Jump to content

Recommended Posts

Posted

Julefrid... Allt är avklarat och man kan lätta på slipsknuten och luta sig tillbaka ett tag.

Alla klappar är öppnade, man har druckit sig otörstig och förhoppningsvis även ätit sig mätt. Då kanske det är dags för en liten film uppe på alltihopa.

Vi kallar denna rätt och slätt för; En Julsaga.

Så häll upp ett glas av valfritt stärkande och besök Limaforsen en stund.

http://www.youtube.com/user/1917film#p/u/2/QNU0ucjjmAc eller http://www.enjulsaga.se alt. http://www.kortfilmstockholm.se

Och ha nu en fortsatt trevlig julafton gott folk.

Posted

Precis som er andra film vildmark, så är även denna tekniskt bra gjord, men historien är vääldigt tunn. Vem fan bryr sig egentligen om en gubbe som blir ihjälskjuten i skogen av någon OKÄND anledning???

Kul att se äldre skådisar i en amatörfilm, eftersom oftast brukar de vara 20 åriga killar som spelar alla roller, dom här skådisarna ökade verkligen trovärdigheten extremt mycket, istället för att niklas 21 spelade killen i bilen, där han försööker verka äldre med lite skägg o tala på ett "fint" sätt.

Vad körde han på? Varför sa han att han gjort illa knäet, fastän han sprang och inte visade något som helst tecken på det? Och VARFÖR blev han skjuten???

Jag irriterade mig även på att bilden var skakig väldigt ofta, vissa scener passade skaket men hade ni inget stativ??

Posted

Nej, stativ är inte riktigt vår grej. Personligen tycker jag det är ordentligt (beror på syftet) överskattat.

Det vanligaste misstaget av amatörer, enligt min åsikt, är att de sätter kameran på ett stativ och sen spelar teater framför.

De glömmer helt enkelt bort att kameran är en del av kompositionen. Den skall också vara med i handlingen, inte bara objektivt fånga upp det som visas framför den.

Så nej, vi använder aldrig stativ i våra filmer. Det skulle vara som att låsa fast kameramannen med en fotboja, och det vill vi ju inte.

Jag tror du missförstod syftet med filmen. Det är ingen berättelse i ordets rätta bemärkelse utan en avacerad form av julhälsning. Som ett spelande vykort ungefär.

Jag skulle nog vilja påstå, utan att egentligen ha belägg för vad jag säger, att varje människa med lite självbevarelsedrift skulle ha sprungit för glatta livet, oavsett eventuella smärtor i knäet, om hon varit jagad av en skjutgalen halvidiot. Punkt.

Händelse och verkan... Vad han körde på är faktiskt irrelevant för historien, men jag kan avslöja att det inte var den galne mördarens unikabox.

Och så dessa varför... jag trodde faktiskt att det var en kul, eller åtminstone en grotesk poäng, att skjuta nån i skallen och hälsa god jul i samma andetag?

Utan att behöva slänga in en massa captions som förklarar Var, när och varför filmen utspelar sig.

Jag må återigen poängtera filmens motiv. Den är i första hand en julhälsning, i andra hand en trailer, inte sveriges bidrag till filmfestivalen i Cannes.

Vi vet alla vad smaken är som och vad tråkigt det vore om det inte var så.

Jag hoppas jag bemött din kritik på ett sakligt och upplysande sätt.

Posted

[citat=Frederik]Nej, stativ är inte riktigt vår grej. Personligen tycker jag det är ordentligt (beror på syftet) överskattat.

citat]

Jag håller inte med! Stativet är enligt min åsikt filmarens viktigaste redskap förutom kameran. Det är motivet som ska röra sig och inte kameran (om man inte följer ett rörligt motiv förstås). Stativet är underskattat och utan det riskerar betraktaren att bli sjösjuk av filmen. Man blir så medveten om kameran om man inte använder det och jag försöker alltid se till att man INTE blir medveten om kameran! Men vi har ju olika sätt att förmedla handlingen och alla filmare gör ju på sitt sätt, det är ju det som är meningen.

Posted

[citat=Super-åttan

Stativet är underskattat och utan det riskerar betraktaren att bli sjösjuk av filmen.[/citat]

Jag uttryckte mig luddigt. Jag menade inte att alternativet till stativ är en ständigt skakandes handkamera. Jag menade att stativet för mig inte har något egenvärde, och att kameran lika gärna kan ställas på valfritt föremål, hållas stilla eller köras på vagn.

