Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå där!

Nu har jag krispat ihop början på ett manus på en film jag beräknar till att bli runt 30minuter lång!

Detta är mitt första manus någonsin, och alla form av kritik är välkommen!

Allt från hur jag skriver och formulerar mig, till karaktärer och utveckling av storyn!

Hur som helst, här är det jag skrivit;

Manus.rtf

• 2 veckor senare...
Postad
Lägg upp det igen så folk får chansen att läsa det :D

La ut det igen nu, fick ingen respons på så länge så jag hade tänkt kopiera in det, ifall det kanske var något problem med filtypen, men det visade sig vara för långt, och jag glömde lägga in filen igen

Postad

Jag har läst ett par sidor. Några no-nos att ta bort:

1. Vilken musik som spelas (om det inte spelar någon viktig roll för handlingen vilken låt det är).

2. Vilka förtexter det är.

3. Folk som går ur bild och liknande beskrivningar som bestämmer hur kameran ska vara riktad.

Dessutom är det ett plus om formatteringen är helt rätt (använd ett manusprogram).

• 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

En sida är en minut film, på ett ungefär. Sett ur den synvinkeln så händer det ingenting av intresse de första tre minutrarna i filmen. Och sen snackas det en väldig massa utan att historien förs framåt ytterligare minuter. Försök få upp tempot så att historien hela tiden förs framåt. Den behöver inte rusa fram, men nu står den nästan still.

Sen skulle jag rekommendera ett manusskrivarprogram. Testa Celtx, det är gratis och helt okay.

Postad

Jag gillar det också : )

Tycker definitivt att du ska ta och filma det.

Om jag skriver manus till mig själv, då brukar jag slänga in allt möjligt! Klipp, musik, speciella ljudeffekter, osv. Så jag inte glömmer något. Filmen är viktigare än manuset : )

Postad
Filmen är viktigare än manuset : )

Absolut! Men ett bra manus är nödvändigt för en bra film. Även om du skriver manus till dig själv, så är det fler som ska läsa det och ha nytta av det. Det är fullt möjligt att du lyckas förmedla din bild till övriga i teamet genom att "slänga in allt möjligt" i det, men det skulle kanske vara ett säkrare kort att ha det i dina egna anteckningar istället?

Postad

Man ska aldrig underskatta värdet av att kunna skriva "korrekta" manus : )

Men på vår amatör nivå så är jag glad om någon förstår vad jag menar. Sällan det finns tid till planerings möten : (

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...