Gå till innehåll

Starta filmgrupp i Göteborg


Fredrik1234

Recommended Posts

Tja, intressant tråd måste jag säga. Bor själv i Göteborg och håller på med film. Vann hederspris på framefestivalen förra året och ska skicka in i år med.

 

Vilka roller behövs fyllas? Jag har hållit på mest med regi/manus, det gjorde jag för bägge filmerna. Så i första hand skulle jag glädligen arbeta med både manus och regi, mina starka sidor.

 

Hörs!

 

Hej och välkommen till tråden:-)

 

Vi har f.n. två manusskrivare (Désirée och fönstret15), men efter vårt möte IRL så gick manuset tillbaka till "ritbordet" för vi fick den känslan att vi inte kunde uppbringa de inspelningsplatser samt de skådespelare som skulle behövas. I nuläget bollar vi idéer fram och tillbaka. Ett spår som vi jobbar på är att producera en parodi på en trailer till en film som aldrig har eller kommer att produceras. Men inget är skrivet i sten ännu:-)

 

Du kan eventuellt få ta rollen som regissör. Jag skall försöka mig på en sammanfattning av vad som kom fram vid mötet.

 

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni som var med på mötet vet att vi diskuterade var vi skulle kunna få tag på skådisar. I en annan tråd här på forumet hittade jag länkar till följande sidor:

 

http://www.filmcafe.se/

http://www.statist.se/

http://www.artistkatalogen.com/

http://www.stagepool.se/

 

Vad säger ni, skall vi "fläska in" en "annons" om frivilliga skådisar? Och på vilken sida?

 

Någon som känner till dessa sidor, kom gärna med förslag:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag hälper gärna till med manus också, skriva eller bara ge feedback! :)

 

När har ni nästa möte? Vad för slags parodi har ni talat om? Vad finns de för teknik att använda? Jag har säkerligen flera idéer som ligger och väntar på att användas om inte parodi blir av.

Om rollen som regissör är ledig tar jag den med glädje :)

 

Hade varit fint med en sammanfattning av ert tidigare möte om de går :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmcafe.se har jag använt mig av. Den fungerar bra, till både mina filmer kom de folk från Göteborg, trollhättan, kungsbacka osv. Många är villiga på att ställa upp utan att få betalt också vilket är schysst!

 

Så jag rekommenderar filmcafe.se :) ! Dock bör man vänta med att dra in en annons tills manuset är färdigt, så man kan presentera idéen bra och få folk att bli intresserade. Man får även fler intresserade ju bättre koll man har på inspelningsdagar osv och det har man bättre koll på när ett manus är klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag hälper gärna till med manus också, skriva eller bara ge feedback! :)

 

Hade varit fint med en sammanfattning av ert tidigare möte om de går :)

 

När har ni nästa möte? Vad för slags parodi har ni talat om? Vad finns de för teknik att använda? Jag har säkerligen flera idéer som ligger och väntar på att användas om inte parodi blir av.

Om rollen som regissör är ledig tar jag den med glädje :)

 

Du kan väl skicka mig ett pm med din mejladress, så skall jag skicka inloggningsuppgifter till vår s.k. dropbox på nätet. Där laddar vi upp och tar del av de manusförslag som finns för stunden. Du får ladda ned gratisversionen av programmet Celtx för att kunna läsa manusfilerna.

 

Ta dig tid att läsa igenom hela tråden, där får du en ganska bra uppfattning om på vilken nivå alla är på, vilka specialkunskaper vi har och vad vi kan skaka fram i teknikväg.

 

Vi har väl i princip allt utom smink och ljus.

 

På efterproduktionssidan är vi nog fulltecknade. Det som saknas är lättåtkomliga inspelningsplatser, dvs platser som vi inte behöver inhämta tillstånd för att filma på etc etc och eventuellt skådisar.

 

Jag hade tidigare tänkt regissera men kan överlåta det till dig. Jag kan koncentrera mig på att fylla vakanser och se till att vi håller högsta möjliga kvalitet med den utrustning vi förfogar över och de kunskaper vi besitter.

 

Observera att gruppen är öppen för både proffs och amatörer och att det är en nollbudgetproduktion.

 

Jag skall försöka prestera en sammanfattning av mötet till sent i morgon eftermiddag här på forumet. Sen får väl folk rätta mig om jag har missuppfattat eller glömt något.

 

Datum för nytt möte är inte satt men kom med ett förslag, alla måste inte närvara.

