Gå till innehåll

Hur avslöjar man ens bakgrund i en kortfilm.


Trickrider

Recommended Posts

Hej.

Jag tänkte att jag inte ville berätta en persons bak grund, utan börja någonstans i dennes nuvarande livs stil.

 

Om en ung person utspelar sig för att vara, typ uteliggare och fattig.

När han sen snattar mat i en butik haffar securitas honom. Den unge mannen gör stort motstånd mot vakten. Tomult uppstår och brottslingen skickar iväg ena karate sparken efter den andra på den stackars vakten.

 

Hur bäst talar man om för tittarna att den fattiga ynglingen (det kunde lika gärna varit en äldre man.) är skolad i kampsport? Är det bara att filma på som vanligt och anta att tittarna fattar att han varit skolad i kamp sport i sitt tidigare liv? Eller kommer de att tänka så här: "Jasså, om han nu är så fattig, o välkommen vart han än går, bor i en kloak. Hur kan han då ha haft råd att gå en kurs i karate? -Pssss O-värkligt! "

 

Hehe hoppas ni förstår hur jag tänker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

Jag tänkte att jag inte ville berätta en persons bak grund, utan börja någonstans i dennes nuvarande livs stil.

 

En karakärs nuvarande livsstil säger alltid något om personen och dennes bakgrund. Det behöver inte innebära att en fattig person inte kan ha varit rik.

 

Om en ung person utspelar sig för att vara, typ uteliggare och fattig.

 

Du skriver lite dubbeltydigt. Om han utger sig för att vara fattig uteliggare, menar du då att han är det, eller att han bara utger sig för att vara det, dvs att han bara låtsas, spelar ett spel, av någon anledning.

 

Hur bäst talar man om för tittarna att den fattiga ynglingen (det kunde lika gärna varit en äldre man.) är skolad i kampsport? Är det bara att filma på som vanligt och anta att tittarna fattar att han varit skolad i kamp sport i sitt tidigare liv? Eller kommer de att tänka så här: "Jasså, om han nu är så fattig, o välkommen vart han än går, bor i en kloak. Hur kan han då ha haft råd att gå en kurs i karate? -Pssss O-värkligt! "

 

Vem säger att han måste gått en dyr kurs? Han kan lika gärna ha lärt sig av en förälder eller ett äldre syskon eller någon annan som kan tänka sig att lära ut gratis. Nej, det ter sig inte orealistiskt att en fattig person kan kampsport, men det säger ju något om hans bakgrund (inte bak grund), precis som du ville.

Länk till kommentar
Share on other sites

En scen där han tränar kamsport i sitt hem eller var han nu håller hus hade väl hjälpt en del. Som visar att personen är driven i att träna och har ambitionerna, och då man eventuellt kan ta slutsatsen att han är en såkallad autoridakt.

 

Möjligheten som du säkert själv har kommit förbi är att visa flashbacks där han i sitt "förra" liv blivit tvungen att använda dessa metoder också.

 

Sålänge det på något sätt förklaras under filmens gång att personen i huvudfråga har kvaliteter, möjligheterna och förutsättningarna för att kunna utföra dessa karatesparkar kommer det inte bli en fråga för publiken. Men förtydligas det inte kommer det tränade ögat tro att det var en impulsidé från manusförfattaren för att lösa scenen på ett så smärtfritt och enkelt sätt som möjligt. Och du har en variant på en såkallad B-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar över om han kan "kampsport" eller kan "slåss"?

Har någon överlevt ett hårt liv på gatan så kan det innebära att personen kan "ta för sig" (slåss), men ska han/hon utdela stilrena dojotekniker blir det kanske lite konstigt.

 

Jag skulle låte karaktären ha ett radband i handen, bugar lite försynt ofta i otid eller mumlar verser från "Hagakure". Då kanske det blir lättare att acceptera att personen har vigt tio år av sitt liv för att lära sig något (oavsett om det är tennis eller boxning).

 

Eller nåt : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skriver du får något? Komedi? :)

 

Den iden du hade är inte en film som jag skulle vilja se. Många manusförfattare verkar vilja lösa alla problem de har med karaktärer att slänga på onödigt våld. Vill man att en kille skall bli en hämnare, se till att någon närstående (fru/flickvän), råkar illa ut. Det blir många filmer som har samma story, enformigt.

 

Glöm inte bort att du vill kanske inte bara berätta om en person bakgrund, du vill även få din publik att gilla eller ogilla din karaktär och rått, naket våld är vanligen inte metoden för det. Det behöver inte visas nämligen.

 

Om din karaktär är hjälten i filmen, varför inte låta honom stå utanför butiken och leta efter mynt i fickorna, för att köpa en dricka ur en automat eller för att ge pengar till en uteliggare. Men det enda han hittar är hans sista sedel. Om du har en uteliggare till i scenen,så kanske han uppmärksammar tumult i butiken, eller så går din hjälpte in för att växla för att dela med sig av hälften av sina pengar med den andre uteliggaren.

 

Om han bara vill växla utan att köpa något, så kanske ägaren skäller på honom för det. (Etablerar denne som skitstövel). Någon rånar butiken, misshandlar skitstöveln/ägaren (men det är ok med publiken för honom gillar vi ändå inte), vakten blir snabbt avväpnad. Kvar står din hjälte står med sin sedel i näven och rånaren kräver den också men tittar även ut mot den andra uteliggaren och tänker att denne då blir utan pengar. Din hjälte avväpnar rånaren med en glass eller ett paket tuggummi och tillika skickligt uppvisande av kampsport, men utan att skada rånaren speciellt mycket. (Om man sett filmen Ronin finns en scen där Robert De Niro avväpnar en kille med en kaffekopp.)

 

Där har du en annan metod, du framkallar betydligt flera känslor hos publiken och bättre sådana också tycker jag. För du vill väl inte bara berätta att han är fattig, uteliggare och kan kampsport genom att visa att han ovårdad, stjäl och misshandlar?

 

Eller så är det det du vill, men då finns det roligare metoder än våld. Han kanske knycker pengar från en annan uteliggare så skickligt att denne inte märker det (etablerad som skitstövel och omoralisk), och dessutom kroppsligt skicklig, så man antar att han kan föra sig i ett slagsmål.

 

Så vad vill du?

 

Glöm inte bort karaktärens mål och dennes egenskaper och brister. Vad är målet för karaktären, och vilka egenskaper använder han för att ta sig dit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack alla som svarat!

Förlåt att det varit lite svårt att tyda mina tankar jag har kring denna kortfilm, men jag vill ju inte avslöja allt! Men majoriteten har förstått hur jag har tänkt. Jag gillade Ivves förslag bäst. Daarco hade också bra förslag.

Kom gärna med fler förslag men jag har redan fått mycket hjälp!

Tackar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...