Jump to content

kortfilmen Monster

bomaye

Recommended Posts

Tack! Lägenheten är gjord i studio så en del av deckisväggen är frigolit som scenografen har gömt ett rör i. hon sitter uppepå deckisen och häller svart vatten genom det när den går sönder. Det var en ok budget, de flesta i teamet fick betalt men inte mycket...

Kul att ni gillar den! Själv är jag fortfarnade nöjd med det visuella och regin men ser stora brister i manuset. Skulle jag gjort den idag skulle huvudpersonen (pojken) haft en tydligare vilja och mål. Sen skulle jag hittat ett bättre slut som inte känns så antiklimax... Men det är lätt att vara efterklok.

@daarco Varför avundsjuk, jag vet inte vad som menas med vanliga dödliga woodoofilmare men det är väl ingen omöjlighet för någon att få ett sfistöd? Innan den här filmen hade jag gjort massa 0-budgetfilmer, sen fick jag 25000 från min regionala filmpol som då hette film stockholm, numer filmbasen till en film som heter Tröst (ska lägga upp den på youtube snart). Efter det visste jag inte alls hur jag skulle gå vidare, skrev fem olika manus och ringde minst en producent i veckan under ett halvår. De flesta ville inte ens träffas eller gå vidare med nån film när vi sågs men tillslut hittade jag den som producerade monster och en annan film som heter Ytspänning som har premiär nu på göteborgsfilmfestival. Vi har fått sfistöd för både de här senaste filmerna (325000 & 85000) men för att lyckas med det fick jag slita varje dag i flera år. Sen är det ju inte så att allt är klart om man får sfistöd. Det innebär att alla måste ha avtalsenliga löner etc så nästan alla pengar försvinner där, så den stora skillnaden är att man får arbeta med proffessionella människor. Så kämpa på!

Det är ju det som är problemet, du får sådana som mig att se dåliga ut : (

Nej, skämt och sido! Det är jätteinspirerande att höra hur du slet för att komma dit. Jag ser att min tidigare kommentar blev betydligt seriösare än vad jag hade i åtanke. Ibland så är det så att man ser en film och tänker "dit kommer jag aldrig att komma, så kanske jag borde sluta!", men det brukar gå över efter ett tag : )

Jag är inte bitter!

Henrik Norlén har varit med i en såpa som hette skeppsholmen.

Det här med SFI är väl både ja och nej. Jobbar man professionellt ska men ha betalt, och en sfistödd film kan väl inte kallas för hobbyprojekt. Man söker inte bara en hög pengar utan man måste motivera ansökam med en budget som man sen ska följa någotsånär. Mam kan göra som du föreslår att betala med andelar i filmen, men alla inblandade vet ju att den kortfilm som gått med vinst är väldigt sällsynt. På monster tog jag, fotografen och producenten inte ut nån lön utan fick andelar istället, vilket gjorde att totalbudgeten blir större. Sfi stödjer nämligen inga filmer till 100% utan upp till 60-70 nåt sånt. Sen är det ju också så att de allra bästa inom sina yrken sällan jobbar helt gratis...

Den var helt okej tills det där monstret dök upp men som sagt det var ju en Realism/fantasy film. Lycka till i fortsättningen! :)

Monstret var ju en subjektiv skildring av pojkens upplevelse när polisen stormar lägenheten, det kan du inte ha missat. Det är ju ingen vanlig monsterfilm...

Helt sjukt! Kan inte beskriva hur imponerad jag vart; förmodligen den bästa kortfilmen jag har sett! Kanske inte säger så mycket då mitt intresse för film nyligen vaknade till men ändå... wow! Du, jag undrar vad för kamera samt mikrofon som användes för denna inspelning; försöker få bättre insikt i vilken kvalité man får beroende på vilken sorts kamera och mic man använder.

Vad glad jag blir att du tyckte det var fint! Varken ljud eller bild kommer till sin rätt när det ligger hårt komprimerat på youtube, men jag ska försöka svara på dina frågor.

Vilken microfon som användes vet jag inte men microfonen fångar ju nästan bara dialogen från inspelningen. Det mesta av ljudupplevelse tex pojkens nakna fötter på golvet i slutet osv är tillagt efteråt.

Kameran var en 16mm filmkamera som heter arri sr3 tror jag.

Såna här grejer tycker jag inte att man ska köpa. Alltså en sån filmkamera är ju jättedyr men jag tycker inte man ska köpa egen utrustning alls om man inte gör typ dokumentär. Det är så olika behov och förutsättningar på olika filmer så det är smartast att söka lite stödpengar hos typ regionala filmstödcentrum och sedan hyr man bara för inspelningen. Jag har gjort film på allt från pd150 till 35mm och konstigt (?) nog tycker jag inte att det är nån jätteskillnad ur ett regissör/historieberättarperspektiv. Att vara flexibel när det gäller utrustning är nog viktigt för alla i teamet. Mitt tips är att inte stirra sig blind på utrustning.