 

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Datum för nytt möte är inte satt men kom med ett förslag, alla måste inte närvara.

 

Det skulle ju vara bra om jag och Fönstret15 fick lite respons på våra manusförslag först så att vi vet om vi är på bana med åtminstonne ett producerbart manus. Det känns som att det skulle vara bra om vi på nästa träff kunde gå vidare att planera produktionen.

 

Personligen tror jag att både mitt och Fönstrets förslag fungerar med nollbudget. Kan det bli problem med natt-scenerna i Fönstrets förslag? Fönstrets förslag är seriöst spännande, men mitt är en klar parodi på en action.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Mötesdeltagarna bestämde att vi skall använda gratisversionen av programmet Celtx som "officiellt" produktionsprogram.

 

2. En kontaktlista till deltagarna i filmgruppen. (anm:är upprättad och utskickad)

 

3. Att skapa en s.k. "dropbox" på dropbox.com där alla kan ladda upp material som har med produktionen att göra, t.ex. manus-, ljud- och videofiler.

Ett smart sätt att "skicka" filer mellan varandra utan att behöva hålla på med ftp-servrar och annat. (anm: "boxen är skapad och inloggningsuppgifterna är utskickade)

 

4. Arbets-/ansvarsfördelning enligt följande:

Fredrik1234 - Producent (samordna & kvalitetssäkra produktionen) och redigering

Désirée - Manus

fönstret15 - Manus

Farbrorknark - Ljud

Helluu - Storyboard och eventuellt skådis

GrodiPutin - Kamera och eventuellt skådis

EffektHydran - C-foto, i första hand klappa och eventuellt kamera & skådis

Kricke - 3D-effekter och compositing

 

Två stycken har "joinat" gruppen efter mötet, "Sykor" och "JBRegissör".

Jag föreslår:

JBRegissör - Regi

Sykor - Scripta (ta anteckningar vid produktionen)

 

5. Manus får skrivas om helt eftersom tillgång de inspelningsplatser bedömdes som förutsättningslösa.

 

6. Att vi får "ragga" skådisar via annan tråd/forum när manus är klart.

 

7. Preliminärt att försöka börja inspelningarna i slutet av juli.

 

 

 

På tekniksidan har vi kamera, mikrofon, hörlurar, kablage samt den utrustning som behövs för efterproduktion, datorer etc etc.

 

Tillgång flera av de största royaltyfria musik- och ljudeffektsarkiven.

 

Det här är min sammandfattning av mötet. Har jag glömt, missuppfattat något eller om något skall ändras så kommentera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag hälper gärna till med manus också, skriva eller bara ge feedback! :)

 

När har ni nästa möte? Vad för slags parodi har ni talat om? Vad finns de för teknik att använda? Jag har säkerligen flera idéer som ligger och väntar på att användas om inte parodi blir av.

Om rollen som regissör är ledig tar jag den med glädje :)

 

Hade varit fint med en sammanfattning av ert tidigare möte om de går :)

 

Vi försöker få till stånd nytt datum för möte, ber att få återkomma.

 

Ladda upp dina manusidéer till vår "dropbox" så får alla läsa och kommentera.

 

Sammanfattning av mötet postat här i tråden.

 

Vi kan göra ganska avancerade specialeffekter i efterproduktionen. Fysiska effekter är dock begränsade eftersom vi i skrivande stund inte har kompetensen och inte heller någon budget..

 

Skall du komma med manusförslag, tänk då på att skriva in miljöer som vi med lätthet kan komma åt.

 

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle ju vara bra om jag och Fönstret15 fick lite respons på våra manusförslag först så att vi vet om vi är på bana med åtminstonne ett producerbart manus. Det känns som att det skulle vara bra om vi på nästa träff kunde gå vidare att planera produktionen.

 

Personligen tror jag att både mitt och Fönstrets förslag fungerar med nollbudget. Kan det bli problem med natt-scenerna i Fönstrets förslag? Fönstrets förslag är seriöst spännande, men mitt är en klar parodi på en action.

 

Feedback kommer imorgon på alla förslag.

 

Generellt sett måste det vara bäst att spela in på kvällen/natten för bäst resultat. Men eftersom vi saknar utrustning för ljussättning får det eventuellt bli att vi spelar in på dagen och i efterhand göra en "day to night"-konvertering/effekt, dvs manupilera bilden i t.ex. After Effects för att ge illusionen av att det är kväll/natt. Resultatet kan nog variera beroende på inspelningsomständigheter och vår kunskapsnivå i ämnet.

