Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sitter här med en HV30 som jag lånat till en film men jag har ännu inte bestämt mig om jag vill använda den eller ta en Canon XM2:a som är mitt andra alternativ.

Bifogar en liten filmfil över hur resultatet från kameran är och jag vill gärna veta om mitt resultat är resultatet man får leva med.

http://www.vimeo.com/12231583

Kamerans inställningar:

- HD STANDARD = HDV (vad är ens HDV PF25?)

- IMGAGE STAB. = ON

- COMP. OUT = 1080i

- PLAYBACK STD = HDV

- TV TYPE = 16:9

- DV PUT = HDV/DV

Använt mig av HDVsplit för överföring till datorn.

Klippen är sedan direkt inlagada i After Effects CS4 däri inställningarna ser ut så här:

Interpret. footage:

- 25 frames per second

- Upper field first

Render settings:

- Frameblending = off

- Field render = off

Jag har, på blodigt allvar, ändrat inställningar hit och dit men det här är det bästa resultatet jag fått fram.

Så, är det här det resultat som man får från Canons HV30 när det gäller kamerarörelse och rörelse i bild?

Tacksam för svar!

Postad

PF25 är Canons sätt att få till 25p dvs progressiv inspelning, testa det också.

Prova att stänga av bildstabiliseringen (OIS), den ska inte behövas ifall du har kameran på stativ (kan faktiskt bli sämre då med OIS), för du använder väl ett stativ?

Den största skillnaden mellan dina kameror är såklart upplösningen, HD vs SD.

Postad

Ser man på första delen av din film är ju det in situation där HV30 är som absolut sämst, ryckigt, handhållet, wobbling och skevande bild.

Andra delen är det ju mest val av slutartid som styr hur "stroboskopigt" man vill ha rörelsen, men det gäller ju alla kameror i den situationen.

Jag skulle nog utan tvekan välja HV30 framför XM2, om:

- du kan filma med stativ på stadigt underlag så att du inte får problem med vibrationer som CMOS/kamerans OIS inte klarar.

- om du kan filma handhållet mjukt, med exempelvis ett enbent stativ hängande som balansvikt.

HV30 ger ju utan tvekan mycket skarpare bild/högre upplösning så jag tycker egentligen inte det är så mycket att tveka på. Varken DV eller HDV erbjuder väl exeptionellt mycket utrymme i efterbehandling, men jag tycker att ton/färgjusteringar alltid blir bättre med HDV-material (men där vet jag ju andra som inte delar den åsikten så testa själv i din miljö).

De enda gånger man idag ska filma med exempelvis XM2, PD150 och andra SD-kameror är om man ska kompletteringsfilma till en film som redan är filmade med en sådan kamera.

Postad

Ska ta mig en titt på progressiv inspelning och lite mer manuella inställningar i kameran.

Ska även se om jag kan få tag på ett enbent stativ.

Poängen med hela den här kommande filmen är att jag ska implantera flertalet 3D-element och behöver så bra bild som möjligt för att möjliggöra enkel tracking. Jag kommer använda mig av handhållen kamera emellanåt och det är därför jag överväger att använda XM2:an (väl medveten om att det är SD).

Att HV30 ger klarare bild är ju ingen tolkningsfråga absoult och jag skulle jättegärna använda den om jag kan få så pass bra bilder att jag kan tracka efter dem.

Postad

jag tycker bildstabilisatorn klarar sig rätt bra i många fall, och jag kör nästan enbart handhållet med min.

här är en liten test-track jag gjorde för ett tag sen när jag började med Cinema 4D.

(det är dock lite skakigt, med mening)

sen är det ju som plf66 säger att det blir hackigare om man har hög slutartid, fast om man ska tracka så kan det underlätta med inte för mycket motionblur också.

Postad

sen är det ju som plf66 säger att det blir hackigare om man har hög slutartid, fast om man ska tracka så kan det underlätta med inte för mycket motionblur också.

Motion blur, is that the same as rörelseoskärpa in Swedish?

Postad

Filmade i morse och tog vara på era tips och nu när jag sitter här lite smått o ser över det filmade materialet kan jag med gott samvete säga att resultatet blev mycket bra. Tack för tipsen på HV30:n

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...