Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Visst, jag skickar min mail till dig på pm. Ska bli kul att läsa igenom manus. Vems manus är det just nu som ligger högst i listan att göras? Tänkte ta och läsa den först när jag får inloggningsuppgifter. Inloggningen är skickad:-) I nuläget är det ingen speciellt manus som ligger i topp. Vi försöker just nu bara övervinna de hinder som finns i att skriva ett manus när det är begränsat med miljöer, skådespelare och noll kronor i budget. Det är förmodligen ganska tufft att skriva ett manus utefter de förutsättningarna samtidigt som manus måste vara bra innehållsmässigt. Jag är jävligt glad att jag slipper skriva och därför gör det ont att kritisera när man vet vilket jobb som ligger bakom. Men projektet kommer bara att stå och stampa om ingen tar bladet från tungan och säger vad som kan bli bättre. Min kritik baseras på de erfarenheter jag fått genom tidigare produktioner samt de faktiska förhållanden som råder inför denna produktion, alltså är min kritik inte personlig. Något som jag hoppas att alla inblandade inser. Arbetet går framåt men saktas ned av att det mesta går genom forumet. Vi kan vinna mycket tid genom att träffas och avhandla synpunkter direkt. Den som först kan presentera ett manus som klarar kriterierna är väl troligtvis det som först kommer att "skjutas". Vi kanske inte skall förvänta oss för mycket av första filmen, även om ambitionsnivån skall vara hög, utan den får kanske vara en värdemätare på vilka som levererar när det gäller. Jag jobbar efter devisen; Man är ju aldrig bättre än sin senaste produktion:-) 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Har du också laddat upp ett manus?!? Jag har scrollat bakåt, men jag kan inte se att du gett en blänkar om det. Måste dyka in och läsa det med en gång. Ska bli spännande. Den ligger där som en pdf-fil i en mapp:-) 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Vi kan filma vid t ex Backaplan och bussarna där istället. Det spelar ingen större roll. Han kommer med en resväska och rör sig bland bussar, det borde funka det med. Jag har både teddybjörn och resväska. Inget problem. Saknas slutkläm?!? Den ene killen kommer för sitt livs kärlek. Den andre har lockat honom till sig för att kunna lägga rabarberna på sitt livs kärlek: teddybjörnen. Vad är förvirrande? Jag vill gärna skriva om det om det inte är tydligt nog. LOL...det är kanske jag som är förvirrad...lol I första utkastet har jag för mig att den som stod på berget var en tjej men ändrades sedan till en kille. Därför trodde jag plötsligt att filmen handlade om ett homosexuellt perspektiv eftersom den som anländer till Gbg också är kille och deras gemensamma nämnare är björnen. Jag skall printa ut det och se om jag förstår eller om jag kan se vad jag inte förstår. Om ingen annan kommenterar så vet vi inte om det är fel eller om det bara är jag som inte förstår. Däremot ser jag att vi kan utveckla "kampen" om björnen till en högoktanig actionscen/scener. Det är för komplicerat att förklara här varför jag gärna träffas asap. Skall kontakta min kompis i USA idag och höra om han ställer upp på "voice-over". Han tycker sånt här är skitkul så jag tror inte det blir några problem. 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Jag reser bort nu på tisdag och är borta en vecka så jag kan nog inte närvara på nästa möte, ville bara säga det :) Trevlig semester:-) Kanske har du möjlighet att "slinka in" här på forumet och kolla status på projektet under veckan, så att du håller dig uppdaterad. 0 Citera