 

Här kan du se hur man gör i AFter Effects:

http://www.videocopilot.net/tutorial/day_to_night_conversion/

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Mötesdeltagarna bestämde att vi skall använda gratisversionen av programmet Celtx som "officiellt" produktionsprogram.

 

4. Arbets-/ansvarsfördelning enligt följande:

Fredrik1234 - Producent (samordna & kvalitetssäkra produktionen) och redigering

Désirée - Manus

fönstret15 - Manus

Farbrorknark - Ljud

Helluu - Storyboard och eventuellt skådis

GrodiPutin - Kamera och eventuellt skådis

EffektHydran - C-foto, i första hand klappa och eventuellt kamera & skådis

Kricke - 3D-effekter och compositing

 

Två stycken har "joinat" gruppen efter mötet, "Sykor" och "JBRegissör".

Jag föreslår:

JBRegissör - Regi

Sykor - Scripta (ta anteckningar vid produktionen)

 

Jag har för mig att FarbrorKnark var intresserad av att vara skådis. Ingen av dem ville prata, om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst både fönstret15 och Désirées förslag. Tycker personligen att vi skulle kunna "baka" ihop bägge två på något sätt. Jag kanske kan spela agenten, får se.

 

Men vi får väl diskutera mer vid nästa möte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis läst igenom farbrorknarks manusförslag "En objuden gäst". Det kan bli svårt att göra en trailer av det,för manuset går i slutet över i kortfilmskaraktär (tycker jag).

 

Manuset kräver dessutom trädgårdstomtar, och det behövs minst 2 st. Efter en snabb koll på nätet så ser jag att dom kostar från 280:- och uppåt.

 

I skrivande stund finns det fortfarande inga pengar att spendera, utan tanken är att alla bidrar med något, teknik, kunskap eller rekvisita.

 

Men om vi i framtiden skulle ha en budget att röra oss med, då finns det många roliga tomtar, nästan som om dom är specialtillverkade för hans manus, kolla här:

 

Varfr ha tomtar p loftet nr du kan ha dom i trdgrden - verkrda Pelle (Powered by CubeCart)

Varfr ha tomtar p loftet nr du kan ha dom i trdgrden - Kasper med brevppnare (Powered by CubeCart)

Varfr ha tomtar p loftet nr du kan ha dom i trdgrden - Melker med penna i ryggen (Powered by CubeCart)

Varfr ha tomtar p loftet nr du kan ha dom i trdgrden - Edvard med skruvmejsel i ryggen (Powered by CubeCart)

Varfr ha tomtar p loftet nr du kan ha dom i trdgrden - Edvin med snara runt halsen (Powered by CubeCart)

 

Jag gillade twisten där han kontaktar någon med kunskap om det ockulta och dom finner en inskription av något slag.

 

Just den här biten kan vi kanske lyfta ut och använda i en "seriös" rulle.

 

Det är tråkigt om jag låter brutal som dissar era manus, men jag tittar bara på vad som är tekniskt och ekonomiskt genomförbart i nuläget.

 

Nu skall jag fortsätta läsa era förslag:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst både fönstret15 och Désirées förslag. Tycker personligen att vi skulle kunna "baka" ihop bägge två på något sätt. Jag kanske kan spela agenten, får se.

 

Men vi får väl diskutera mer vid nästa möte.

 

Skall läsa deras förslag nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har jag precis läst igenom fönstret15:s förslag.

 

Manuset verkar fullt genomförbart.

 

Nattscenen i skogen kan, med rätt förutsättningar filmas dagtid och sedan konverteras till en kvälls-/nattscen i After Effects. Resultatet blir givetvis inte lika bra som att göra det på natten, men eftersom vi skanar ljusutrustning får det bli så.

 

Sprängningen av byggnaden kan jag inte heller se några direkta problem med, det blir ett jobb för FX-avdelningen:-)

 

Däremot kändes det som om manuset saknade den där riktiga slutklämmen, men det går kanske att lösa.

 

Nu skall jag läsa nästa manus:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis läst igenom farbrorknarks manusförslag "En objuden gäst". Det kan bli svårt att göra en trailer av det,för manuset går i slutet över i kortfilmskaraktär (tycker jag).

 

Manuset kräver dessutom trädgårdstomtar, och det behövs minst 2 st. Efter en snabb koll på nätet så ser jag att dom kostar från 280:- och uppåt.

