Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag ska köpa en ny kamera, och jag funderar på att köpa Canon EOS 550D. Nu till min fråga ska jag köpa

Canon EOS 550D eller är det bättre att köpa en videokamera som ligger på ungefär samma pris?

Tacksam för svar :)

Postad

En 550D kräver mycket saker vid sidan om för att fungera bra som en videokamera vilket kan göra att priset för att fixa en riktigt bra DSLR utrustning blir jävligt högt vilket kan vara något att ha i åtanke när man ska köpa kamera. Med en 550D/Systemkamera får du dock ett skärpdjup som är svårnått med vanliga kameror i den prisklassen så det kan fortfarande vara värt att skaffa en DSLR men du måste veta att du kommer lägga ned massa pengar/tid på antingen köpa prylar vid sidan av eller bygga dem själv.

Sen hänger ju mycket på optiken när man har systemkamera.

Postad

Så himla mycket behöver man faktiskt inte köpa som alla lurar i en, en vanlig videokamera i motsvarande prisklass behöver också pimpas för att nå upp till någon slags proffsklass på riggen. Med ett bra zoomobjektiv så är det mest bara möjligheten att styra ljudet som fattas jämfört en bra amatörvideokamera, och det ordnas gratis med Magic Lantern (eller så köper man en 60D eller 600D istället som båda har manuellt ljud).

Edit: nu förutsätter jag att man inte vill autofokusera när man filmar, då behöver du en Nikon eller Panasonic istället.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...