Har du ett stativ lockas du till att gå den enkla vägen och resultatet blir att du missar alternativen.

Återigen min åsikt, men jag tycker att många förstör sina filmer med sterila stativbilder som egentligen bara behövt en liten åkning, panorering eller lite skak för att skapa spänning, attraktion och engagemang.

Du skall absolut inte bli sjösjuk, men du ska heller inte få känslan av att personerna i rutan framför ett nummer på en scen.

Precis som dåliga skådisar blottlägger handligens svagheter avslöjar ett sterilt kameraarbete betraktarens synvinkel.

Posted

Du menar att om kameran är stilla så blir det som att kolla på teater? Det beror ju på vilka bildutsnitt du använder mm. Om du filmar allt i total och hel bilder är det ju lätt att folk uppfattar det som teater.

Det finns gånger då man borde panorera och göra åkningar men det måste ju isf vara motiverat.

Kan tillägga att jag inte sett filmen än, jag återkommer när jag gjort det.

Posted

[citat=Frederik]Nej, stativ är inte riktigt vår grej. Personligen tycker jag det är ordentligt (beror på syftet) överskattat.

Det vanligaste misstaget av amatörer, enligt min åsikt, är att de sätter kameran på ett stativ och sen spelar teater framför.

De glömmer helt enkelt bort att kameran är en del av kompositionen. Den skall också vara med i handlingen, inte bara objektivt fånga upp det som visas framför den.

Så nej, vi använder aldrig stativ i våra filmer. Det skulle vara som att låsa fast kameramannen med en fotboja, och det vill vi ju inte..[/citat]

Om du tycker att det är amatöraktigt att använda stativ (????) så kan du väl iaf använda en steadycam elle nåt, det blir ju jobbigt att bilden skakar hela tiden. Ok att den kan skaka när han springer i skogen, men inte TEX när han ändrar kanal på radion. Tycker det är mer amatörmässigt att INTE använda stativ o lägga kameran på vadsomhelst som finns i närheten. Att du tycker det blir teater när man har stativ fattar jag ingenting utav.

[citat=Frederik]Jag tror du missförstod syftet med filmen. Det är ingen berättelse i ordets rätta bemärkelse utan en avacerad form av julhälsning. Som ett spelande vykort ungefär. .[/citat]

Hmmm, det märktes inte, tyvärr. Kanske skulle blivit tydligare om ni hade skrivit god jul önskar filmmakarna.....elle nåt. Elle va de killen som sköt gubben som hälsade god jul? Jaja skit i, jag bryr mig inte.

[citat=Frederik]Jag skulle nog vilja påstå, utan att egentligen ha belägg för vad jag säger, att varje människa med lite självbevarelsedrift skulle ha sprungit för glatta livet, oavsett eventuella smärtor i knäet, om hon varit jagad av en skjutgalen halvidiot. Punkt..[/citat]

Säkert, men det skulle nog märkas lite när man springer att man gjort illa sig i knäet?? Han borde ju ha haltat lite när han sprang.

[citat=Frederik]

Utan att behöva slänga in en massa captions som förklarar Var, när och varför filmen utspelar sig.

Jag må återigen poängtera filmens motiv. Den är i första hand en julhälsning, i andra hand en trailer, inte sveriges bidrag till filmfestivalen i Cannes..[/citat]

Lite mer info skulle man ju behövt iaf för att fattat att de bara var ett spelande vykort och inte menat att vara en kortfilm med handling, och annat sånt som gör en film intressant.

Ta det inte så hårt, jag tycker ni har gjort en tekniskt bra film, med trovärdiga skådisar. Den va bara lite jobbig med den skakande kameran, och bristen på handling och ologiska saker som hände gjorde den bara till en bra gjord film med dålig story.

Posted

[citat=_nemo]

Om du tycker att det är amatöraktigt att använda stativ (????) så kan du väl iaf använda en steadycam elle nåt, det blir ju jobbigt att bilden skakar hela tiden. Ok att den kan skaka när han springer i skogen, men inte TEX när han ändrar kanal på radion. [/citat]

Oj oj, är det detta som kallas tittarstorm? :)

Om du läser det jag skrivit ordentligt så torde det framgå vad jag tycker, men för att slippa fler missförstånd så klarlägger jag följande.

