Gå till innehåll

I- En synopsis


Spassy

Recommended Posts

Har funderat på att skriva detta manuset länge, men jag har aldrig vetat om det var värt att skriva om, om publiken gillar den, Iaf här är synopsis:

 

Liam 13 år går på en skola i Connecticut i USA. Han är mobbad i skolan och han har inga vänner att vara med. Hans mamma är en alkoholist och hans pappa lämnade dem när Liam var 4 år. Liam har inget självförtroende och han vågar inte göra något med livet.

 

En dag skolkar Liam från skolan och går till stranden, där han träffar Robert; en 50 årig man som har förlorat sin fru i cancer. Liam och Robert blir vänner och de spenderar mer och mer tid med varandra. Under filmens gång lär Robert Liam om självförtroende och han hjälper Liam att överkomma sina mobbare. Efter ett tag får skolan reda på detta och kontaktar mamman, som blir rasande. Polisen blir inblandade och Robert blir anklagad för pedofili. Situationen förvärras och Robert hamnar i rättegång.

 

Liam blir rasande på mamman och rymmer hemifrån. Liam möter sina mobbare vid stranden och de börjar att puckla på Liam; psykiskt och fysiskt. Liam får nog och säger ifrån och dissar en av mobbarna. Mobbarens kompisar skrattar åt honom, mobbaren får panik och attackerar Liam. Liam och mobbaren slåss och när Liam får övertag kniv hugger mobbaren Liam. Mobbaren och hans kompisar rymmer från platsen och Liams döda kropp hittas på morgonen.

 

Robert släpps från anklagelserna och han skyndar sig till mordplatsen där han finner Liams kropp. Robert bryter ihop och han rusar fram till Liams döda kropp och håller om honom.

 

Jag kommer att utöka handlingen men jag vill veta om detta är något att fortsätta arbeta med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det intressanta i manuset är att Robert eventuellt är Pedofil.

Detta borde du spela mer på, problematisera. Det finns en enorm kontroversitet

i ämnet, kanske ÄR Robert pedofil men för god för att utsätta pojken för det.

 

Om du utvecklade detta skulle det kunna bli en intressant film.

 

Scenen där pojken blir knivhuggen påminner en del om en scen

jag själv skrivit i mitt manus "The Passion of Lovers". Det gör sig bra på

film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar din ide, den skulle kunna passa i filmen.

 

Bara att det inte får bli för uppenbart. Vi måste spela på spänningen att något

otillåtet kan hända. Vi ska inte veta vem han är.

Att han är pedofil skulle vara något som kommer fram på slutet, men för ovanlighetens

skull en snäll sådan (Han har inte sex med barn).

Då väcks frågan om han är ond eller god, om föräldrarna till barnet har rätt

eller fel. För om det i grunden är vänskap? Detta är intressant.

 

Men skriv vad du känner för, då brukar det bli bra.

 

Good luck! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att vara den som är den, men, finns inte i den här filmen redan? "About a boy" går utefter en liknande princip, många liknande dilemman också. Låter också ganska likt "Pay it forward".

 

Men hey, om du inte har sett de här filmerna och kan säga att inspirationen är därifrån, så kan du i alla fall trösta dig själv med att du åtminstone har tillräckligt med fantasi för att kunna skriva en storfilm, bara det att någon annan hann före.

Länk till kommentar
Share on other sites

Euhm, men "About a boy" handlar inte om en gammal gubbe som hänger med ett barn och han blir anklagad till att vara pedofil och sedan visar det sig att han var det. Och döds scenen är lik den i "Pay it forward" men ändrar jag den så finns det inte mycket som är likt. Idén kanske inte är ny, men filmen skulle ändå kunna bli intressan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...