Janko Postad 14 oktober 2010 Postad 14 oktober 2010 Har klippt väldig mycket i Sony Vegas. Kan programmet bra och så. Klippning är något som jag vill lära mig mer om och utvecklas i. Frågan är om det är värt att byta upp sig till media composer? Har funderat på det ett tag och det är ju ett mycket bättre editing program. Bara det att jag vant mig vid vegas och dess struktur, och media composer verkar ju väldigt annorlunda. Frågan är alltså om det är värt att byta till media composer, i längden? Inget fel på vegas, men på sikt så är det kanske bättre att lära sig arbeta i media composer. Ska jag byta så kan jag ju göra det sakta men säker. Alltså att jag använder vegas som grund tills jag lärt mig media composer. Någon som har någon erfarenhet och kan svara på frågan? 0 Citera
GutteG Postad 15 oktober 2010 Postad 15 oktober 2010 Kanske är det inte värt över 20 000kr om du bara använder det på hobby-nivå. Så det beror lite på vad du vill med ditt klippande. Titta även på Adobes Premiere Pro och Vegas Pro (och Final Cut om du har Mac). De fungerar i princip på samma sätt. Kan du klippa i ett program går det snabbt att sätta sig in i ett annat. Du kan ju alltid ladda ner en trial-version och prova/lära dig skillnaderna. 0 Citera
Konk Postad 18 oktober 2010 Postad 18 oktober 2010 Har du tänkt dig att jobba som exempelvis TV-redigerare på ett större produktionsbolag är det ett stort plus att vara invänjd med Avid och allt därtill, då det till 90% är det som används (vissa kör FCP, men de kan man räkna på en hand). Men är det bara för amatörbruk, eller hobby/egenproduktion så kör på det som du gillar bäst. Avid har ju 30 dagars Trial på hemsidan så har du en burk som fungerar med Avid så ladda ner och testa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.