Moviemakers Postad 26 oktober 2010 Postad 26 oktober 2010 Hej och hjälp, vi sitter och redigerar en dokumentär, men har nu råkat ut för något som kallas media offline filer på väldigt många delar av filmen. Vi har tankar om att det har något att göra med att vi har unlinkat ljud och bild med varandra och bara använt oss av bilderna. När vi har både ljud och bild är det oftast bara ljudet som är kvar. Är det någon som vet vad detta kan bero på. Igår när vi tittade på filmen fungerade allt som det skulle, men idag när vi satte igång var alltså många av våra filer på timelinen offline. Hjälp behövs nu! Tack på förhand Ullis och Bella 0 Citera
GutteG Postad 26 oktober 2010 Postad 26 oktober 2010 Låter lite lurigt om ni bara får kvar ljudet, men det kan vara konverterat av premiere. Har ni videofilerna på en extern hårddisk och glömt att sätta på den? Har ni flyttat filerna? Är filerna offline (eller om premiere tror det) så är ikonen framför filnamnet i projekt-fönstret två pilar i cirkel (nästan som rondelltrafikmärket). För att få dem online igen, se till att det går att komma åt filerna, leta upp dem i utforskaren t.ex. Det kan räcka. Annars får man högerklicka på ikonen och välja Link Media... hoppas det hjälper 0 Citera
Moviemakers Postad 26 oktober 2010 Författare Postad 26 oktober 2010 Du är en ängel som svarar!!!! Vi har gjort subclips och lagt dessa i en egen bin. Grejen är den att vi först lade subclipet i den bin det skulle vara i och efter det lade det på timeline... Vi har nu testat att linka klippet och får då upp orginalklippen att välja mellan. Är det så att vi ska leta upp orginalklippen de hör till? Vi har även testat att lägga ned de exakta klippen som redan ligger på timeline varpå dom funkar ett tag. Det kan ju ha att göra med det du sa, att Premiere ändrar själv... Vi tycker bara att det är lustigt att det inte skedde förrän nu, då vi jobbat med materialtet under snart två månaders tid. 0 Citera
GutteG Postad 26 oktober 2010 Postad 26 oktober 2010 För att vara på den säkra sidan: Gör en kopia på projektet och testa på den först. Alla filer som har ikonen:http://help.adobe.com/en_US/PremierePro/4.0/images/Offline.png är offline högerklicka alltså på ikonen och leta upp originalklippet och linka till det. Foldrarna (Bins) i Premiere flyttar inte på filen utan är bara till för att få ordning i premiere och borde inte vara det som ställer till det. 0 Citera
Moviemakers Postad 26 oktober 2010 Författare Postad 26 oktober 2010 Ok, vi har testat, men problemet med klippen är att de visas som offline och när vi ska linka dem så kommer det inte upp och är valbar i "Link Media" - rutan, TROTS att originalklippet ligger i utforskaren i projektet... hm Verkar som klippen har tappat kontakten med varandra och att den inte går att återuppta, trots att klippen visas som dom ska i utforskaren. Nu ger vi upp för dagen, men tack så mycket för din hjälp hittills, vi återkommer imorgon igen och hoppas på en fortsatt diskussion. mvh Bella Och Ullis 0 Citera
Max_H Postad 26 oktober 2010 Postad 26 oktober 2010 Vilken media? (DV, HDV, P2, etc) Är det bara subclips som är offline (bör ju vara Masterklippet)? Vilken version av Premiere? /M 0 Citera
Moviemakers Postad 27 oktober 2010 Författare Postad 27 oktober 2010 Det är DV, och enligt utforskaren så är det bara två klipp (subklipp) som är markerade som offline. Problemet uppstod för ett par dagar sedan och vi kan kolla på klippen i visningsrutan till vänster, men inte i den högra där materialet från timeline spelas upp. Vi jobbar med Premiere CS3. hälsningar Ullis och Bella 0 Citera
Rogge Postad 27 oktober 2010 Postad 27 oktober 2010 Det är DV, och enligt utforskaren så är det bara två klipp (subklipp) som är markerade som offline. Problemet uppstod för ett par dagar sedan och vi kan kolla på klippen i visningsrutan till vänster, men inte i den högra där materialet från timeline spelas upp. Vi jobbar med Premiere CS3. hälsningar Ullis och Bella Gör det som GutteG skrev igår kl 21:17 så bör problemet lösa sig. Gör ni inte det så löser ni inte problemet. :) 0 Citera
