-55/3,5-5,6 IS (gör 18-135 någon skillnad?)

 

Dessa verkar vara de mest använda för oss som inte har råd med en 5D mark II. Lämna kommentarer eller gärna andra förslag.

Framför allt, var kan jag få tag i en mattebox!!

 

Jag använder programmen Adobe Premiere Pro CS4 och After Effects CS4 (eftersom mitt privata operativsystem inte tar CS5).

Vi är några stycken som önskar göra film, men det är endast jag som har ambition att lära mig förstå bild.

Jag filmar än så länge under amatörnivå men hoppas att kunna lägga mycket tid på att filma under det kommande året. Genom vlog och korta effektfulla sketcher (min ambition ligger egentligen i regi, compositing och SPX)

Lära mig förstå kameran, utforska programmens fulla möjligheter.

 

Att köpa ljud och dolly ligger just nu närmare årsskiftet, och då ser det just nu ut som det blir en Röde Shotgun NTG-2. Men, det ligger som sagt längre fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Räkna med att det kommer att gå REJÄLT trögt att klippa materialet i CS4 som inte alls är optimerat för DSLR-media i Quicktime-containers.

Premiere Pro CS4 kommer troligen inte att klara att spela upp materialet i 25 bilder/sek utan ni bör definitivt konvertera det till ngt annat för att det ska fungera smidigt.

 

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

D600 har utvikbar skärm vilket är toppen för filmning.

 

18-135 objektivet har en riktig fokusrings ring och lämpar sig således mycket bättre för filmning än det billigare 18-55 (om de nu inte ändrat detta senaste månaderna).

Dock skulle jag rekommendera att du köper en Nikon adapter eller annan typ av adapter till och köper begagnade fasta linser (d.v.s. ingen zoom) med lite mer gedigen byggkvalité i metall och som även är lättare att dra fokus på.

 

För övrigt har Nikon börjat släppa nya s.k. full HD kameror och även Panasonics kameror är populära för att filma med. Värt att kolla upp kanske?

 

Jag rekommenderar http://www.dvcity.com för mattebox, axelrigg m.m.

Hyfsad kvalité på utrustningen även om den i visst fall kräver att man modifierar den något vilket i sin tur kräver att man känner någon/några som jobbar i metall och därtill är lite uppfinningsrik. Alltså kanske inte så lyckat för en nybörjare men å andra sidan, du lär inte hitta något som ens är i närheten av det billiga priset.

 

Toppenbra support och hjälp via Skype (dock på engelska) ang produktfrågor, beställning, specialbeställningar (de kan sätta ihop egna paket om du vill det), betalning och leverans m.m.

 

Ljus och stativ för ljus köper du lämpligen från: Studio Lighting Kits,Studio Flash Strobe Light Kit

Lite halvdan kvalité på strömbrytarna som man dock lätt byter (mot nya från Mediateknik - professional film, photo, video and lighting equipment.) eller skippar helt.

 

Tänk på att beställa från Indien (dvcity) eller Kina (linkdelight) resulterar i hyfsat stora fraktkostnader samt tullavgift.

 

Med en budget på endast 10 000:- kommer man inte så långt dock, och t.ex. axelrigg är det svårt att klara sig utan.

 

Lycka till hur som helst mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Pontus, Max och du-som-fiskar.

 

10 000 är det jag har sparat ihop över sommaren och tänkt lägga på kamera och lins. Kravet där är främst 1080p och 720p 60f.

 

Resten har jag tänkt fixa undan för undan under resten av året, med mattebox (och axelrigg) och ljud härnäst.

Hoppas så småningom även kunna fixa en mac, för effektivare redigering.

 

// JockeE

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker du ska köpa huset utan kitobjektiv och istället satsa på ett fast med låg bländare. Till exempel Samyang 35/1.4 eller Sigma 30/1.4. Om du ska filma inomhus utan lampor vill du gärna ha ett objektiv som släpper in mycket ljus annars kommer det bli väldigt mörkt. Sen får du kortare skärpedjup med lägre bländartal men det kanske du redan har koll på =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gluggar, glas eller linser m.m. är common tongue i filmarbetarkretsar, så länge man inte bara säga typ en 50a (för en 50mm) eller en Ziess eller Ultra Prime etc om man nu bara har en av den modellen eller flera olika märken med samma brännvidd etc.

 

Just saying, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Gluggar, glas eller linser m.m. är common tongue i filmarbetarkretsar, så länge man inte bara säga typ en 50a (för en 50mm) eller en Ziess eller Ultra Prime etc om man nu bara har en av den modellen eller flera olika märken med samma brännvidd etc.

 

Just saying, mvh /Pontus

 

Gluggar och glas har jag vant mig vid. Men linser blir helt fel för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja mjo, möjligt. Objektiv dock är för mig nästintill helt främmande, det hör man verkligen aldrig, iaf inte när man jobbar med film (som i filmproduktion) d.v.s. 35mm, 16mm, Viper, Alexa, RED och Pro 35 etc.

 

Glömde by the way "optik", det används också eller så kan man säga t.ex. hämtar du zoomen (om zoom-gluggen, om man nu bara har en, etc).

 

Still just saying, mvh /P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Köpet är nu genomfört. Resultatet = Canon EOS 600D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS (OBJEKTIV!) + begagnad tripod.

Härnäst, mac och en riktig mikrofon. En vän har införskaffat zoom z4n, så snart kan det börja.

Än en gång, tack ni-som-faktiskt-kom-med-åsikter-relaterade-till-ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...