Jump to content

röst till actiontrailer

arvid86

Recommended Posts

Hej!

Jag ska göra en trailer till en amatörfilm. Filmen är en stumfilm som ska framställas som en actionfilm i stil med die hard.

Problemet: Jag vet inte hur jag ska få till rätt röst. Rösten ska givetvis vara mörk och påminna om Bengt Magnusson. Jag har Sony Soundforge.

Vad kan man göra? Måste jag hyra in Bengt?

[citat=lilla_farbrorn]Tyvärr vet jag inte vilken sort man ska välja.[/citat]

Vi hade kladdkritor när jag gick i lågstadiet, de kan jag inte rekommendera :)

Men allvarligt - jag tror inte det är röstens tonläge så mycket som hur "trovärdig" den som läser texten verkar. Det är svårt att låta så där avgrundsdjupt allvarlig på ett bra sätt. Får man bara det på plats med någon röst som är hyggligt rätt så gissar jag att man kan fixa till resten i Sound Forge eller liknande om det behövs...

(och varför tänker jag alltid på trailern till "The Comedian" när folk skriver om speaker-röster)

/Rico

Man kan modulera dåliga röster hur mycket man vill, men det brukar alltsomoftast bara bli sämre, se till att skaffa en röstskådis som redan från början låter rätt eller kan göra rösten du behöver.

Givetvis GÅR det att förändra röster till det bättre, har gjort det en hel del själv när jag vill göra nåt kul, men det kräver en hel del förberedelser & man måste verkligen veta vad man gör för att det ska funka alls.

Några av dom sakerna man måste ha i åtanke vid vanlig sketen pitchshifting:

* Vad har rösten för formanter? Passar dom i det register du vill pitcha till eller kommer det bara låta gröt?

* Hur ser kurvan ut på micken? Ju mer modulerad desto sämre för sånt här, speciellt när dom är mer specialinriktat modulerade (vart fall vanligtvis)

* Passar de tidigare nämda sakerna tillsammans med din A/D (oftast ljudkortet i dom här fallen)? Är kurvan inte helt rak så blir det ännu ett steg att ta med i uträkningen.

* Är du verkligen säker nog på dina prylar än för att orka gå igenom allt joxx med risk att få ge upp med risk för en helvetiskt massa tidsförlust & möjligheten att få svära tungan till oigenkännlighet?

I övrigt håller jag nästan med Blom (undantaget det där med redigering), bland dom bästa speakerrösterna jag hört är många av dom inte nödvändigtvis speciellt djupa, dom är "bara" väldigt personliga & karismatiska.

Bygg upp ett bibliotek med röster av alla möjliga slag & leta upp en du är väl så nöjd med!

Det är i vart fall mitt förslag & så jag arbetat i några års tid nu :-)

Hehe, det kanske inte framgick så tydligt, men det jag menade var att ska man fixa till något så är det lättare om man har en bra röst och inläsning att jobba med. Det är lätt att få det att låta kasst när man börjar trixa med pitch och sådant, men att det är görbart i alla fall. Att däremot fixa till en dålig inlevelse blir svårare :)

/Rico