Moviemakers Postad 27 oktober 2010 Författare Postad 27 oktober 2010 Senaste uppdateringen: Vi har valt "Replace with clip" och "From bin" varpå vi tar "Undo". Sedan är tydligen problemet löst utan att vi har den minsta aning om varför... Om det inte blir fel igen så tackar The moviemakers för hjälpen!!! mvh Bella och Ullis 0 Citera
Moviemakers Postad 28 oktober 2010 Författare Postad 28 oktober 2010 Rogge, skriv ingenting om du inte vill hjälpa till. 0 Citera
Moviemakers Postad 28 oktober 2010 Författare Postad 28 oktober 2010 Nu har vi lagt alla klipp i samma mapp och kopierat in timeline till ett nytt projekt. Media offlinemeddelandet har försvunnit, men vissa delar av filerna har blivit randiga. På dom partierna så finns ingen bild, men ljudet fungerar. Vi har testat att importera de grundfiler som inte kom med, men då stängs programet ner. Om det skulle fungerat så kanske det skulle varit en lösning. Vad tror ni andra? 0 Citera
Max_H Postad 28 oktober 2010 Postad 28 oktober 2010 När ni säger: "Kopierat in Timeline till annat projekt" - vad menas? (Markera alla klippen i en sekvens, kopiera dom, starta ett nytt projekt och kopiera in dom?) I så fall en odokumenterad feature som är rätt racklig... Jag skulle annars: - Stänga PPro. - Rensa all cache-mappar. - Byta namn på mappen där all media ligger. (Ex från "Videoklipp" till exempelvis "VideoklippX") - Starta ett helt nytt projekt. - Importera det trassliga projektet i det nya (File > Import > "trasselprojekt.prproj"). - Nu kommer Premiere att fråga var alla filer är (eftersom ni bytt namn på mappen) - Peka rätt alla filer. (Vilket i princip är vad GutteG och Rogge föreslagit...) //Max 0 Citera
Rogge Postad 28 oktober 2010 Postad 28 oktober 2010 Rogge, skriv ingenting om du inte vill hjälpa till. Jag ville hjälpa till och avslutade tom meningen med en glad smiley. Du skrev att subclip var Offline vilket dom faktiskt kan vara trots att masterklippet dom härror ifrån fortfarande kan ligga online, vilket jag testade i Premiere Pro *innan* jag skrev svaret. Jag lovar, nästa gång svarar jag inte på dina poster. 0 Citera
videocam Postad 4 november 2010 Postad 4 november 2010 När ni startade upp ett nytt projekt efter att ni kopierat allt, valde ni då exakt samma inställningar som tidigare vid projektets början? Alltså under fliken General och Scratch disk? Väljer man fel där så kan det gå åt fanders och de fel som ni fått uppstår väldigt lätt. När jag editerar film så följer jag alltid dessa regler: 1, Skapar en mapp på en helt annan partition på datorn, döpt efter dagens datum alltså år månad dag, samt vad filmen heter, just för att det skall vara enkelt att hitta alla projektfiler inkl ljudeffekter, råmaterialet av filmen, effekter osv mm. 2, När jag sedan öppnar Adobe Premier och skapar ett nytt projekt så ser jag alltid till så att precis allt under fliken Scratch disk alltid pekar till den mappen jag precis skapat. Gör man på detta sätt så kan det aldrig någonsin bli fel. Man tappar inget som ni precis råkat utför, då precis allt ligger under exakt samma katalog/mappträd. Defaultinställningarna rörande sökvägar till projektet, filmen, ljudeffekter mm, oavsett om det är Pinnacle, Sony Vegas, Adobe Premier osv skall alltid ändras till något du själv känner igen annars hittar du aldrig, då dessa defaultinställningar sprider ut precis allt i olika mappar på hårddisken. Som jag ser det, så är problemet att många, som arbetar med filmeditering inkl foto inte har databakgrund överhuvudtaget och det är det som är problemet idag. Det finns jättemånga duktiga klippare, foto/filmskapare men när man sett hur deras filmprojekt är utspridda över hela datorns hårddisk, så blir man mörkrädd. Jag förstår inte hur ni kan arbeta i sådant kaos. Dock förstår jag att ni alltid får problem, när ni inte vet var sakerna sparas. Lär er filsystemet/mappstrukturen i en dator var saker och ting sparas, börja först därefter editera filmer i en dator. Det är mitt tips. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.