Gå till innehåll

LP lr. SP?


Gunvald

Recommended Posts

[citat=orange]Anledningen till att det blir lite längre med LP är ju för att den itne spelar in med riktigt samma kvalitet som med SP. Därför är det ju bäst att köra med SP för så dyrt är inte ett band...[/citat]

 

Vet du dehär eller antar du det? Jag har hört motsatsen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter lite sökande hittade jag dehär:

 

SP, LP and even DVCAM all have exactly the same video and audio quality. The difference comes down to only susceptibility to drop outs and tape duration.

 

(This is NOT the case with analogue video, of course.)

 

In DVD-land, the LP/SP choice affects the degree of lossy compression used to fit the video onto a given size of disc, and so quality does change.

 

But NOT with DV - exactly the same digital stream is recorded at LP, SP or DVCAM. Only the tape speed changes. Same digits recorded.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra, Mr.Man! Det blir så auktoritärt när det sägs på engelska! :-)

 

Men allvarligt så tyder allt på att bildkvaliteten är densamma, men att risken är högre för dropouts i LP. Och eftersom dropouts ser förjävliga ut så kan man ju säga att det kvaliteten är lägre. Så det beror alltså på vad man menar med kvalitet.

 

Och nu kommer väl nån och infogar att den tekniska kvaliteten inte spelar någon roll, utan det är historien som man berättar som är viktig. Jag är osäker på om manuset blir sämre om man filmar med LP. Nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog svara att det kan påverka historien eller ambisionen. Skaparglädjen och brinnandet för storryn kan ju tappa fart då man inte är nöjd, för att det är störningar i bilden. man vill ju ha sin film njutbar. Bilden spelar stor roll för storryn. Men oftast hänger det på ljus, vinklar och hur bilden är tagen.

Men många vad jag vet är kräsna vad gäller upplösning. Så har man ont om pengar skulle jag satsa på en bra Hi8 eller SVHS-kamera som är billig än en ny DVkamera. Man får alltså bättre bilder med de gamla formaten trotts en aning sämre upplösning. En ny DV-konsumentkamera är nästan dyrare än en professionell begagnad Hi8 eller SVHS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått in rätt mycket band i min filmproduktion där amatörer spelat in med LP. Oftast har det genererat mängder av blockstörningar när bandet spelats upp på en annan kamera.

 

Spelar man upp det på samma kamera som det spelades in på brukar det gå rätt bra, så det har många gånger blivit merarbete att para ihop LP-kameran med en SP-kamera/bandare och sen föra över det för att slutligen redigera.

 

Spela inte in LP om du inte befinner dig 100 mil från närmaste nya dv-band och ditt förråd är slut.

 

Själv lutar jag mycket starkt mot att byta upp mig till dvcam för att få ännu bredare videospår på bandet och mindre störningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Digital8 har jag bättre erfarenheter av än DV-DVCAM. Har bara använt samma kamera för in och avspelning i digital8formatet och har i princip aldrig noterat en dropouts fast jag spelat in i LP och på ett vanligt Video8band samt en mängd överspelningar på vissa band (Gäller över 100 timmars inspelningar). I övrigt har jag som regel att bara använda nya band.

 

Sen då jag jämför med DVCAM så har jag fått dropoouts trots att jag använt samma kamera vid in och uppspelning. Klart mycket mer störningar bara efter 3e överspelningen. Skulle tro att jag endast har erfarenheter av DVCAM mindre än 50 timmars inspelning. Uppspelning i samma kamera som spelades in med har jag mindre än 10 timmars erfarenhet av.

 

Ska testa spela upp de banden i D8formatet då jag skaffar en D8bandare till sommarn. Men jag har verkligen försökt få dropouts men misslyckats.

 

Lyckades dock en gång då jag ville se en dropouts i D8an. Kanske låter knäppt. Men tog en magnet och strök en bit med direktkontakt med magnetbandet. Bilden frös vid uppspelningen och det var en lång dropouts. Spelade över den skadade inspelningen med nytt material och då blev det ingen dropouts.

 

 

Men det mest skumma är att när jag skulle rengöra D8kameran med ett rengöringsband från TDK (torrengöring). Testa spela upp det som jag spelade in vid rengöringen. Kunde inte notera en enda dropots på rengöringsbandet jag spelade upp, dock 30 sek. Själv börjar jag misstänka om det verkligen var ett rengöringsband. Ska köpa sonys egna som det står i rekomendationerna. Sen vill jag påpeka att ovanligt nog skulle man spela in vid rengöringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...