Gå till innehåll

Sony Vegas kraschar vid rendering


Henke73

Recommended Posts

Hejsan!

 

Har Sony Vegas Movie Studio 9. Har gjort en del filmer med detta program. Ibland smärtfritt, ibland inte.

Var rätt säker på att det var RAM-minnet som spökade, så jag köpte en ny dator. Nu vill den inte alls rendera!

 

Burken jag har nu:

 

Nån Acer, 8 gig RAM, 1TB hårddisk, intel i7-processor, rätt vasst grafikkort, Win7. Så problemet borde inte vara

prestanda tycker jag iaf.

 

Har gjort ett ganska massivt filmprojekt, spellängd på nästan 2 tim. Massa ljudeffekter å text å grejs, musik.

 

Men när jag ska rendera hela skiten så kraschar programmet. Antingen släcks det bara ner utan varning, eller så kommer det upp nån ruta där det står "An error has occurred during current operation. An exception has occurred". Nån gång har jag även lyckats få en felmodul som heter "ntdll.dll".

 

Materialet som ska renderas är AVCHD, och jag hade tänkt göra det till WMV eller nåt. Men inte i helvete att det går! Har googlat på felkoder å skit, men inte blivit mycket klokare.

 

Nån därute som haft samma problem?

 

Grejer jag testat:

 

* Istallera om programmet x flera

* Uppdaterat programvaran till senaste

* Installerat på olika hårddiskar

* Testat att dela upp filmen i kortare stycken (typ 10 min)

* Rendera till olika format

 

Nån enstaka gång har faktiskt renderingen startat, men aldrig kommit längre än till 0%. Den står bara å tuggar å tuggar, händer inget. Tiden tickar på.

 

Nån som vet va fan jag ska ta mej till? Satt typ en hel helg å klippte, så det känns ju rätt trist att det ska falla på slutet.

 

Väldigt tacksam för svar!

 

Henke

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser att du testat nästan allt. Har själv Sony V och fungerar utmärkt.

 

Har du stängt av antivirus programmet?

När du har kortat till 10 minuter snuttar. Har du provat med olika av dessa snuttar med samma dåliga resultat?

Har Sony något eget forum vid problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för dina tips! Har faktiskt dragit hem Vegas 10 för att testa. Å nu började den rendera faktiskt, så var ganska hoppfull. Men den kom bara till 10% när jag skulle göra till avi. Sen stannade den "low on memory". Testade att rendera till WMV istället, då kom den inte alls långt, 1% kanske. Detta verkar vara ett jävla skumt problem. Kan ju vara så att nåt av klippen är korrupta, men allt funkar när man spelar upp filmen i preview.

 

Har du nån aning om hur man kan ta reda på vilket/vilka klipp som är korrupt isåfall? Är väl runt 400-500 klipp i projektet, så att byta ut ett å ett skulle ta ett år ungefär... Kan ju även vara nåt av musikfilerna.

 

Det värsta är att det är ett skolprojekt, så har bara denna vecka på mej. Så kallsvetten börjar trycka fram nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

low on memory....Låter skumt! Plats / tiillräckligt med minne borde ju finnas!

Kör själv med Vegas pro 10.0 och det rullar fint!

Jag är inte nån proffs direkt men... är operativet 64 bits och programmet nått annat typ 32 bit? Har du tänkt på det?

Detta med kompatibilitet?

Hoppas det ordnar sig för dej! MVH Freddan

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja Freddan!

 

Jo tänkte på det faktiskt. Har 64 bits nu, å var inte helt säker med Vegas 9. Men 10'an ska stödja 64 bits, det vet jag. Det lutar väl mer å mer åt att det är nåt av klippen eller nån av musik/ljudeffektfilerna som är korrupt.

 

Har nu lyckats rendera 80% av filmen iaf, bara början kvar. Men fick göra som så att jag först gjorde den till AVI, sen från AVI till WMV. Då gick det bra. Skumt skumt.

 

Vet du om det finns nåt bra program som man kan "kolla" filer innan man sätter in dom i ett projekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle prova genom att ta bort alla ljudspår för att se om något spökar där (troligen är det inget fel där men snabbt undersökt), det är ju bara radera rubbet det går ju fort och spara som ett nytt projekt. (du behöver inte ens spara du kan ju göra ctlr z för att ta tillbaka raderingen).

 

Betr videoklipp skulle jag prova att halvera antalet, därefter halvera igen etc. På så sätt får man en snabb uppfattning på vilken del ab filmen som spökar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudet går ju ofta snabbt att rendera, och går ju som sagt att testa och rendera ut separat. Fungerar det bra så kan man ju sen rendera bilden till nya filer och lägga ihop till ett nytt projekt av några få pusselbitar.

Vegas Pro har jag aldrig stött på några renderingsproblem med, någon gång har jag gjort fel inställningar och då har det inte fungerat som jag tänkt mig, men annars inga problem.

 

Sonys eget forum finns här: http://www.sonycreativesoftware.com/forums/default.asp

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...