Gå till innehåll

Cs5.5...


Max_H

Recommended Posts

Många fler kort inkl FERMI-support (M = Laptop): GeForce GTX 285, GeForce GTX 470, GeForce GTX 570, GeForce GTX 580, Quadro CX, Quadro FX 3700M, Quadro FX 3800, Quadro FX 3800M, Quadro FX 4800, Quadro FX 5800, Quadro 2000, Quadro 2000M, Quadro 3000M, Quadro 4000, Quadro 4000M, Quadro 5000, Quadro 5000M, Quadro 5010M, Quadro 6000

 

Fler effekter CUDA accelererade inkl Mixed Framerates och Slow Motion/Time Remapping.

 

Jag kör själv en HP 8740w med Quadro 5000M (tack HP...) och som demo fixar den 8 lager HD i 4 olika format (XDCAM HD 422, DVCPRO HD, HDV 1080, H-.264) och 4 olika frame rates i realtid från interdisken (dvs C: :) ).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant - men är det några riktiga nyheter för dem som redan har CS5?

 

Förresten: En kollega som tänker börja med film och frågade mig om licenser och uppgraderingar. Han är grafiker och har Adobe Design Premium CS2 (tror jag). Kan han uppgradera till något nyare CS-paket med PPro och AE?

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant - men är det några riktiga nyheter för dem som redan har CS5?

 

http://prodesigntools.com/adobe-cs5-5-upgrade-overview-whats-new-each-product.html

Premiere Pro: http://www.adobe.com/products/premiere/features.html

After Effects: http://www.adobe.com/products/aftereffects/features.html

 

Kunna merga video- och ljudklipp för externt ljud i Premiere Pro känns som en efterlängtad nyhet.

Sen kan man ju notera att Audition är tillbaka i sviten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant - men är det några riktiga nyheter för dem som redan har CS5?

 

Förresten: En kollega som tänker börja med film och frågade mig om licenser och uppgraderingar. Han är grafiker och har Adobe Design Premium CS2 (tror jag). Kan han uppgradera till något nyare CS-paket med PPro och AE?

 

Går att uppgradera till Production Premium från CS2 Design Standard/Premium.

 

Huruvida det är värt för CS5-användare att uppgradera är upp till var och en, men nya Audition och bildstabiliseringen i AE skulle göra det värt det för mig. Plus att man kan skicka hela projekt till Audition med alla klipp och audiotracks "bibehållna".

 

Och, som Sten säger, Merge Video/Audio (bättre sent än aldrig...), inkl automat synk om man har tidkodat ljud är rätt nice.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack StenR - länkarna på Adobe har jag redan kikat på, däremot var ProDesignTools bra för att se de direkta nyheterna.

Vill dock gärna höra vad Max har att säga om vad han tycker är riktigt revolutionerande, om det är någon prestandahöjning jämfört med CS5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ur ren "Shabang Performance" går 5.5 uppgraderingen inte att jämföra med CS4 > CS5. Det är CS5 evolves... :) Men för den som jobbar med Canon XF-media (en del buggfixar + support för spanned clips), DSLR med separat inspelat ljud etc är rena arbetsflödesbiten mycket bättre med mycket tid att vinna.

 

Det kommer också en patch under tidig sommar ger ett bättre stöd för RED i allmänhet och även Epic stöd (när RED är klara med sin Firmware).

 

Men för den som mest klipper rakt upp och ned och redan har ett certifierat grafikkort för Mercury Playback Engine, då finns det ingen jättestor anledning att uppgradera.

 

Nyhet blir att trial versionen kommer att bli fullt funktionell i 30 dagar, så man kan ladda ner och testa om man vill (typ den 22:a April) och själv avgöra.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tråkigt att det inte händer mycket med After Effects.

 

Men nyheten om Audition var ju helt lysande, superfint, en av de saker jag verkligen saknat sedan Audition ersattes av SoundBooth.

 

Att därtill Premiere ser ut att få mycket bättre stöd för att jobba med subtitles utan externa plug-ins låter helt enkelt underbart.

 

 

 

Dock fortfarande många saker på min lista som jag väntat länge på nu.

 

• Att After Effects och Premiere skulle dela effekter och speciellt att Premiere skulle ha färgkorrigeringsmöjligheterna som AE har, t.ex: AEs Levels, Hue/Saturation och CC Composite. Att behöva lyfta projekt mellan program inom samma svit för färgkorr m.m. känns väldigt omständigt och föråldrat och är Adobes största problem som jag ser det. Varför kan AE och Premiere inte della effekter helt rakt av som därtill följer med i båda programmen?

 

• Återinförandet av stöd för capture av en massa hlavprofessionella kort och kameror m.m. som gamla hederliga Premiere.

