Gå till innehåll

Filmkameror?


bob_zapp

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

dvd? Där jag fått hänga på polare som varit biomaskinister så har det alltid funnits två riktigt ärkestora projectorer, i alla fall i ett av rummen, & en liten dvd-projector vid behov. Det här gäller främst Draken & Haga Bion här i göteborg.

Hade dom visat riktig biofilm från dvd-formatet så hade nog många känt sig bra lurade eftersom dom kan få samma kvalitet hemma, en kvalitet som inte är menad för så stor duk.

Däremot på färjor är det inte ovanligt, men där har man inte mycket till val.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Du har fel angående biograferna.

De flesta biografer kör med DVD projektor i dagens läge.

Jag vet att biografen här i stan nästan enbart kör DVD i projektorn.[/citat]

 

 

Jag har definitivt inte fel.

Jag vet inte vad det är för biograf du refererar till, kanske är det en liten by med bara en DVD spelare och en videoprojektor? Det finns helt säkert.

 

Men än mer säkert är det att bildkvaliteten på en DVD skiva aldrig skulle duga till en stor duk, den har för låg kvalitet, är för hårt komprimerad osv. Det blir mycket bättre kvalitet om man använder "riktig" film istället för en film på en DVD skiva.

 

Ring gärna till några större biografer i någon större stad och fråga.

De använder inte DVD spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sett MYCKET dvd på Draken här i Göteborg, är medlem i en Star Trek förening som brukade visa avsnitt där, & kvalitetsskilnaden märks. Väl.

Det är absolut inget jag stör mig på då, trots allt, hur bövelen skulle dom få tag i riktiga 35 eller70mm-rullar med tv-serier?

Men hade det varit SF så hade jag slutat gå på bio helt.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. Det är ju en helt annan sak.

 

Skulle du kunna förklara vad det var jag hade fel om angående biograferna då?

Det förstår jag inte.

 

Så "De flesta biografer kör med DVD projektor i dagens läge." betyder alltså att de har en DVD projektor vid sidan av?

 

Förresten finns det inget som heter "DVD projektor", man kopplar en DVD spelare till en video-projektor som projicerar bilden. Man kan lika gärna koppla in en vanlig VHS video i projektorn. och se på VHS band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Projektorerna används vid mindre samanhang eller i städer där inget annat går att tillgå.

Att man använder projektorn till större filmer skulle vara som att slänga sig i graven. Riktiga film rullar ser man då och då åka med upp med hissen på många biografer här i Göteborg. =)

Skulle känslan inte bli bättre på biografen så skulle nog alla ha en hemmabio istället.

Och som "Uppsala BildTeknik" sa, så går det självklart att koppla in fler saker till en projektor, så som tex. dvd. vhs, tv-spel, dator, m.m.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Sant att film är bättre i nuläget, men utvecklingen inom digital media går framåt med fruktansvärd fart, om några år kommer digitalt att ta över helt och hållet då det är betydligt billigare och lättare att handskas med.

 

En suverän utveckling för oss filmfantaster "Film will never become an art form until it's supplies are as cheap as paper and pencils."

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ragnjj]Sant att film är bättre i nuläget, men utvecklingen inom digital media går framåt med fruktansvärd fart, om några år kommer digitalt att ta över helt och hållet då det är betydligt billigare och lättare att handskas med.

 

En suverän utveckling för oss filmfantaster "Film will never become an art form until it's supplies are as cheap as paper and pencils."[/citat]

 

Det är sant att digital teknik kommer att ta över biograferna helt och hållet och ersätta 35 mm-projektorerna, men när kommer det att ske? Jag frågade en yrkesfotograf som har arbetat som filmare i 40 år och som skriver artiklar i många tidningar om filmteknik. Han försöker aldrig framhäva ett speciellt format, han är realist och ser fördelarna med de olika formaten. 35 mm film kommer att vara standard på biograferna i ca 20 år till tror han. Biografen i min stad har precis köpt splitternya projektorer med all den senaste tekniken, svindyra var de. Sfi var med och betalade en del av kalaset, varför skulle man satsa på svindyra nya projektorer om formatet skulle vara ute om något år? Räkna med 35 mm-film på biograferna i många år framöver!

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kanske nån kan svara på följande fråga!

 

Jag postade en tråd om detta här för ett tag sedan och fick ungefär svaret:

 

"Jo det finns o det är digitalt! Här är länkar till info om projektorerna"

 

Det var ju vänligt, men mina frågeställning är alltså följande. Vad är detta (eBio) och skulle det vara bättre än vanlig 35mm film?? Citat från min lokal tidning "småläningen" (Ljungby utanför växjö):

"Ljungbys biograf skall få eBio. Fördelar är bättre bild och mera lätthanterligt. Dessutom så kan man visa tv."

 

"Småläningen" syftar, stavar fel och är allmänt klantiga när de skriver så de kan mycket väl ha klantat sig igen.

Menade de att de skulle ha detta vid sidan om den vanliga 35mm projektorn??

 

Kan nån reda ut begreppen! Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gurra skrev: "Menade de att de skulle ha detta vid sidan om den vanliga 35mm projektorn??"

 

Möjligt, det kan väl biografen eller tidningen svara på. Fråga de så får du svar.

 

Jag har svårt att tänka mig att en liten biograf skulle ha råd att satsa på spjutspetsteknik med digitala projektorer, det blir nog lite lagom budget-alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...