fönstret15 Postad 3 juli 2011 Postad 3 juli 2011 Då har jag precis läst igenom fönstret15:s förslag. Däremot kändes det som om manuset saknade den där riktiga slutklämmen, men det går kanske att lösa. Saknas slutkläm? Hur menar du då? Manuset innehåller ju allt det som en trailer ska innehålla, enligt mig. Det börjar mystiskt, sedan inslag av lite action och till sist en explosion bakom huvudkaraktären som springer iväg...? 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Saknas slutkläm? Hur menar du då? Manuset innehåller ju allt det som en trailer ska innehålla, enligt mig. Det börjar mystiskt, sedan inslag av lite action och till sist en explosion bakom huvudkaraktären som springer iväg...? Slutkläm var kanske fel ordval. Det är väl problemet med att "diskutera" på ett forum, nyanser i språket kommer inte fram och väljer man fel ord så tar det dagar att rätta till. Nu skriver jag för typ tredje gången, säg när vi kan träffas IRL för diskussioner. Jag kan i princip vilken dag som helst. Bara för att ett manus innehåller ovan nämnda ingredienser är det inte per automatik ett bra manus. Jag förstår att det är komplicerade parametrar att förhålla sig till, begränsat med miljöer, ingen budget, begränsat urval av skådespelare. Just därför ställer det extrema krav på samarbetsförmåga och kompromissvilja i gruppen. Jag sitter förnärvarande och försöker driva projektet framåt och därför kan viss kritik uppfattas som brutal. Om det här var en riktig produktion med en budget och jag bara var intresserad av min lön, då hade jag tagit ditt manus och filmat det rakt av utan några som helst synpunkter. Låt oss träffas istället så att jag kan framföra mer nyanserad kritik:-) 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Tisdag/onsdag kl 17:00 ? Jättebra, kan vi träffas utanför stadsbiblioteket? 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Då har jag fått klartecken på en riktig amerikansk "voice-over", han skrev: "I'd love to work with you on your project." Jag skall prata med honom över Skype imorgon vid 19-tiden, en viss tidsskillnad att ta hänsyn till. Sen har jag en del idéer om lite action (läs stunts) om vi kör på Désirée´s manus, men det förutsätter nästan att vi kan låna en madrass, typ tjockare, kanske en sådan som man har i gymnastiken. Någon som har kontakter? 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Tveksam till att de går att baka ihop, då den ena är seriöst spännande och den andra är en parodi. Och dessutom handlar om helt olika saker. Jag är benägen att instämma. Men den ena produktionen utesluter inte den andra, vi kanske gör båda om vi kan övervinna hindren:-) 0 Citera
fönstret15 Postad 3 juli 2011 Postad 3 juli 2011 Jättebra, kan vi träffas utanför stadsbiblioteket? Gärna för mig, men vilken dag, tisdag eller onsdag? Ska vi gå till samma ställe som förra gången (franska caféet) ? 0 Citera
Fredrik1234 Postad 3 juli 2011 Författare Postad 3 juli 2011 Gärna för mig, men vilken dag, tisdag eller onsdag? Ska vi gå till samma ställe som förra gången (franska caféet) ? Vi tar det så fort som möjligt, tisdag 17.00 utanför stadsbiblioteket. Om du inte skall fika så föreslår jag att vi går in och sätter oss på biblioteket:-) 0 Citera
Désirée Postad 4 juli 2011 Postad 4 juli 2011 Vi tar det så fort som möjligt, tisdag 17.00 utanför stadsbiblioteket. Om du inte skall fika så föreslår jag att vi går in och sätter oss på biblioteket:-) Det är ok för mig. Jag föredrar Stadsbiblioteket. 0 Citera
JBRegissör Postad 4 juli 2011 Postad 4 juli 2011 Tja, jag har läst manusen nu, är det Desirees som ni pratar om nu? Trailern med teddybjörnen? Vilka är det som ses imorgon? 17.00 eller? Då kommer jag förbi om jag kan? Stadsbiblioteket? 0 Citera