 

Hehe, ja tomtarna är inte gratis, ska helst vara lite av en begagnad tomte också som varit med ett tag. (eller kanske denna http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0f58b85e1a1_gardengnome.jpg)

Försökte komma på en lite mer udda idé, något som verkligen kan sticka ut. Men i slutändan så är det förmodligen bara jag som uppskattar slutprodukten. :)

Är inte direkt någon action inblandad heller, de mesta sker när ingen ser så att säga.

 

Jag har för mig att FarbrorKnark var intresserad av att vara skådis. Ingen av dem ville prata, om jag minns rätt.

Jepps, jag kan även framföra dialog om vi inte hittar någon annan som vill.

 

Ska vi spika någon tid för nästa möte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så har jag då läst Désirée:s manusförslag:

 

Det behövs tillstånd för att filma med stativ och kringutrustning, det här är hämtat från deras hemsida:

 

"Får jag fotografera eller filma på järnvägsstationerna?

Fotografering och filmning med handkamera för privat bruk är tillåtet, men man måste ta hänsyn till framkomligheten. Om stativ och kringutrustning används ska tillstånd sökas.

 

Om en filminspelning eller fotografering på järnvägsstationerna kräver stativ och annan kringutrustning krävs ett tillstånd från Jernhusen. Ansökningsformulär finns under ”Kontakta oss”.

 

Det är viktigt att fotografering/filminspelningen inte blockerar framkomligheten för resenärer och besökare eller på annat sätt förhindrar tillgängligheten och verksamheten på stationen.

 

Tillståndet skall finnas på plats och tillsammans med godkänd legitimation och uppvisas om Jernhusens personal eller annan myndighetsperson ifrågasätter tillstånd. Eventuellt tillstånd för filmning på plattformar beviljas av Banverket"

 

Eventuellt kan vi behöva två tillstånd, ett från Jernhusen och ett från Banverket.

 

Rekvisita en stor teddybjörn och en resväska måste väl någon av oss ha!?

Vapen kan GrodiPutin fixa.

 

Tekniskt och ekonomiskt funkar det, däremot blir jag lite förvirrad av manuset på slutet. Den där riktiga slutklämmen saknas också. Men det går säkert att reda ut vid ett möte IRL.

 

Kan vi ta ett möte i veckan som kommer, så snart som möjligt, bara säg en dag och tid så kommer jag att vara där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om jag trampar på några ömma tår nu, men kan vi inte bjuda in den här TS till vårat nästa möte IRL. Han verkar ju ha kommit ganska långt i sin process och verkar redo att börja filma.

 

http://forum.voodoofilm.org/jobbannonser/30850-filmare-soekes-i-gbg-foer-komedisketch.html

 

Det verkar vara ännu en go gubbe/tjej och det gör ju inte saken sämre.

 

Då kan vi kanske börja filma sista helgen denna månaden och första helgen i augusti.

 

Under tiden kan vi utveckla våra egna manus utan press.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, ja tomtarna är inte gratis, ska helst vara lite av en begagnad tomte också som varit med ett tag. (eller kanske denna http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0f58b85e1a1_gardengnome.jpg)

Försökte komma på en lite mer udda idé, något som verkligen kan sticka ut. Men i slutändan så är det förmodligen bara jag som uppskattar slutprodukten. :)

Är inte direkt någon action inblandad heller, de mesta sker när ingen ser så att säga.

 

 

Jepps, jag kan även framföra dialog om vi inte hittar någon annan som vill.

 

Ska vi spika någon tid för nästa möte?

 

Bra att du även kan tänka dig dialog om det skulle behövas:-)

 

Säg dag, plats, tid så kommer jag, dom som vill kan ju haka på:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så har jag då läst Désirée:s manusförslag:

 

Det behövs tillstånd för att filma med stativ och kringutrustning, det här är hämtat från deras hemsida:

 

"Får jag fotografera eller filma på järnvägsstationerna?

Fotografering och filmning med handkamera för privat bruk är tillåtet, men man måste ta hänsyn till framkomligheten. Om stativ och kringutrustning används ska tillstånd sökas.

 

Om en filminspelning eller fotografering på järnvägsstationerna kräver stativ och annan kringutrustning krävs ett tillstånd från Jernhusen. Ansökningsformulär finns under ”Kontakta oss”.

 

Det är viktigt att fotografering/filminspelningen inte blockerar framkomligheten för resenärer och besökare eller på annat sätt förhindrar tillgängligheten och verksamheten på stationen.