 

• Anammandet av någon codec likt ProRes så som t.ex. DNx.

 

• Generellt Open CL stöd och då gärna för decoding och detta i både AE och Premiere.

 

• Avancerad brusreducering av ljud på timeline i Premiere.

 

• Att man i After Effects skulle har möjlighet att jobba med noder, lite som en Flowchart fast med möjlighet till egna bindningar.

 

• Dedikerade verktyg i AE för camera projection.

 

• I AE utökade 3D möjligheter med riktig 3D geometri.

 

• Möjlighet att lägga AE projekt till Media Encoder listan.

 

• Medföljande 3D Tracker likt Mocha fast för 3D.

 

 

Eventuellt har CS5 någon av dessa saker redan, har inte stenkoll då jag fortfarande sitter på CS4 men men. Jag är övertygad om att Adobe skulle kunna bli totalt dominerande om man fixade dessa grejer.

En sak som iofs saknas är ett kompetent 3D program så som Maya, Max eller Cinema 4D och det är ju inget man bara trollar fram, dock vore det drömmen om ett sådant program skulle ingå i sviten.

 

Jag vet även de som efterfrågar något slags effekt- och synth-program likt Reason.

 

Man kan ju alltid drömma och de tar ju små steg hela tiden så en dags så kanske.

/Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Effektdelning är ett stort jobb, och det blir fler och fler för varje version.

 

- Färgkorr: Räcker det som du föreslog? Eller anser du att mer behövs (like Apples Color som är total overkill för en hel del användare)? Testat Red Giant Colorista II?

- Vilkla halvproffskort tänker du på då? (Räcker inte AJA, Decklink, Matrox - Decklinks med Uncomressed HD kostar typ 6000 spänn...)

- DNxHD. Agreed. (Det funkar dock att använda DNxHD redan idag, bara att ladda ner codecen och köra. Transcode kan du batcha via Media Encoder).

- Brusreducering: Agreed.

- Noder: Can of worms...

- Camera Projection: Finns via plugin - som i alla fall gör det mycket enklare än vanliga metoden. (Funkar bra, men kan bli bättre. Hög prio.)

- Utökad 3D: Mycket hög prio.

- AE projekt i Adobe Media Encoder: Funkar redan i CS4, funkar mycket bättre i CS5.

- 3D tracker. Agreed. (The Foundrys 3D Tracker är dock ett "relativt" billigt alternativ. Inte helt stabil än dock...)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack för svaret.

 

Jo det finns ju externa färgkorrigeringsmöjligheter via plug-ins förståss men jag nöjer mig ganska lätt med Photoshop eller After Effects möjligheter, Premiere däremot ligger i lä vilket är konstigt tycker jag, att man inte enkelt kan porta effekterna från AE till Premiere.

 

Jag tänkte på stöd för diverse konsumenttjafs som fanns i hmm version 6 tror jag det var. Tycker det var så onödigt att ta bort den funktionen fast det är klart, det blir allt mindre prioriterat dag för dag då S-vido och composit-signaler hör till ovanligheten i dag. Däremot så funkar t.ex. inte capture av web-cams och liknande. Jag kan förstå att man vill marknadsföra sig som ett professionellt alternativ och endast ha stöd för hårdvara som man kan kontrollera m.m. dock är det just det som får mig att tugga fradga i avseendet Avid eller för den delen Final Cut, all djävla kontroll. Bättre då att erbjuda funktionen men utan support t.ex.

 

He he jag förstår att det skulle bli lite trixigt att fixa noder bara så där men ja, det skulle innebära ett stort steg och förbättra arbetsflödet något enormt samtidigt som lagersystemet så klart skulle fortsätta fungera som det gör, då det i de flesta fall är nog så effektivt och framför allt snabbjobbat.

Skulle det vara så omöjligt att gör så att det går att öppna ett fönster som Flowchart och där dra några egna kopplingar (eller kapa av) från ett master lager etc?

 

Hmm vad heter Camera projection plug-ins:en/et och går de att använda så att man i samma komp kan göra flera projections?

 

Det där med Media Encoder viste jag inte, det går alltså att skicka render queue till media encoder på något sätt? Hur går man till väga i CS4? Det är verkligen något jag saknat.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hade varit nice med noder i vissa situationer, återstår att se om det kommer nån gång.

 

http://www.digieffects.com/product/camera_mapper

 

http://www.thefoundry.co.uk/products/rollingshutter/ (Hade naturligtvis varit nice om det funnits direkt)

 

För AE Comp i Media Encoder: Bara att starta Media Encoder och välja File > Import > After Effects Composition. (I och med att CS4 bara är 32-bitars är den lite racklig med STORA compar)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...