Gå till innehåll

Make your voice heard


Max_H

Recommended Posts

Nu är CS5 ute och då börjar omedelbart skissandet på nästa version. Adobe kollar av alla större forum i världen så jag tänkte man kan kolla här också :) . Om man tänker sig att man får välja tre till fem "stora" och "små" nyheter... Hur väljer ni?

 

Mina smågrejer:

 

- Hold Spacebar / Hand-tool toggle. (Som i Photoshop/After Effects)

- Möjlighet att "släcka" alla knappar runt Program/Source panelerna (använder dom aldrig).

- Film/White flash dissolve.

- Tända/släcka lager genom att klicka > "dra" på ögonen i timeline (samma som Photoshop/After Effects)

 

Mina stora grejer:

 

- Autosynk mot TC för ljudet. (Dvs om du spelat in 8 kanaler ljud på separat enhet med samma TC)

- Kalibreringsbar video output via grafikkortets andra port (DVI/HDMI).

- Synkning mellan nestade sekvenser. (Så att timeline cursorn befinner sig på samma plats "tidsmässigt" om man hoppar mellan sekvenser)

- Bättre färgkorrektionsverktyg.

 

Fyll tråden!!!

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter med CS3, så vad jag har att önska har säkert redan fixats i CS4 eller CS5. Om så inte är fallet så önskar jag:

 

- Att man kunde välja flera klipp i projektfönstret och ta bort frame blending på dem samtidigt istället för att behöva gå igenom och göra det för varje klipp, eller att man kan kryssa i nån slags "default frame blending" on/off innan klippen importeras.

 

- En till sak jag har önskat många gånger är att kunna unlinka ljudet från bilden på flera klipp samtidigt på timelinen. Alltså, markera önskade klipp med en bounding box, högerklicka på vilket som helst och välja Unlink.

 

- Bättre färgkorrigeringsverktyg skulle jag också önska. 3-way CC skulle jag gärna vilja se lite utveckling på så att den fungerar mer som Coloristas färghjul. Exempelvis får shadows-hjulet börja påverka midtones och highlights mer och mer ju längre utåt kanten man drar det. I CS3 är tonomfånget på varje enskilt hjul väldigt strikt. Försökte själv trixa med tonomfånget men fick aldrig till det.

 

- Luma curves och RGB curves skulle må bra av att designas om för att se lite mer ut som i Photoshop eller AE. De är så små att det är svårt att göra precisionsarbete på kurvorna. Helst ser jag ett sammanslaget Curves-verktyg som går att skifta mellan Luma, R, G och B.

 

- Det skulle inte skada om man med hue/saturation kunde välja vilken färg man vill mätta eller tona ner, alternativt en "color slider" där man får välja det färgområde som ska påverkas, som i AE.

 

- Stöd för video från Canon 5D/7D/550D som tolkar den skumt mappade kontrasten på rätt sätt istället för att klippa bort all information utanför 16-235. Jag tycker mig ha läst att CS5 har stöd för dessa kameror, men jag har inte läst något om hur det hanterar kontrastproblemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ljudkanaler är ljudkanaler och inte stereospår som default

 

Bättre färgkorrigering!

 

Ett intermediateformat som kan konvertera vid import om så önskas/krävs utan att behöva köra 3e part. (likt. Avids DNxHD och Apples ProRes)

 

Flera sorters vyer i mediabrowser (thumnailvy, list, detail etc)

 

Kunna bestämma själv storleken på iconview-thumbnails i bin eller ha några alternativ

Fritt kunna placera thumbnails i bin-icon-view (inte nålat till rutnätet)

 

Mer CUDA stöd :)

 

Mer kontroll/inställningar i AME

Bättre live-preview i AME vid förändring av bitrate motsv.

 

Fler multicams än dagens 4

 

Autosync via ljudmönster.

 

..och givetvis gör det "stabilt som fan"

 

har knappt hunnit sätta mig in i CS5.. så det kommer nog på mer sen

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert:

- Frameblending som "default" är borta i CS5.

- Osäker på Unlink dock. (Workaround: Markera ljudet > Cut > Paste - dvs klistra tillbaka ljudet så är det "Unlinkat")

- Problemet var tidigare att Quicktime skötte "decodingen" av Canon-filer. Vilka gav olika resultat beroende på vad Apple hittat på i varje version QT Playern - mao olika players gav olika resultat... I CS5 körs importen via MainConcept som efter samarbete med Canon förhoppningsvis löst alla clamping/gamma problem.

 

Kimster:

- Ljudspår/Färgkorr/Intermediate/Mediabrowser/Thumbnails/Multicam/AME = Noted

- CUDA. Mer graffekort eller mer effekter?

- Autosync via ljudmönster kommer senare via Pluraleyes. (Dock inte gratis då).

 

Keep 'em coming.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt som accelereras på timeline accelereras vid export.

