MNorrman Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Jag ska åka till Amsterdam i September för att göra en film, och jag behöver en kamera. Jag ska filma en konversation från avstånd i ett rum. Jag letar efter kameror som jag kan använda både till video och foto, men som man kan koppla extern mikrofon till för bättre ljud. Jag vill ha bra upplösning men kan tänka mig fejk HD, bara det går att få ok ljud. Jag kan tänka mig pris runt 5000. Har någon tips på hur jag ska göra, bör jag istället köpa en bra videokamera med extern mik, eller en kamera och extern ljudupptagare, i så fall vilken? 0 Quote
plf66 Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Här är nog 5000 kr som är problemet... Bra bild i kombination med bra ljud är dyrare. Men vad är "bra" i din värld kanske man ska fråga först? 0 Quote
MNorrman Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Misstänkte att 5000 är för lite i sammanhanget, men det känns sådär att vandra runt i Amsterdam med 10000kr+ kamera, plus mycket pengar för en student. Bra bild menar jag som t. ex DV kvalité, eller allt under HD så att säga, men inte så lågt som miniDV. Vet inte om det är en bra förklaring, men det ska inte vara jobbigt att titta och höra på rent kvalitetsmässigt. Men kanske det enklaste vore att köpa en riktig videokamera med mikrofon för att få överkomligt pris och bra ljud/bild? 0 Quote
jbergman Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Bra bild menar jag som t. ex DV kvalité, eller allt under HD så att säga, men inte så lågt som miniDV. MiniDV är DV, det är bara en fråga om kassettformat. Kvalitén är den samma. Om jag vore du skulle jag ha köpt en begagnad dv-kamera med mickingång och Röde Videomic, för det lär vara det enda sättet att komma undan med din budget. I ditt läge handlar det ju inte så mycket om att få bra kvalitet som att få något över huvud taget... /Jakob 0 Quote
StenR Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 Det finns beg. HF100/200 i den prisklassen. Alternativt en Xacti HD2000, den tar extern mic, hörlurar och tar stillbilder i 8mp. 0 Quote
Peter Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 För just det du beskriver funkar följande kamera bra; http://www.filmprylar.se/annons-379.aspx du kan nog få den för halva din budget! 0 Quote
marcusstenbeck Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Hehe, "fejk-HD". Skoj uttryck. Är det 720p som menas? 0 Quote
MNorrman Posted August 2, 2010 Author Posted August 2, 2010 Annonsen finns inte kvar stod det på länken från filmprylar.se En vän sa att någon av canon eos 500 eller 550d skulle kunna funka också? 0 Quote
MNorrman Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 Ok, bra att veta. Även om jag nu bestämt mig för att satsa på en videokamera, inte kamera med videofunktion. Fortfarande dock lika clueless om vilken jag ska satsa på. 0 Quote
premierepro Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 canon 500d har också videofunktion! :) dock inte så många manuella intsällningar! 0 Quote
StenR Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 canon 500d har också videofunktion! :) dock inte så många manuella intsällningar! Men bara 20b/s vid full hd dessutom... 0 Quote
MNorrman Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Nu har jag bestämt mig (och spräckt budgeten) : Canon legria m31, och röde videomic. Men vad betyder det att "kameran spelar in i 1920 x 1080 pixlar på flashminnet på 32 Gb eller på SD/SDHC-kort"? Har jag förstått det rätt som att det interna minnet är på 32 Gb, jag funderar på om jag behöver köpa till SD-kort eller inte? För är det så så är 32 fullt tillräckligt för mig (och vore bra att slippa lägga 900 på SD-kort om jag inte måste...) 0 Quote
siggefabiansson Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Precis, att "kameran spelar in i 1920 x 1080 pixlar på flashminnet på 32 Gb eller på SD/SDHC-kort" innebär att du kan välja vart du vill spara materialet: på kamerans inbyggda flashminne eller på ett minneskort du puttar in i den. Själv spelar jag in direkt på kamerans flashminne, vilket fungerar ypperligt. Den enda uppenbara nackdelen med det inträffar då materialet skall överföras till datorn - då är de där två extra minuterna som krävs för att ansluta kamerans strömadapter, då kameran av någon anledning måste matas med väggström, och att sedan försöka hitta ett ledigt USB-uttag i datorn, väldigt irriterande. I det avseendet är ett minneskort bekvämare då det räcker att stoppa in det i datorns kortläsare. Men den bekvämligheten är inte värd tusen riksdaler. 0 Quote
Recommended Posts