Gå till innehåll

Hjälp från proffs! Panasonic AG-HMC151E eller JVC GY-HM100E???


loveformovies

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag och min kollega är dokumentärfilmare och ska nu starta upp ett projekt tillsammans. Vi har tidigare filmat med Panasonic AG-HPX171E (för pilot) och tycker att kameran har varit för stor för att ha med oss exempelvis när vi är utomlands (kameran lånade vi tillfälligt av ett filmbolag).

 

Nu ska vi köpa en egen kamera och vi vill hellre ha en mindre kamera både för att ha mindre packning men också för att smälta in mer (inte alltid nödvändigt men ändå bra). Vi tittar på Panasonic AG-HMC151E och JVC GY-HM100E. Vi såg att Panasonicens skal är lika stort som på den vi använde till piloten men denna (Panasonic AG-HMC151E) är ett kilo lättare. Då tittade vi istället mer på JVC:n. Den största nackdelen vi har märkt med JVC:n är när man sveper med kameran eller följer något. Det ser geleartat ut (inte samma med Panasonicen) och det gillar vi inte alls.

 

Är det någon här som också stör sig mycket på det eller är det ändock en kamera värd att satsa på?

 

Idag såg vi också att JVC:n precis har sänkts hos Scandinavian photos med 6000 kr (fram till 26 juni) fast de säger att kameran redan säljer väldigt bra.

 

 

Stora fördelar med Panasonicen:

Alla knappar och rattar sitter bra.

Bättre vid lågt ljus än JVC:n.

Vi är vana vid Panasonic då vi använt storebrodern.

Funkar bra när man följer något, bättre än JVC:n.

Lättare att hålla stadig.

 

Stora fördelar med JVC:n:

Liten och lätt, vore otroligt skönt med en sån liten kamera (smälter in, lite packning).

Minneskorten kan filma betydligt mer tid än Panasonicen.

Två minneskort-platser.

Väldigt enkelt att lägga in material i Final cut pro, mycket enklare än med Panasonicen.

Billig (speciellt nu tills den 26:e).

 

Så Panasonicen verkar ge material med bättre kvalité (?) men JVC:n är smidig! Eller vad har ni för erfarenhet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic = lite bättre kamera.

 

JVC = lite smidigare kamera.

 

Så enkelt tycker jag det är.

 

Jag filmar ofta med två HMC151. Klart det blir mycket att bära på, men det är en mycket bra kamera. Bilden är fin, reglagen bra och dessutom har den ingång för stativfjärrkontroll, som JVCn saknar.

 

HM100 är också en riktigt lockande kamera, men jag skulle inte byta. Är smidighet A och O är dock JVCn självklar...

Länk till kommentar
Share on other sites

På vilket sätt menar du att JVC GY- HM100E är "smidigare"? Att den är mindre och lättare att bära på rent fysiskt -viktmässigt - eller att den är mer lätthanterad alltså lättare att använda för en nybörjare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur står sig Panasonic AG-HMC41E mot JVC GY-HM100E då?

Mycket bra, skulle jag säga. HMC41 verkar vara riktigt bra MEN har en CMOS-sensor istället för CCD som HMC151 och HM100 har. Många klagar på CMOS-sensorns tendens till "rolling shutter". Något som kan få tex panoreringar att framstå som lutande...

 

Ursäkta min kanske dumma fråga, researcha lite och hittade fakta på att JVC är mkt liten. Det måste ha varit det du menade med smidig, att den är liten och lätt. Antar jag.
Ja, det var precis det jag menade..;)
Länk till kommentar
Share on other sites

En nackdel med de små kamerorna är att de har mindre sensor och därmed antagligen mindre ljuskänsliga om det spelar roll för dig. Har dock sett att HM100 har något extra ljuskänsligt läge.

 

En för del med de små kamerorna är att de bara har 43mm filtergänga vilket gör tillbehör billigare och dessutom kan använda en mindre 35mm-adapter som Letus35 Mini.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är riktigt sugen på en Panasonic HMC151 verkar ha allting jag kan önska mig på en kamera.

 

Ska dock spara i några månader först... =) se om jag orkar, har precis fått jobb så det är ju inte omöjligt iaf :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för feedbacken. Kvalitén på filmmaterialet är så klart viktigast. Det ultimata är väl att ha båda, då får den lilla följa med i sammanhang där man behöver vara mer diskret. Vi får fundera lite till. Fortsätt gärna tråden om fler har erfarenhet av dessa kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade GY-100 och var väldigt nöjd med den kameran. Just smidigheten var riktigt bra och att materialflödet i Final Cut var så fruktansvärt enkelt. Men mycket material är det skönt att inte behöva konvertera.

Bildmaterialet blir riktigt bra om man kör på högsta Bitrate. Jag har bytt till Canon 5D mk2 eftersom den passar bättre i mitt arbete men skulle jag göra mer dokumentärt material så hade det inte varit ett alt.

Men för att ytterligare göra det jobbigt för dig så kan jag bara säga att bildmaterialet från Canon HV20 och HF100 var lika bra som GY-100.

Den största fördelen är ljudet. XLR ingångar och manuella kontroller som inte sitter i menyer.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade GY-100 och var väldigt nöjd med den kameran. Just smidigheten var riktigt bra och att materialflödet i Final Cut var så fruktansvärt enkelt. Men mycket material är det skönt att inte behöva konvertera.

Bildmaterialet blir riktigt bra om man kör på högsta Bitrate. Jag har bytt till Canon 5D mk2 eftersom den passar bättre i mitt arbete men skulle jag göra mer dokumentärt material så hade det inte varit ett alt.

Men för att ytterligare göra det jobbigt för dig så kan jag bara säga att bildmaterialet från Canon HV20 och HF100 var lika bra som GY-100.

Den största fördelen är ljudet. XLR ingångar och manuella kontroller som inte sitter i menyer.

 

/KN

Precis! Och nu verkar Panasonic SD/TM700 vara riktigt bra och prisvärda..!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...