Gå till innehåll

Super 8 till 1080p? Kostnad?


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Kommer under hösten arbeta med ett filmprojekt i full HD och kommer troligtvis ha med en del super8-material i det. Jag skulle således vilja skanna super8 till 1080 och inte till 576/720 för att sedan digitalt blåsa upp. Vad jag hört går ej detta att göra i Sverige, men vet ni något företag i Europa eller USA som gör detta? Ni kanske t.o.m vet ungefär vad priset skulle hamna på per minut?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

"HD" betyder väl bara att upplösningen är högre än "SD". En modern videokamera som filmar i "full HD" tar bort nästan allt (230 MB jämfört med 20 Mbit i komprimerat format).

Vad är den faktiska upplösningen på en Super 8 film? Ska den scannas med 1920 pixlar så motsvarar det nästan 9000 DPI är det rimligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står att vi kan scanna film upp till 1080p, och det stämmer. Men det är 16mm film som vi scannar till 1080p, 8mm filmerna scannar vi till 720p.

Det är, enligt min åsikt, ingen mening att scanna 8mm film till högre upplösning än 720p. Man får inga fler bilddetaljer vid den högre upplösningen, och är det någon som erbjuder 1080p med en FlashscanHD så levererar de en uppskalad fil. Jag tycker att det är bättre att i så fall scanna i "native" upplösning och skala upp i efterhand.

 

Scanning av 8mm film till 1080p skulle motsvara en scanning av 35mm film till minst 4k. Finns det någon här som tror att optiken i super8 kameror är av tillräckligt hög kvalitet för detaljnivån på 4k?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men för övrigt, om du nu vill ha högsta möjliga upplösning, bara för att, så kan Cinelicious i USA scanna 8mm film till 2k. Jag tror att minutpriset hamnade på några tusenlappar eller så? Minns inte exakt, jag minns bara att jag tyckte att det var sjukt dyrt och att det kostade mer än tio gånger så mycket som våra telecine2 överföringar till 720p.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...