IceboundFreeride Postad 8 juni 2010 Postad 8 juni 2010 Nu är jag less på att söka runt i alla gamla trådar och inlägg.. Min dator är slut och färdig för skroten, jag har precis börjat med redigering av HD-film och gjort en färdig film. Redigerade den med den gamla datorn och det är någonting jag aldrig kommer att göra igen. Efter 2 datorkrascher och månader av arbete där större delen tagits upp av väntetid, så kom jag fram till att jag inte ens önskar min värsta fiende straffet att redigera 1080p på en 5år gammal dator som långt ifrån håller måttet. Nu behöver jag en helt ny dator. Jag är inte så insatt och vill veta vad som krävs för att redigering i 1080p ska flyta på utan problem. Det är inga jätteprojekt jag ska klippa, max 30 minuters filmer och max i 3 lager. Sen ska jag även syssla med en hel del fotoredigering, men det kommer förmodligen vara en bagatell om den uppfyller kraven för hd-film. Jag vill inte ligga precis på gränsen i prestanda för att klara av det och jag behöver inte en dator för +30 000:-. Behöver bara en rekomendation av någon som vet vad som krävs för att jag ska kunna redigera och datorn verkligen ska klara av det, mina krav är: - En bra widescreen skärm ca 20" (givetvis 1080p) - Ska kunna visa bild på två skärmar i HD (alternativt skärm+TV) - Firewire utgångar, 400 samt 800. - Blu-ray läsare/brännare - Bra kylning (är vätskekylning ett alternativ eller bara onödigt?) - Minst dubbla hårddiskar (en riktigt snabb separat för OS, och gärna även en separat stor för allt råmaterial som man använder under redigeringen) Utöver detta är som sagt det enda kravet att alltihop ska flyta på även om man klipper 2-3 lager film och kör preview på separat skärm eller TV. Om det är en mac eller inte är inte så viktigt, vet att mac är väldigt bra på just det här men är samtidigt lite dyrare. Är själv inte så insatt nu för tiden i vad som är bra och vad man behöver så kom gärna med mycket förslag och gärna med prisexempel, tack på förhand! 0 Citera
Max_H Postad 8 juni 2010 Postad 8 juni 2010 1080p med vilken codec (vilken kamera har du)? Vilken mjukvara? Jobbar du med grafik/animation/VFX? //Max 0 Citera
IceboundFreeride Postad 8 juni 2010 Författare Postad 8 juni 2010 1080p med vilken codec (vilken kamera har du)? Vilken mjukvara? Jobbar du med grafik/animation/VFX? //Max Kör med två canonkameror, den nya vet jag inte ens vad det är för codec (Canon Legria HFS10). Den gamla är en Canon HV30 som spelar in på HDV-band. Minns inte vad jag sparade in filerna i för format på den gamla daton, stora som f-n var dom iaf.. Klippte sist med Premiere Pro CS3 i alla fall och jag tycker det känns helt okej, långt ifrån perfekt men ändå. Men det blir ju att köra final cut på mac framöver ifall det blir en sån. Men frågan med mac är ju ifall det just går att göra någonting annat vettigt med en mac än just foto- och bildredigering? Har funderat på att börja leka lite med Adobe after effects ifall man skaffar en pc, blir det mycket mer krävande än redigering? 0 Citera
Max_H Postad 8 juni 2010 Postad 8 juni 2010 För Premieres räkning, oavsett om det är Mac eller PC så är QuadCore och 8-12GB ram inte alls dumt. Och för Avchd/Hdv är ett certifierat grafikkort av godo för GPU accelerationen i CS5. All decode av filerna görs i CPU och därmed är en snabb CPU att föredra. För After Effects är vill alltid ha så mycket av allt det går... ;) Klart man kan göra mer saker än foto/video med en Mac och huruvida den gör just foto/video bättre än en PC går att diskutera... (och har gjorts här många gånger om man söker lite). /Max 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 8 juni 2010 Postad 8 juni 2010 För Premieres räkning, oavsett om det är Mac eller PC så är QuadCore och 8-12GB ram inte alls dumt. Och för Avchd/Hdv är ett certifierat grafikkort av godo för GPU accelerationen i CS5. All decode av filerna görs i CPU och därmed är en snabb CPU att föredra. För After Effects är vill alltid ha så mycket av allt det går... ;) Klart man kan göra mer saker än foto/video med en Mac och huruvida den gör just foto/video bättre än en PC går att diskutera... (och har gjorts här många gånger om man söker lite). /Max Men man måste ha Win7 och CS5 för att kunna nyttja en stor mängd RAM? Sitter man på XP och/eller CS3 så kan bara Premier tillgodose sig 3gig va? Så då är det ingen ide att proppa i massa RAM i burken? 0 Citera
jolt_jokern Postad 9 juni 2010 Postad 9 juni 2010 Men man måste ha Win7 och CS5 för att kunna nyttja en stor mängd RAM? Sitter man på XP och/eller CS3 så kan bara Premier tillgodose sig 3gig va? Så då är det ingen ide att proppa i massa RAM i burken? man måste ha ett 64-bitars operativsystem, och eftersom att premiere CS3 inte är 64-bitars så är det nog som du säger, att det bara kan använda 3 gb ram. 0 Citera
IceboundFreeride Postad 9 juni 2010 Författare Postad 9 juni 2010 För Premieres räkning, oavsett om det är Mac eller PC så är QuadCore och 8-12GB ram inte alls dumt. Och för Avchd/Hdv är ett certifierat grafikkort av godo för GPU accelerationen i CS5. All decode av filerna görs i CPU och därmed är en snabb CPU att föredra. /Max Så alltså om man ska ha PC: - Minimum 8gb RAM - Quadcore - Certifierat grafikkort (Några rekomendationer?) - Windows 7 - Premiere Pro CS5 Sen hårddiskar, moderkort, processor, chassi etc etc.. Någon som kan vara någorlunda specifik? Mac i allmänhet då, är det samma krav där? Jag antar då att Final Cut fungerar likvärdigt. 0 Citera
Max_H Postad 9 juni 2010 Postad 9 juni 2010 Grafikkort i skrivande stund är: GeForce FX285, Quadro 3800/4800/5800. Stöd för 470-kortet kommer senare (som ju är betydligt vassare för ex gaming). FCP konverterar filerna till ProRes så där krävs det mindre av CPU och grafikkort (på bekostnad av diskyta och att du får vänta på konverteringen - som iofs går rätt fort). Snabbaste iMac: en lär fungera alldeles utmärkt för både FCP och PPro. Nackdelen med iMac (som jag ser det) är att den inte går att uppgradera med grafikkort, videokort eller snabbare interna hårddiskar. //Max 0 Citera
Max_H Postad 10 juni 2010 Postad 10 juni 2010 Inte som det ser ut just nu. Folk har ju hackat det, ibland fungerar det och ibland inte... //Max 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 11 juni 2010 Postad 11 juni 2010 Såg att 470-kortet är billigare än 285. Är 470 generellt sätt ett sämre kort då eller? Vilket av dem är "bäst" för CS5? 0 Citera
Max_H Postad 11 juni 2010 Postad 11 juni 2010 470 kommer säkerligen att bli bättre, snabbare, modernare, etc. Just nu är det inte det eftersom man inte kan rendera med bra kvalitet varje gång (pga div buggar eller vad man ska kalla det). Iofs kan man sitta och klippa med det och slå av GPU-accelerationen vid export till färdig film. //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.