JBRegissör Postad 4 juli 2011 Postad 4 juli 2011 Satt och tänkte lite på idéer eftersom ingenting var fast i sten som Fredrik1234 sa. Jag hade en idé som jag skrev ner nånstans för ett tag sen men nu hittar jag den inte. Men det var typ en film om att en kille i hopp om kärlek skickar ut en flaskpost där de står en plats och tid där han väntar på sin kärlek, sen skulle den sluta med att han sitter och väntar och att antingen kommer ingen eller så kommer nån beroende på hur man vill ha slutet. Men så som jag skrev ner den så var det menat att de skulle klippas mycket och va fin musik i bakgrunden, inte mycket till dialog men de kan man såklart ha. Men mycket klipp som ex: flaska som flyter, klipp till: mannen skriver, klipp till: någon utsiktsbild, klipp till: han förbereder där han sitter och ska vänta, klipp till: han sitter och skriver brevet igen OSV. Liksom inte kontinurlig klippning utan fram och tillbaka. Den skulle vara lite fin och vacker i känsla och visuellt. Det var en jätte simpel idé, men de som var bra med den var att inspelningsmiljöerna och rekvisitan var simpel och enkelt. Lätt med miljöer och inte mycket itll rekvisita och upp till bara två skådisar liksom. En ren visuell film för de mesta. Är lite dåligt förklarat här, men är lite svår att förklara. Var som sagt ett tag sen jag skrev ner bara idéen. Skrev aldrig något manus på den. Men om det är någon som tycker de kan vara intressant så skulle det vara kul om någon hade velat skriva något manus på idéen. För jag själv känner att de skulle vara lärorikt att arbeta utifrån någon annans manus, oftast har jag gjort manus och regisserat. Hade varit kul att ha ett manus någon annan gjort. Filmen skulle vara kort, inte lång, mer av en slags scen egentligen. Skulle gå fort att göra, enkla miljöer osv. Skulle man vara riktigt effektiv kanske man tillochmed skulle kunna hinna få klart de innan deadline för framefestivalen är i gbg. slutet av augusti är deadline och där är ett bra ställe att få visa sin film faktiskt. Så om vi bara får ihop ett manus och är effektiva så kan vi kanske ha de som mål att få med en film där. Filmen jag pitchar här skulle jag gissa på rent ut ur min skalle att de skulle vara 3-4 seperata inspl.tillfällen om man är effektiv, sedan kanske en veckas klipp, beroende på hur mycket man har strukturerat upp inspelningen såklart. Kommentarer? 0 Citera
Fredrik1234 Postad 4 juli 2011 Författare Postad 4 juli 2011 Tja, jag har läst manusen nu, är det Desirees som ni pratar om nu? Trailern med teddybjörnen? Vilka är det som ses imorgon? 17.00 eller? Då kommer jag förbi om jag kan? Stadsbiblioteket? I skrivande stund är det jag, fönstret15 och Désirée som skall träffas, men alla är välkomna. Trailern med björnen är Désirée`s men vi pratar om båda manus. 17.00 utanför stadsbiblitoekt vid Götaplatsen på tisdag. 0 Citera
Fredrik1234 Postad 4 juli 2011 Författare Postad 4 juli 2011 Satt och tänkte lite på idéer eftersom ingenting var fast i sten som Fredrik1234 sa. Jag hade en idé som jag skrev ner nånstans för ett tag sen men nu hittar jag den inte. Men det var typ en film om att en kille i hopp om kärlek skickar ut en flaskpost där de står en plats och tid där han väntar på sin kärlek, sen skulle den sluta med att han sitter och väntar och att antingen kommer ingen eller så kommer nån beroende på hur man vill ha slutet. Men så som jag skrev ner den så var det menat att de skulle klippas mycket och va fin musik i bakgrunden, inte mycket till dialog men de kan man såklart ha. Men mycket klipp som ex: flaska som flyter, klipp till: mannen skriver, klipp till: någon utsiktsbild, klipp till: han förbereder där han sitter och ska vänta, klipp till: han sitter och skriver brevet igen OSV. Liksom inte kontinurlig klippning utan fram och tillbaka. Den skulle vara lite fin och vacker i känsla och visuellt. Det var en jätte simpel idé, men de som var bra med den