mvincent Postad 27 april 2011 Postad 27 april 2011 nu ska jag köpa ny kamera ganska snart och undrar om Canon EOS 600D är bättre (inom funktionerna) än Canon EOS 550D. Om ni kan något om dessa modeller får ni gärna skriva en respons till detta inlägg. Jag hade tänkt att använda kameran till att filma både natur men även mig själv och tänker mest på monitorn eftersom 600D har vridbar. Jag tänker även på priset... är den extra tusenlappen värt det? Jag tackar forumet ännu en gång för erat stöd :) 0 Citera
GutteG Postad 27 april 2011 Postad 27 april 2011 Vinklingsbar skärm och digitalzoom samt några funktioner som nog mest är roliga att leka med i början (videosnapshots etc). Blixtstyrning kan vara nice vid stillbildsfoto. Kitobjektivet är uppgraderat annars är de rätt lika. Se även "Liknande ämnen" här nedanför... 0 Citera
mvincent Postad 28 april 2011 Författare Postad 28 april 2011 Ok... Men jag har funderat lite eftersom 600D inte har autofokus så kan det bli ganska jobbigt... Vet du någon kamera som har vinklingsbar skärm och autofokus. (min budget är 10.000kr) (Jag hittade inget intressant i "liknande ämnen") 0 Citera
Mattihp Postad 28 april 2011 Postad 28 april 2011 Ok... Men jag har funderat lite eftersom 600D inte har autofokus så kan det bli ganska jobbigt... Vet du någon kamera som har vinklingsbar skärm och autofokus. (min budget är 10.000kr) (Jag hittade inget intressant i "liknande ämnen") Du skall nog titta åt något annat håll än systemkameror om du vill ha autofokus :) Kolla in någon lämplig Legria eller någon annan midrange-kamera som passar dina behov, nästan alla videokameror har nog vinklingbar skärm. 0 Citera
GutteG Postad 28 april 2011 Postad 28 april 2011 ...eller vänta ett eller två år så kommer det nog. En annan fördel med 600D är att det tydligen går att köra tethered med senaste Lightroom. 0 Citera
Mattihp Postad 28 april 2011 Postad 28 april 2011 600d har väl manuell ljudkontroll? Japp. Vilket är ett måste om man inte ska ta ljud separat. 550D har det via magic lantern. 0 Citera
mvincent Postad 28 april 2011 Författare Postad 28 april 2011 Jag vet inte riktigt vad eller vilken kamera jag ska köpa. Det finns helt enkelt för många. Men jag ska kolla med folket på elgiganten, mediamarkt, m.m. Annars om ni har några tips på DSLR kameror kan ni lämna dem här (helst ska det vara under 10.000kr) 0 Citera
StenR Postad 28 april 2011 Postad 28 april 2011 Panasonic GH2 och Nikons D5100 och D7000 har väl autofokus? 0 Citera
mvincent Postad 28 april 2011 Författare Postad 28 april 2011 har GH2:an manuella ljud levelar? (vilken skulle du föreslå om jag ska filma naturen (jag kollade och såg att GH2:an har ganska dålig färg avläsning... men man kan säkert fixa det med ett filter eller i after effects)) 0 Citera
StenR Postad 29 april 2011 Postad 29 april 2011 har GH2:an manuella ljud levelar? (vilken skulle du föreslå om jag ska filma naturen (jag kollade och såg att GH2:an har ganska dålig färg avläsning... men man kan säkert fixa det med ett filter eller i after effects)) GH2 är känd för att ha mindre moire än Canon (och Nikon). Du kan ställa ljudnivån manuellt i fyra lägen på GH2, tre lägen på NIkon (bättre än auto i alla fall). 0 Citera
mvincent Postad 29 april 2011 Författare Postad 29 april 2011 Ok, jag ska kolla priser på den :) (tack Sten du är bäst) 0 Citera
mvincent Postad 30 april 2011 Författare Postad 30 april 2011 och det är..? (jag har inte lärt mig allt om kameror än) 0 Citera
GrodiPutin Postad 1 maj 2011 Postad 1 maj 2011 600d har mindre rolling shutter problem än gh2 tror jag. Jag har precis skaffat 600d och är jättenöjd men jag hade köpt 500d om det inte vore för den vinklingsbara skärmen. digital zoom är väl bra om man ska filma dokumentärer och måste zooma in på en insekt på andra sidan sjön, annars är det mest en kul grej. :) 0 Citera
mvincent Postad 1 maj 2011 Författare Postad 1 maj 2011 ok, jag funderar på en film där jag måste zooma på några scener... jag ska nog köpa en GH2 med "Rode VideoMic". (kanske pro) 0 Citera
kalamindi Postad 2 maj 2011 Postad 2 maj 2011 Jag undrar om de brister förknippad med dessa kameror inte är överdriven, ta till exempel rullande slutare, är ett fenomen som är mycket svårt om inte omöjligt att uppleva i många fall. Moire-alliasing osv, titta på alla kanaler i Sverige, bortsett från live-studio nyheter, film och reklamfilm, ser du en viss grad av moire och alliasing i nästan allt annat, och mer så i alla webb-producerade tidningen video. Bland dessa kameror GH1, GH2, 550, 600, 7D skillnaden är försumbar att den som vill filma skall bara köpa vilken som helst och börja filma i stället för att engagera sig i att hitta brist i kamerorna. Bilder, priser och möjligheter på kamerorna försumma brister, jag har just kommit på att dessa kameror filma inte själva. 0 Citera
mvincent Postad 2 maj 2011 Författare Postad 2 maj 2011 Jag vill börja filma men jag har haft en aiptek innan (Jag var dum) och jag skulle vilja ha en kamera som jag blir nöjd med. Jag har även vissa krav som en kamera måste uppfylla (t.ex: bra kvalité, mikrofon jack, roterbar display) bara för att jag ska kunna bli van vid kameran och använda den en längre tid. Det är därför jag jämför så mycket om du undrar. Men jag kan ha missuppfattat dig i dit meddelande eftersom jag tyckte att det var ganska krångligt att läsa. 0 Citera
Bendjiieee Postad 2 maj 2011 Postad 2 maj 2011 Fujifilm hs10 uppfyller dina krav förutom mikrofon jack. Den kostar 2700 på pixmania. Är det någon som vet en liknande med mikrofon jack??? 0 Citera
mvincent Postad 2 maj 2011 Författare Postad 2 maj 2011 kanske kan köpa en sån och ha vid sidan av om det blir några tekniska problem med GH2:an 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.