iTr3xx Postad 9 januari 2011 Postad 9 januari 2011 Hej jag har ett problem! Mitt Sony Vegas 9 Pro 64-bits laggar när jag kör "preview". Jag har: Windows 7 64-bits. ATI Radeon HD 5770 Intel® Core i5 CPU 660 @ 3.33 GHz Ram minne: 4,00 GB Hårddisk: 500 GB Sata Så vad är det som man behöver "förbättra" ifall man ska redigera filmer? 0 Citera
Kimster Postad 9 januari 2011 Postad 9 januari 2011 hehe ja det beror ju mycket på upplösning och vilket format (codec) ditt material är i. Andra faktorer att beakta är aktuella drivrutiner, hälsan på hårddisk och ev. övriga program som kan ligga o störa i bakgrunden. 0 Citera
iTr3xx Postad 9 januari 2011 Författare Postad 9 januari 2011 Mina drivrutiner är dom senaste och hårddisken är bra och har knappt några program uppe :( 0 Citera
Max_H Postad 10 januari 2011 Postad 10 januari 2011 Och Windows Media Video är inte direkt tänkt för videoredigering... Det är för slutlig distribution. //Max 0 Citera
Kimster Postad 10 januari 2011 Postad 10 januari 2011 .wmv är ett proprietärt publiceringsformat från Microsoft, och dator och redigering brukar få det svårt att redigera det formatet. WMV är alltså inget man jobbar i, bara spelar upp. Ett alternativ är att du konverterar filerna till ett annat format. Prova om h264 eller mpeg2 funkar för dig. De är heller inga redigeringsformat men kanske Vegas klara dem bättre än wmv. MPEG2 är iaf mindre komplicerat för CPU att hantera. ..#2 0 Citera
iTr3xx Postad 11 januari 2011 Författare Postad 11 januari 2011 Funkar mpeg4 bra? för jag får inte mpeg2 att funka så bra :/ 0 Citera
Kimster Postad 12 januari 2011 Postad 12 januari 2011 vad som funkar för dig får du nog själv avgöra. Jag vet inte exakt vad Vegas kan då jag inte använder det. Så jag vet inte vilka inställningar du har. Men normalt om man inte får det bra så brukar man ha fel inställningar. Men visst prova MPEG4, och se om datorn orkar med det. Det är lite tyngre än MPEG2 dock. 0 Citera
Max_H Postad 12 januari 2011 Postad 12 januari 2011 Jag skulle först och främst prova med videofiler som kommer "direkt" från en kamera. Det finns MASSOR av varianter av MPEG2 och MPEG4 - och de är olika svåra att spela upp beroende på pixelstorlek, pixel aspect ratio, bitrate, profil, etc. Bara för att se om det är trassel någonstans i burken... //Max 0 Citera
Mattihp Postad 12 januari 2011 Postad 12 januari 2011 Hur kommer det sig att du har filer i .wmv? Vad får du ut för format från din kamera? 0 Citera
iTr3xx Postad 14 januari 2011 Författare Postad 14 januari 2011 Um .mp4 funkade inte så bra :( Och (Mattihp) .wmv kommer från tävlingar på internet :( Filerna kommer då i .wmv Men jag kör inte så mycket "kamera" jag kör "Hauppage HD PVR" då får man .mp4 och de funkade inte så bra :/ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.