arvid86 Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Hej! Jag ska göra en trailer till en amatörfilm. Filmen är en stumfilm som ska framställas som en actionfilm i stil med die hard. Problemet: Jag vet inte hur jag ska få till rätt röst. Rösten ska givetvis vara mörk och påminna om Bengt Magnusson. Jag har Sony Soundforge. Vad kan man göra? Måste jag hyra in Bengt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Vänta på målbrottet så löser det sej självt ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabies Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Whiskey och cigg. Nä men det finns ett vst plugin som heter voicedesigner till wavelab det kan finnas i dx version också. funkar prima 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ag_the_king Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Käka krita 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 skrik i nån timme eller nåt först 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Men, fråga nån. Någon du känner eller någon i din närhet måste väl ha en passande mörk röst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted January 17, 2005 Share Posted January 17, 2005 Pitcha rösten annars och kanske lägga till redigt med basmuller. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 [citat=ag_the_king]Käka krita[/citat] ja, det brukar fungera. Det måste dock vara rätt sorts krita, det fungerar inte med alla sorter. Tyvärr vet jag inte vilken sort man ska välja. Det ska vara väldigt "dammig" iaf. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 [citat=lilla_farbrorn]Tyvärr vet jag inte vilken sort man ska välja.[/citat] Vi hade kladdkritor när jag gick i lågstadiet, de kan jag inte rekommendera :) Men allvarligt - jag tror inte det är röstens tonläge så mycket som hur "trovärdig" den som läser texten verkar. Det är svårt att låta så där avgrundsdjupt allvarlig på ett bra sätt. Får man bara det på plats med någon röst som är hyggligt rätt så gissar jag att man kan fixa till resten i Sound Forge eller liknande om det behövs... (och varför tänker jag alltid på trailern till "The Comedian" när folk skriver om speaker-röster) /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Djup och avlappnad röst kommer med åldern. Varför inte fråga någon äldre att läsa texterna? Vad heter han i "vem vill vinna en miljon"-programmet? Magusson? Jag skulle vilja se den 20-åring som pratar som han :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Man kan modulera dåliga röster hur mycket man vill, men det brukar alltsomoftast bara bli sämre, se till att skaffa en röstskådis som redan från början låter rätt eller kan göra rösten du behöver. Givetvis GÅR det att förändra röster till det bättre, har gjort det en hel del själv när jag vill göra nåt kul, men det kräver en hel del förberedelser & man måste verkligen veta vad man gör för att det ska funka alls. Några av dom sakerna man måste ha i åtanke vid vanlig sketen pitchshifting: * Vad har rösten för formanter? Passar dom i det register du vill pitcha till eller kommer det bara låta gröt? * Hur ser kurvan ut på micken? Ju mer modulerad desto sämre för sånt här, speciellt när dom är mer specialinriktat modulerade (vart fall vanligtvis) * Passar de tidigare nämda sakerna tillsammans med din A/D (oftast ljudkortet i dom här fallen)? Är kurvan inte helt rak så blir det ännu ett steg att ta med i uträkningen. * Är du verkligen säker nog på dina prylar än för att orka gå igenom allt joxx med risk att få ge upp med risk för en helvetiskt massa tidsförlust & möjligheten att få svära tungan till oigenkännlighet? I övrigt håller jag nästan med Blom (undantaget det där med redigering), bland dom bästa speakerrösterna jag hört är många av dom inte nödvändigtvis speciellt djupa, dom är "bara" väldigt personliga & karismatiska. Bygg upp ett bibliotek med röster av alla möjliga slag & leta upp en du är väl så nöjd med! Det är i vart fall mitt förslag & så jag arbetat i några års tid nu :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Hehe, det kanske inte framgick så tydligt, men det jag menade var att ska man fixa till något så är det lättare om man har en bra röst och inläsning att jobba med. Det är lätt att få det att låta kasst när man börjar trixa med pitch och sådant, men att det är görbart i alla fall. Att däremot fixa till en dålig inlevelse blir svårare :) /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Gör som B.B. King... DRICK MASSA WHISKEY 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Fredrik, indeed! Kunde inte hålla mä mer :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts