Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag är HELT förvirrad här, jag kollade lite på andra 550D filmer och de var helt grymma så jag skaffade mig 550D men det var inte alls så... vilka objektiv ska man köpa för en helt ''cinematic look'', vilka använder ni?

Jag filmade ute och det såg ut som om jag filmade med min Canon HV20...

Ingen film känsla alls, även med color correction.

Postad

Filmade du med kort skärpedjup? Ge exempel på vad du vill åstadkomma och visa vad du åstadkommit så är det lättare att hjälpa dig. Behöver inte handla om optiken...

Postad

Om du filmade utomhus i dagsljus så kanske du fick för liten bländaröppning, skaffa ett nd-filter och kanske också ett polarisationsfilter till ditt objektiv. Du bör behålla slutartiden vid 1/50.

Postad

Jag rekommenderar att börja med dessa tips och sedan när du fått schyssta resultat faktiskt ta reda på varför tipsen bidrar till "film-looken".

1. Utökning av vad StenR sa; behåll exponeringstiden på 1/50 vid 24/25 fps. Spelar du in i 50 eller 60 fps använd då 1/100 respektive 1/120 som slutartid. Läs på om 180-degree shutter rule för att få reda på varför. Videoexempel på skillnaden finns här. 24/25 fps används i klassisk filmning.

2. Använd så stor bländaröppning som möjligt om du är ute efter kort skärpedjup. Stor bländaröppning = kort skärpedjup.

3. För att få en mörkare bild utan att ändra bildens egenskaper (skärpedjup, rörelseoskärpa) gör som StenR säger; använd ND-filter.

4. Köp en trevlig lins. Jag rekommenderar Canon 50mm f1,8. Du kommer att ha mycket roligt med den och den kostar bara en tusenlapp.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...