1. Jag tycker inte det är helt fel att bruka stativ, däremot tycker jag att det är att vansinnigt att missbruka stativ. D vs använda det tvångsmässigt vilket jag upplever att många gör. Jag föredrar en rörlig kamera såvida det inte rör sig om lugna introduktionsbilder eller dialog.

För övrigt har du rätt angående radiobilden, det är ett typexempel där en rörlig kamera är dålig.

2. Jag tycker att stillastående kameror på stativ (med ofta värdelösa panoreringar till tack) skvallrar om kamerans plats i filmen. Detta beror självklart också på hur ofta du klipper, i vilken situaton det används osv. Men rent generellt i amatörsammanhang används detta alldeles för ofta.

En gång för alla, detta är min åsikt, ingen sanning och heller ingen vedertagen lära.

3. Amatörmässighet vad är det? Jag skrev att "ett fel många amatörer gör är att". Ja? Vad är en amatör? Vi är amatörer, och varför är vi det? Jo, per definition.

Vi tjänar inga pengar på det vi gör, vi gör det inte professionellt. Vi är således amatörer.

Inget skällsord således.

4. Skadat knä... Ja. Det är nog en smakfråga, enligt mitt tycke ramlar (2ggr) och haltar (3ggr) han alldeles tillräckligt.

5. Jag tror du måste se den en gång till. Julhälsningen står svart på vitt. Bildligt talat.

Att det även är en trailer framgår av texten i slutet. Den går inte heller att missa.

Oh nej, jag tar det inte alls så hårt, men jag skickade en julhälsning, och du förstod inte budskapet. Då måste jag ta reda på vad i helskotta det var som gick fel.

Posted

hehehe, vi har väl tydligen olika åsikter om saker och ting. Tyckte de bara verkade som on du inte kunde ta kritik. Om det bara var en trailer, som jag missade så fine...då behövs det ju ingen handling. Fattar fortfarande inte vem julhälsningen är ifrån, jag uppfattade bara att han fick ett sms och samtidigt som ha öppnade det så blev han skjuten, fattade inte att de var riktat till oss som ser filmen. Óm du tycker att amatörer gör fel med att använda stativ så kan du ju säga till spielberg o jackson och dom där att sluta vara såna amatörer och hålla kameran i handen stilla istället :) Världens mest stadiga hand kan inte hålla en kamera stilla så att de ser bra ut. Men men, jag fattar vad du menar.

Posted

Hehe, jag tror fortfarande vi pratar förbi varandra. Men men.

Jag gillar fasta bilder (stativ/kärra/kran osv) men när det gäller _amatörfilm_, vilket jag tror vi är rörande överens om att vi sysslar med här, används (OBS! Min åsikt!) detta för flitigt.

Man ställer ifrån sig kameran och bryr sig inte om att röra den, byta vinkel eller ens överväga en åkning för att man blir för bekväm med ett stativ.

Vi har massor av stativ, men (OBS! Min åsikt) man klarar sig ofta bättre, rent kreativt utan dem.

Utan diskussion får man aldrig veta nånting. Jag tycker alltid man ska säga vad man tycker, hur osmickrande det än må vara. Och det tackar jag dig för. ;)

Posted

Jag tycker eran julsaga var bra. Som någon tidigare skrev, helt klart trevligt med lite äldre folk med i filmen.

Det här med att det skakar lite som en och annan hänger upp sig på tycker jag inte att ni (film skaparna) ska hänga upp er på. Det är er film och ni filmar hur ni vill. Sen är det ju upp till andra att komma med kritik, beundran och jubel... hehe Men häng inte upp er på det, ta det till er eller skjut det från er. :)

Jag ser fram mot en ny omskakande film av er.... och btw godjul på er.

Posted

[citat=barnholdt]

Jag ser fram mot en ny omskakande film av er.... och btw godjul på er.[/citat]

hehehe...omSKAKANDE...nej då...ja skämtar.....för att avsluta min mening me filmen......jag tycker inte man ska ställa kameran på ett stativ o sen spela in hela filmen med alla inför kameran. Självklart är åkningar och sådant viktiga ibland för att skapa lite mer rörelse, jag tycker att man ska byta vinkalr också rätt så ofta. Men det får inte bli för mycket MTV produktion över det hela. Jag håller mig fortfarande till att skakningen i kameran oftast bara passar när tex någon springer, eller när t.ex en explosion inträffar. Annars ska man skippa den, då blir det för mycket hemmavideo annars. Om du gör en bra storyboard så vet du när du behöver stativet och när du inte behöver det, då missar du inte alternativ under inspeöningen.

