Jump to content

EOS 550D Objektiver

Gamepost

Recommended Posts

Hej!

Jag är HELT förvirrad här, jag kollade lite på andra 550D filmer och de var helt grymma så jag skaffade mig 550D men det var inte alls så... vilka objektiv ska man köpa för en helt ''cinematic look'', vilka använder ni?

Jag filmade ute och det såg ut som om jag filmade med min Canon HV20...

Ingen film känsla alls, även med color correction.

Jag rekommenderar att börja med dessa tips och sedan när du fått schyssta resultat faktiskt ta reda på varför tipsen bidrar till "film-looken".

1. Utökning av vad StenR sa; behåll exponeringstiden på 1/50 vid 24/25 fps. Spelar du in i 50 eller 60 fps använd då 1/100 respektive 1/120 som slutartid. Läs på om 180-degree shutter rule för att få reda på varför. Videoexempel på skillnaden finns här. 24/25 fps används i klassisk filmning.

2. Använd så stor bländaröppning som möjligt om du är ute efter kort skärpedjup. Stor bländaröppning = kort skärpedjup.

3. För att få en mörkare bild utan att ändra bildens egenskaper (skärpedjup, rörelseoskärpa) gör som StenR säger; använd ND-filter.

4. Köp en trevlig lins. Jag rekommenderar Canon 50mm f1,8. Du kommer att ha mycket roligt med den och den kostar bara en tusenlapp.