monnexs Postad 29 mars 2011 Postad 29 mars 2011 Mitt Premiere CS4 hänger sig hela tiden. För ofta vid SD material, väldigt ofta vid HDV och mitt 550D-material är rätt kört i högsta upplösning. Jag är osäker på om jag bör uppgradera win 32 bit till 64 bit och köpa redigeringsprogram som stödjer 64 bit. Anledningen är två: 1. Jag har 4 gb minne = datorns 32 bit operativ system stödjer inte så mycket minne. 2. Jag har Quad processor = datorns 32 bit operativ stödjer inte Quad. Min fråga är således. Tror ni min dator (se prestanda längre ner) pallar 1920x1080 filer från Canon 550d om jag uppgraderar både till Windows 7 64 bit och till exempelvis CS5 som stödjer 64-bit system? Datorn kommer med den uppdateringen automatiskt få mer minne och en mer kapabel processors men räcker det eller bör jag köpa ny dator? En annan grej jag märkt är att många nya datorer har 2,3 och 4 gb ram vilket inte låter mycket för ny dator. Har dock sett att de har något som heter DDR3, jag har DDR2. Blir man lurad av gb-siffrorna, är det stor skillnad på dessa minnen? Dell XPS 420 Processor Intel Core Quad CPU Q6600 @2.40 GHz 2.39 Minne MEMORY 4GB DUAL CHANNEL DDR2 667MHZ [4X1 Hårddisk HARD DRIVE 640GB SERIAL ATA2 RAID 0 STRI Grafikkort 256MB NVIDIA GEFORCE 8600 GTS 0 Citera
Kimster Postad 29 mars 2011 Postad 29 mars 2011 Osäker på att din prestanda är orsaken till att din dator hänger sig. Kör du med uppdaterad CS4 och nya fri rutiner till din hårdvara så ska CS4 funka utmärkt mot SD material. Beror iofs lite på vilka format du har. Ska du köra 550 material så, tja.. Visst vinner du lite på att uppgradera. Framförallt om du går över till CS5 vars prestanda för dslr är det bästa du kan få idag. Uppgraderingen Cs4 -> CS5 kostar ju inte för mycket heller. 0 Citera
monnexs Postad 29 mars 2011 Författare Postad 29 mars 2011 Jag tycker inte heller det borde vara några problem med SD-material. HD-material är ju mer förståeligt. Men även om det händer mer sällan att CS4 hänger sig med SD-material så har det fått mig att fundera om det kan finnas någon flaskhals i systemet eller om det enbart är Vista som inte trivs med CS4. Jag har uppdaterad drivrutinerna till hårdvaran. Men kanske att jag borde byta Vista till Win 7 för att se om det blir någon skillnad. Men allt kostar ju pengar så synd att först lägga pengar på nytt operativsystem för att upptäcka att jag ändå måste köpa ny dator. 0 Citera
Max_H Postad 30 mars 2011 Postad 30 mars 2011 Du kommer att uppleva milsvidskillnad för 550-materialet genom att bara uppgradera till Win7 / CS5 (utan att uppgradera hårdvara) eftersom: 1. Den har helt ny "uppelningsmotor" för Canon-material (Det KAN vara en orsak i CS4 om det är 550-projekten som är problematiska - detta återigen pga att CS4 använder Quicktime för att spela upp filerna). 2. Den är 64-bitars vilket gör att du får mindre minnesfragmentering i 64-bitars OS, även om du bara har 4GB. Däremot "bör" du se till att stoppa i minst 8GB om du kan, för DSLR-projekten. Sen kan du ju leta efter ett begagnat nVidia 285-kort vid tillfälle. //Max 0 Citera
monnexs Postad 30 mars 2011 Författare Postad 30 mars 2011 Tack så mycket för ditt svar Max!! =) 0 Citera
monnexs Postad 31 mars 2011 Författare Postad 31 mars 2011 Tänkte föresten på en annan grej. Funkar det att sätta i ett nVidia 285-kort om datorn har några år på nacken? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.