Nu när jag vet att din mening var att göra en trailer och inget annat så kan jag ju inte längre säga att handlingen va tunn. Men det var en jäkla lång trailer, och det påminnde inte om en sådan......

Posted

Tyckte om filmen på något konstigt sätt fastän det inte var någon bra story. Som sagt var den tekniskt bra gjord och huvudpersonen spelade bra men jag störde mig också på den skakande bilden på radion. Första bilden på den var jätte skakig och den andra bilden på den var statisk. Sen så var några zoomningar jätte irriterande tycker jag men allt som allt var det en trevlig film!

Posted

Värst va folk hängde upp sig på att kameran va lite ostabil och att den va kort och inte hade en handligen...Jag tittade på den och tyckte allt va bra, fast man tappade ju filmkänslan och det vart mer en dokumentärkänsla, inge fel på dokumentärer.

Jag såg 'filmen' som en julhälsning från Vildmarks-gänget.

Och en grej förstår jag inte, varför folk klagar på att det inte fanns en handlig eller OM det fanns en handligen så var den tunn.

Det fanns visst en handligen. En galen (jävel) med ett vapen som skjuter ihjäl en annan människa, om ni tänker efter så är det många filmer som handlar just om en...thats right...Bingo...En galen jävel med ett vapen.

//God Jul

Posted

[citat=r0cker01]

Och en grej förstår jag inte, varför folk klagar på att det inte fanns en handlig eller OM det fanns en handligen så var den tunn.

Det fanns visst en handligen. En galen (jävel) med ett vapen som skjuter ihjäl en annan människa, om ni tänker efter så är det många filmer som handlar just om en...thats right...Bingo...En galen jävel med ett vapen.

//God Jul[/citat]

hmm....självklart.....men inte så här, att bara en person som man inte vet vem de är blir skjuten i skogen, av en människa som man inte vet vem de är heller. D är som att göra sagan om ringen, o filma en person som går in i en vulkan sedan blir överfallen av ett psyk som ramlar ner i lavan.....vem va personerna...varför ville dom ha ringen???....o varför attackerade den fule den lille me ringen????......(ok grovt exempel, men hoppas ni fattar va ja menar :)) Eftersom "julhälsningen" va en "trailer" så fattar man ju att den inte behöver ha handling....men de kändes som en scen ur en film....inte som en hel film, och inte som en trailer heller.

Posted

Jag tyckte också den var bra. Det är alltid samma sak; att man hinner läsa alla inlägg medan filmen laddas ner. När filmen väl börjar är man fullproppad med massa förutfattade meningar.

Jag gillade bredfilmsformatet och att skådespelerit var bra. Sen kunde kanske mannen med bössan visats lite mer än bara på 40 meters håll bakom massa sly.

Shaken men inte störd, typ. ;)

• 2 weeks later...
Posted

[citat=Frederik]

3. Amatörmässighet vad är det? Jag skrev att "ett fel många amatörer gör är att". Ja? Vad är en amatör? Vi är amatörer, och varför är vi det? Jo, per definition.

Vi tjänar inga pengar på det vi gör, vi gör det inte professionellt. Vi är således amatörer.

Inget skällsord således.

[/citat]

Jag bara måste fylla på här med en oerhört viktig sak, jag anser iaf. det är viktigt och påpekar det ofta för kollegor och vänner i denna film- och teatervärld. Amatör innebär mycket riktigt 'icke yrkesmässigt' MEN en synonym till amatör är faktiskt även 'älskare'. Mycket riktigt! Hon som älskar det hon utövar. Glöm aldrig detta! Vi gör det utan betalning av den anledning att vi lustar det starkt!

Detta var ju en oerhört stor parantes men jag kände bara att det behövdes för vi är ju alla amatörer.

För att kort skriva vad jag kände för den söta 'julhälsningen' så var det just det: Söt :) Kort och väldigt enkel att förstå. God jul på slutet är klockrent och jag skrattade gott år denna lite mer genomtänkta hälsningen.

Diskussionerna om stativ och annat vill jag inte ens ge mig in på då jag fullt ut håller med Frederik på den här punkten. Tillåt er själva att visa att kameran finns där! Inte på det vis att den syns men att man är medveten om att det är den som fångar upp dom bilder vi ser.

Over and out!