 

Tillståndet skall finnas på plats och tillsammans med godkänd legitimation och uppvisas om Jernhusens personal eller annan myndighetsperson ifrågasätter tillstånd. Eventuellt tillstånd för filmning på plattformar beviljas av Banverket"

 

Eventuellt kan vi behöva två tillstånd, ett från Jernhusen och ett från Banverket.

 

Vi kan filma vid t ex Backaplan och bussarna där istället. Det spelar ingen större roll. Han kommer med en resväska och rör sig bland bussar, det borde funka det med.

 

Rekvisita en stor teddybjörn och en resväska måste väl någon av oss ha!?

Vapen kan GrodiPutin fixa.

 

Jag har både teddybjörn och resväska. Inget problem.

 

Tekniskt och ekonomiskt funkar det, däremot blir jag lite förvirrad av manuset på slutet. Den där riktiga slutklämmen saknas också. Men det går säkert att reda ut vid ett möte IRL.

 

Kan vi ta ett möte i veckan som kommer, så snart som möjligt, bara säg en dag och tid så kommer jag att vara där.

 

Saknas slutkläm?!? Den ene killen kommer för sitt livs kärlek. Den andre har lockat honom till sig för att kunna lägga rabarberna på sitt livs kärlek: teddybjörnen. Vad är förvirrande? Jag vill gärna skriva om det om det inte är tydligt nog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst både fönstret15 och Désirées förslag. Tycker personligen att vi skulle kunna "baka" ihop bägge två på något sätt. Jag kanske kan spela agenten, får se.

 

Men vi får väl diskutera mer vid nästa möte.

 

Tveksam till att de går att baka ihop, då den ena är seriöst spännande och den andra är en parodi. Och dessutom handlar om helt olika saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, ja tomtarna är inte gratis, ska helst vara lite av en begagnad tomte också som varit med ett tag. (eller kanske denna http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0f58b85e1a1_gardengnome.jpg)

Försökte komma på en lite mer udda idé, något som verkligen kan sticka ut. Men i slutändan så är det förmodligen bara jag som uppskattar slutprodukten. :)

Är inte direkt någon action inblandad heller, de mesta sker när ingen ser så att säga.

 

 

Jepps, jag kan även framföra dialog om vi inte hittar någon annan som vill.

 

Ska vi spika någon tid för nästa möte?

 

Har du också laddat upp ett manus?!? Jag har scrollat bakåt, men jag kan inte se att du gett en blänkar om det. Måste dyka in och läsa det med en gång. Ska bli spännande.

Länk till kommentar
Share on other sites

När har ni nästa möte? Vad för slags parodi har ni talat om? Vad finns de för teknik att använda? Jag har säkerligen flera idéer som ligger och väntar på att användas om inte parodi blir av.

Om rollen som regissör är ledig tar jag den med glädje :)

 

Du kan väl skicka mig ett pm med din mejladress, så skall jag skicka inloggningsuppgifter till vår s.k. dropbox på nätet. Där laddar vi upp och tar del av de manusförslag som finns för stunden. Du får ladda ned gratisversionen av programmet Celtx för att kunna läsa manusfilerna.

 

Ta dig tid att läsa igenom hela tråden, där får du en ganska bra uppfattning om på vilken nivå alla är på, vilka specialkunskaper vi har och vad vi kan skaka fram i teknikväg.

 

Vi har väl i princip allt utom smink och ljus.

 

På efterproduktionssidan är vi nog fulltecknade. Det som saknas är lättåtkomliga inspelningsplatser, dvs platser som vi inte behöver inhämta tillstånd för att filma på etc etc och eventuellt skådisar.

 

Jag hade tidigare tänkt regissera men kan överlåta det till dig. Jag kan koncentrera mig på att fylla vakanser och se till att vi håller högsta möjliga kvalitet med den utrustning vi förfogar över och de kunskaper vi besitter.

 

Observera att gruppen är öppen för både proffs och amatörer och att det är en nollbudgetproduktion.

 

Jag skall försöka prestera en sammanfattning av mötet till sent i morgon eftermiddag här på forumet. Sen får väl folk rätta mig om jag har missuppfattat eller glömt något.

 

Datum för nytt möte är inte satt men kom med ett förslag, alla måste inte närvara.

 

:-)

 

Visst, jag skickar min mail till dig på pm. Ska bli kul att läsa igenom manus. Vems manus är det just nu som ligger högst i listan att göras? Tänkte ta och läsa den först när jag får inloggningsuppgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...