Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar över en sak och vet inte riktigt hur jag ska lösa det på det bästa sättet

Jag har spelat in en föreställning.

Jag har synkat ljudet och allt ser perfekt ut.

Nu är det dags att jobba med varje scen.

Problemet är ju att jag kan ju exempelvis inte markera en scen ur föreställningen, välja kopiera och sedan skapa ett nytt projekt och välja klistra in.

Jag har spelat in i full HD 1080i och undrade hur jag ska få över det hela projektet till de mindre projektet. Inte kan man väll spara hela projektet i MP4. sedan öppna det i ett annat projekt, plocka bort det jag inte vill ha och sedan sitta och redigera den och sedan spara om den en gång till

Slutproduktionen är tänkt till DVD men vill även ha den som MP4/Xvid

Men att sitta och först förlora kvalite genom att första spara den i MP4 för att sedan redigera och spara om den en gång till känns lite fel. Att spara den som okomprimerad AVI känns också fel eftersom det är HD jag jobbar med samt filen skulle bli grymt stor och "svårtuggad" i redigeringsprogrammet.

Någon som har ett förslag för ett bra flödeschema hur man ska jobba med för att göra en bra produktion.

Postad

Vilken version av Vegas använder du?

Du får nog precisera lite mer hur du vill göra, men jag har klippt några föreställningar i Premiere Pro (Vegas fungerar på liknande sätt) och gått tillväga såhär:

Läs in allt och synka. Jag brukar dela upp det per akt alt. scen redan här för att sedan lägga ihop det i slutet.

Har man flera kameravinklar kan man använda multicam monitor se Max videoskola hos Adobe: http://www.adobebloggen.se/2009/05/06/18-videoskolan/

Finns motsvarande i Vegas pro: http://adriansjournal.blogspot.com/2008/01/sony-vegas-pro-8-tutorial-multicamera.html

Har du bara en enda lång sekvens/tidslinje med synkad video/ljud så kan du alltid kopiera sekvensen och/eller lägga in den i en ny sekvens och trimma ner kopian till scener.

Använder du ett program som bara kan ha en tidslinje i taget, skulle jag nog spara den synkade och sedan göra en kopia per scen och trimma ner dem. Projektfilerna brukar inte vara så stora och innehåller bara info om dina klipp och länkar till filerna.

När du är nöjd importerar du scenerna till dvd-programmet/renderar till mp4/xvid. I de senaste Encore behöver man inte rendera utan kan använda Premiere projektet. (Möjligt att det fungerar på samma sätt Vegas-DVD Author Pro) Annars kan du behöva exportera till videofil först (tänk på att spara i DVD-upplösning så blir filstorleken mindre). Okomprimerat kan vara att föredra för att ge dvd-programmet möjlighet att komprimera för att utnyttja skivutrymmet optimalt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...