var att inspelningsmiljöerna och rekvisitan var simpel och enkelt. Lätt med miljöer och inte mycket itll rekvisita och upp till bara två skådisar liksom. En ren visuell film för de mesta. Är lite dåligt förklarat här, men är lite svår att förklara. Var som sagt ett tag sen jag skrev ner bara idéen. Skrev aldrig något manus på den. Men om det är någon som tycker de kan vara intressant så skulle det vara kul om någon hade velat skriva något manus på idéen. För jag själv känner att de skulle vara lärorikt att arbeta utifrån någon annans manus, oftast har jag gjort manus och regisserat. Hade varit kul att ha ett manus någon annan gjort. Filmen skulle vara kort, inte lång, mer av en slags scen egentligen. Skulle gå fort att göra, enkla miljöer osv. Skulle man vara riktigt effektiv kanske man tillochmed skulle kunna hinna få klart de innan deadline för framefestivalen är i gbg. slutet av augusti är deadline och där är ett bra ställe att få visa sin film faktiskt. Så om vi bara får ihop ett manus och är effektiva så kan vi kanske ha de som mål att få med en film där. Filmen jag pitchar här skulle jag gissa på rent ut ur min skalle att de skulle vara 3-4 seperata inspl.tillfällen om man är effektiv, sedan kanske en veckas klipp, beroende på hur mycket man har strukturerat upp inspelningen såklart. Kommentarer? Det låter som en underbar idé till manus och precis som du säger, enkel produktionsmässigt. Jag tycker det är kul att klippa och lägga ljud och musik för att framkalla känslor, oavsett om det är skratt eller gråt. Vi får väl höra om fönstret15 och Désirée kan och vill skriva ut ett manus på din idé:-) 0 Citera
JBRegissör Postad 5 juli 2011 Postad 5 juli 2011 I skrivande stund är det jag, fönstret15 och Désirée som skall träffas, men alla är välkomna. Trailern med björnen är Désirée`s men vi pratar om båda manus. 17.00 utanför stadsbiblitoekt vid Götaplatsen på tisdag. Jag hoppas jag kan komma idag, kan bli lite strul med jobbet. Utifall att, hur ser jag vilka ni är xD ?? haha 0 Citera
farbrorknark Postad 5 juli 2011 Postad 5 juli 2011 17:00, I'll be there, om jag nu inte går vilse. ;) 0 Citera
Fredrik1234 Postad 5 juli 2011 Författare Postad 5 juli 2011 Jag hoppas jag kan komma idag, kan bli lite strul med jobbet. Utifall att, hur ser jag vilka ni är xD ?? haha Jag får väl hålla ett kollegieblock i handen precis som förra gången:-) Sen har jag också en svart axelremsväska. 0 Citera
Fredrik1234 Postad 5 juli 2011 Författare Postad 5 juli 2011 17:00, I'll be there, om jag nu inte går vilse. ;) Det får vi ju inte hoppas;-) 0 Citera
JBRegissör Postad 5 juli 2011 Postad 5 juli 2011 Tja, jag kan inte komma idag, struligt på jobbet! Men ni kan ju diskutera idéen jag skrev, se om det är något och om desiree eller fönstret15 kanske vill skriva något kort manus kanske? Hoppas inget hinder uppstår för mig vid nästa möte! 0 Citera
Désirée Postad 5 juli 2011 Postad 5 juli 2011 Trots att det var jag som föreslog det på mötet idag, så kan jag inte första helgen i augusti. Det var ett släktkalas som jag glömt bort. Beklagar. Vi får se hur vi kan lösa det. Rekvisitan kan jag fortfarande stå med, bara någon hämtar den/jag lämnar den hos någon. 0 Citera
Désirée Postad 6 juli 2011 Postad 6 juli 2011 Jag har laddat up celtx-filen för manuset till vår dropbox. Farbrorknark, du skulle ju testa att göra storyboards. Det går att göra i Celtx och knyta det direkt till manuset. Jag har inte testat det, men det ska visst finnas en del färdiga modeller och figurer att använda. 0 Citera
NamoA Postad 6 juli 2011 Postad 6 juli 2011 Ursäkta att jag missade mötet. Var nämligen upptagen med lite annat. Hur gick det för övrigt? Vad hände? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.