Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Handlar väl mest om hur väl mjukvaran "utnyttjar" sin skärmyta... De flesta redigeringar fungerar nog, är du tokpetig med kvaliteten är det jobbigt att inte kunna få ex en fullskärms 1080p bild med alla pixlar. Sen finns det begränsningar neråt så att säga - ex Adobes produkter blir svåranvända då vissa dialogrutor inte syns helt om du har mindre vertikal upplösning än 768. Hur det är i Avid/Vegas/etc vet jag inte.

För mig (kör PPro) skulle det fungera hyfsat. För After Effects...njaa...

/Max

Postad
Redigerar du SD så ska det nog inte vara några problem. Egentligen inte annars heller. Det är snarast andra saker som inverkar mer.

Berätta om de andra sakerna som skulle inverka?:)

Postad
Handlar väl mest om hur väl mjukvaran "utnyttjar" sin skärmyta... De flesta redigeringar fungerar nog, är du tokpetig med kvaliteten är det jobbigt att inte kunna få ex en fullskärms 1080p bild med alla pixlar. Sen finns det begränsningar neråt så att säga - ex Adobes produkter blir svåranvända då vissa dialogrutor inte syns helt om du har mindre vertikal upplösning än 768. Hur det är i Avid/Vegas/etc vet jag inte.

För mig (kör PPro) skulle det fungera hyfsat. För After Effects...njaa...

/Max

Jag är inte så jättehaj på pixlar så det jag vill veta är vilka konkreta störningsmoment jag kan komma att träffa på om jag skulle välja en dator med denna upplösning och inte full HD.

Varför skulle inte After Effects gå så bra?:)

Postad
Ramminne, processor, grafikkort, hårddisksnabbhet, etc.

Jaså, du menar så.

Tänkte ifall man har svårt att producera saker som ska vara i högre upplösning för att man inte kan se det riktiga resultatet iochmed att datorn man har jobbat med bara har 1366x768? Men det kanske inte gör något?

Postad
Jaså, du menar så.

Tänkte ifall man har svårt att producera saker som ska vara i högre upplösning för att man inte kan se det riktiga resultatet iochmed att datorn man har jobbat med bara har 1366x768? Men det kanske inte gör något?

Så länge man har något med högre upplösning att testa på sen så är det lugnt.

Postad
Jag är inte så jättehaj på pixlar så det jag vill veta är vilka konkreta störningsmoment jag kan komma att träffa på om jag skulle välja en dator med denna upplösning och inte full HD.

Varför skulle inte After Effects gå så bra?:)

1. After Effects kräver rätt många paneler.

2. Jobbar man med grafik och effekter i 1080 vill i alla fall jag kunna se hela bilden i 100% vid previews.

Men, ok... Det går, men är inte idealiskt.

/Max

Postad

Ok! Tack för att du svarar Max, det uppskatttar jag verkligen!

Hur tror du 1080 blir på en 15" skärm? Plottrigt? Vill helst inte ha större då det drar iväg i vikt!

• 3 veckor senare...
Postad

15'' är ju ändå så smått så jag tror inte man har så stor nytta av hög upplösning ändå (man sitter väl inte med förstoringsglas framför skärmen). Däremot så är det ju bra om du har anslutningsmöjligheter så att du kan koppla in en större bildskärm till din laptop när du sitter i "redigerings-studion". Exempelvis kan det ju vara smidigt att kunna ansluta en HDTV via HDMI.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...