 

Just det, ytterligare prio hos mig: CUDA codec acceleration (just nu accelereras endast effekter plus allt i "Motion" - inte decode/encode.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Något jag skulle vilja se gäller Encore Chapter Markers:

Jag redigerar HD idag och levererar SD. När jag är klar i redigeringnen exporterar jag HD till HD för arkivering samt för att kunna använda masterfilen för framtida behov, för tex Blu-Ray. Masterfilen är utrenderad till CineForm-codecen och en "hidden undocumented feature" som funnits ett tag nu är att Encore Chapter Markers faktiskt följer med i masterfilen och kan nu läsas av AE CS5 samt AME CS5. (Dom följde med även i CS4 men kunde aldrig läsas av AE eller AME.)

 

Dvs, tar jag in masterfilen i AE CS5 eller AME CS5 och exporterar den till MPEG2-DVD/MPEG2-Blu-ray eller H.264 Blu-ray så följer dom Encore Chapter Markers som finns i masterfilen med i exporten från AE CS5 och AME CS5 och kan användas i Encore vilket är fantastiskt bra. (Dra filen till New Composition i AE CS5 så dyker dom Encore Chapter Markers som finns i filen upp i den Comp du precis skapade.)

 

Men, tar jag in masterfilen direkt till Encore så kan Encore paradoxalt nog inte tolka/läsa dom Encore Chapter Markers som faktiskt finns där. Med tanke på namnet borde dom kunna läsas av Encore direkt från filen, precis som AE CS5 och AME CS5 kan redan idag. Att gå omvägen via AE och AME varje gång i framtiden blir jobbigt, också med tanke på att man då inte kan utnyttja Automatic Transcoding i Encore.

 

Det andra gäller Source Channel Mapping:

En annan sak som skulle vara bra skulle vara att kunna använda Source Channel Mapping på Sequences. Då skulle man kunna dela upp ljudkanalerna när man nestar vilket jag skulle ha nytta av varje dag faktiskt. Jag lägger ofta upp material från minneskortskameror i Sequence A för att sedan öppna Sequence A i Source och där sätta In/Out och sedan lägga ner på Sequence B. Då slipper man öppna varje enskilt klipp hela tiden och kan redigera många gånger på ett i mitt tycke smidigare och mer överskådligt sätt. Jag använder alltså Sequence A som om det vore ett enda lång klipp.

 

Då blir det problem om man har två olika ljudkanaler då båda två följer med över som Stereo från Sequence A. Det vore användbart att kunna använda Source Channel Mapping så att ljudet från Sequence A kommer över till Sequence B som två separata ljudspår om man vill det.

 

Att kunna ändra Sequence Settings på existerande Sequences vore ju även det trevligt.

 

Att installtionen numer alltid "defaultar" till PAL med hjälp av tangentbordets Input Language är ju toppen! Det tog tid, men det kom till slut! :h

Länk till kommentar
Share on other sites

Ytterligare ang Encore Chapter Markers:

Jag skulle verkligen vilja ha möjligheten att exportera Encore Chapter Markers från Timeline i Premiere Pro samt ha möjlighet att importera in dom i Encore. Eller åtminstone ha möjligheten att skriva ner tidskoderna för respektive Encore Chapter Marker manuellt i ett textdokument som man sedan kan importera till Encore, precis som man gör med subtitles idag.

 

Just nu håller jag på med gammal VHS som skall ner till ca 17 proppfulla DVD-skivor. Jag vill rendera ut alla olika Timelines till varsin master för att sedan använda mastrarna att koda om till MPEG2. Ser det bra ut på DVD'n, vet jag att mastern är ok så att man slipper besvär den dag allt ev skall till Blu-Ray. (Nyckelordet här var just varsin då det blir många Encore Chapter Markers att hålla reda på...)

 

Det är just nu det blir problem när Encore Chapter Markers de facto finns i mastern men tas inte in av Encore. Då många av DVD-skivorna blir långa och Automatic Transcoding i Encore hade varit smidigt är det är just där det blir tvärnit och massor med manuellt arbete.

 

Nej, lösningen är inte Dynamic Link då Upper Field First görs om till oanvändbart när man använder Dynamic Link plus att man då inte kan kolla mastern så som jag vill.

 

Just nu när jag håller på med det känns integrationen mellan programmen som noll.

 

EDIT:

Samt, när man har ett CUDA-kort och kan få riktigt bra nedskalning av HD-material direkt från Premiere Pro CS5 så vore det bra om man kunde:

1. Importera in sin HD-master till pr

2. Skapa en ny SD-Timeline

3. Lägga sin HD-master på sin SD-Timeline

4. Högerklicka på klippet och välj Scale to Frame Size

5. Exportera och låt CUDA-kortet jobba under nedskalningen

 

Resultat jag vill ha:

Precis som i Ae, dvs att Encore Chapter Markers som redan finns i HD-mastern följer med ut vid export till SD. Dom skall även dyka upp på Timeline om man skulle vilja ändra på dom.

 

Resultat jag får idag:

Måste sätta ut Encore Chapter Markers manuellt, igen. Det blir mao till att fortsätta att använda Ae för att skala ner foto då dom Encore Chapter Markers man har i HD-mastern följer med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...