Gå till innehåll

hyra filmljus som privatperson i stockholm?


nzafvscl

Recommended Posts

Jag har fått riktiga problem med detta, både ljud och bild media

och dagsljus hyr endast ut till bolag.

Jag känner till filmcentrum men de har nu sommarstängt under en period,

känner någon till något annat ställe?

 

Filmbasen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tycker det är dumt att man inte kan hyra utrustning om man är privatperson.

 

Nej det är inte så konstigt, tycker till och med att det är konstigt att de ens hyr ut till enskilda firmor. Det är ofta mycket värdefulla grejer och som privatperson har du varken försäkringar eller säkerhet för att du kan handha grejerna eller att du lämnar tillbaka dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte vad du menar. Det finns ju inga garantier att ett aktiebolag har rätt försäkringar heller.

 

i ett aktiebolag är redovisninen publik och du har ett aktekapital att ta av om något händer, en ensilld firma har man som utomstående ingen insikt i! Allt är säkrare med aktiebolag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jobbigt, jag läste just ett svar på en fråga jag ställde på Filmcafé och jag hade precis bestämt mig för att producera min nästa kortfilm med min enskilda firma (vilket jag gjort förut). Nu blev jag fundersam igen. (Jag har ett aktiebolag också som jag skulle kunna använda, men allt blir mycket krångligare med aktiebolag.)

 

Men det där med att aktiebolag är säkrare är ju inte helt sant. Ett aktiebolag kan ju gå i konkurs, och då kan man kanske inte få ut ett öre ur det. Är en privatperson skyldig pengar kan man alltid gå och hälsa på vederbörande och kräva att få betalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

AB är säkrare för den som har det, inte för motparten. Men självklart ska man inte ta på sig stora utgifter eller lån på den egna firman, men du måste ändå lita på de du samarbetar med. Är ni flera som delar på kostnader så kan ni antingen fakturera varandra eller skaffa ett tillfälligt särskilt bolag (skattemässigt delas alla transaktioner upp på de ingående firmorna).

Det finns speciella försäkringar för filminspelningar, vanliga småbolagsdito täcker nog inte. Kolla med hyrfirmor oclså vilka villkor de har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...