Jump to content

proffsigare kamera

kalle112

Recommended Posts

Jag vill köpa en lite mer proffsig kamera än den jag har nu (nuvarande är nvgs-180).

Bildkvaliteten ska vara en som duger för TV-kanaler. När det gäller film-look och så är det inte så jätte viktigt. Kameran ska klara av lite sämre belysning.

Jag har funderat på Canon xm-2 och läst en massa trådar här på forumet men jag vet dessvärre fortfarande inte om det är rätt kamera. Budgeten är max 10.000 och kan tänka mig att köpa en begagnad.

om den ska klara av dåligt ljus så är ju en dslr-kamera rätt bra. 550D kostar inte mer än 8k med standard optik. resultatet från den blir rätt snarlikt 7D vad jag vet. och 7D har ju använts till tv-inspelningar, så då borde ju 550D också duga för ändamålet.

Det finns ingen anledning att satsa på en SD-kamera typ XM-2 i dagens läge.

Det du minst bör titta på om du ska nått "proffsigare" är en HDV-kamera typ Canon XH-A1, Sony FX1 och Z1.

Ingen tv-kanal med självaktning satsar på annat än HD idag.

Men dom videokamerorna är svindyra. Tänkte någonting i 10.000 kronors-klassen?

Jag missade budgetkraven, utan såg bara till TV-kanal-kravet. Sorry.

Men en beg FX1 i skapligt skick bör gå att hitta närmare 10.000 kr. XH-A1 och Z1 hamnar nog dessvärre på det dubbla, men kvaliteten är också avsevärt högre än en XM2.

HVR-A1 har några år på nacken, men en underskattat kamera som inte är så tokig. CMOS-problemen är inte så stora på denna.

PD170 är en SD-kamera....

Finns flera beg A1 på marknaden, jämför priserna bara. En nackdel är att den är bottenmatad.

vad menas med att hvr-a1 är bottenmatad? Och vad är CMOS-problem för nåt? Jag är inte så kunnig inom kamera-området - vet bara lite om hur man filmar och håller kameran ;)

Du laddar kassetten i botten på kameran så du måste ta loss kameran från stativet då.

vad menas med att hvr-a1 är bottenmatad? Och vad är CMOS-problem för nåt? Jag är inte så kunnig inom kamera-området - vet bara lite om hur man filmar och håller kameran ;)

Det finns en bra söktjänst på nätet: http://www.google.com

När det gäller CMOS är detta ett informativt Youtube-klipp, även om det är taget med andra kameror är de som huvudsakligen tagits upp här (Youtube=en webbtjänst där användare kan publicera egna videoklipp, så behöver du inte fråga om det): http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE

Ska du göra jobb åt TV ska du nog glömma stillbildkamerorna så länge du inte ska göra korta spelfilmer. Går iofs att göra reportage och dokumentär med - men pysslet med ljudet blir för stort samt att du behöver en rejäl rigg och då drar det iväg i pengar.

Satsa på en begagnad Z1 eller liknande.

efter era förslag och råd har jag bestämt mig för en sony z1. Eftersom jag tänkte köpa en sådan begagnad vill jag gärna veta vad jag ska tänka på vid köpet?

1) Hur tar jag reda på antalet timmar som den gått och hur mycket bör den ha gått som max (dvs vad är rimligt)?

2) Hur funkar det sen med service och sånt - måste en sådan kamera lämnas in ofta och kostar det mycket i så fall?

Ni har alla vart till stor hjälp hittills. Snälla hjälp mig med mina sista funderingar innan jag gör detta kameraköp (har sparat jätte länge och det skulle göra mkt ont om nåt gick fel).

efter era förslag och råd har jag bestämt mig för en sony z1. Eftersom jag tänkte köpa en sådan begagnad vill jag gärna veta vad jag ska tänka på vid köpet?

1) Hur tar jag reda på antalet timmar som den gått och hur mycket bör den ha gått som max (dvs vad är rimligt)?

2) Hur funkar det sen med service och sånt - måste en sådan kamera lämnas in ofta och kostar det mycket i så fall?

Ni har alla vart till stor hjälp hittills. Snälla hjälp mig med mina sista funderingar innan jag gör detta kameraköp (har sparat jätte länge och det skulle göra mkt ont om nåt gick fel).

1) Menu -> Others -> Hours meters

Där får du fram:

Operation (dvs antal timmar kameran stått på)

Drum run (antal timmar trumman snurrat)

Tape run (antal timmar band rullat i den)

Threading (ja, trädning av vad, blir inte klock på detta, möjligen antal gånger ett band tagits i och ur, för antal trädningar runt trumman stämmer det inte på)

Jag har två kameror,mina värden är:

250 50

200 30

120 10

360 80

Vad är lite, ja det är som med en bil som du skrev om uppe. Kombination av skick, pris och timantal. Kanske också vilka tillbehör som följer med. Jag gav mindre för kameran i kolumn två, men den köpte jag också ett år efter den i kolumn 1. Men en välvårdad kamera som ser snygg ut är väl utan tvivel köpvärd upp till 500 bandtimmar, eller vad säger ni andra? Det beror ju lite på hur mycket man ska filma med den också. Jag brukar iofs byta bil när det är dags för kamremsbyte, men gladeligen bruka någon vilja köpa dem då. :)

• 2 weeks later...
fotokameror som går att filma med :)

Asså vad är grejen med att använda fotokameror för film?? Är det inte bättre att man lär sig att filma på riktigt med en videokamera? Fotokamerorna är ju också rätt otympliga och man är helt och hållet beroende av stativ

Okej, men hur gamla är kamerorna då? Och hur är skicket på dem?

(Jag vet att det låter som att jag försöker köpa dina kameraor men så äre inte:P)

Den med högst timmar på är från 2008 och den med lägst timmar från 2006. Den från 2006 ser ut som den kom ur kartongen. Jag hade nog inte tänkt sälja dem, men vid rätt pris och om nån köper båda på en gång så är jag nog inte omöjlig. :) Svårigheten blir nog att klura ut vad jag ska ha istället för dem, eftersom jag är rätt nöjd med dem.

Asså vad är grejen med att använda fotokameror för film?? Är det inte bättre att man lär sig att filma på riktigt med en videokamera? Fotokamerorna är ju också rätt otympliga och man är helt och hållet beroende av stativ

De kanske inte så ergonomiska för filmning men jämfört med en videokamera som kan åstadkomma samma bildkvalitet så är det mycket smidiga.

Stativ eller någon annan bildstabilisering som någon sorts steadicam är ofrånkomligt om du vill ha riktigt bra resultat, speciellt med CMOS-sensor. Om du ska filma på fri hand med en stillbildskamera, se till att ha ett objektiv med optiskt bildstabilisering, det hjälper en del.