Gå till innehåll

Hur göra med ett bra slut?


Neaten

Recommended Posts

Som topic, hur arbetar ni fram ett bra slut?

 

Det är oftast det som jag tycker är det svåra. Anslag, vändningar och karaktärer - den biten har jag inga problem att arbeta fram, men när jag kommer till slutet, tar det stopp. Då står det helt stilla. Ja, man ska ju binda ihop allt men hur göra man det på ett effektivt sätt?

 

Det jag främst jag tänker på är dramafilmer, vilket gör det hela svåra då man inte kan ha fysiskt "uppgörelser". Värre blir det även med karaktärsdrivna filmer, där huvudpersonen genomgår en förändring och blir försonad med sig själv, hatar sig själv, etc, etc, whatever. Så för att inte falla på billiga slut med självmord, olyckor och dylikt, hur gör ni?

 

Är ute efter konkreta tips.

 

EDIT: Felskrivning i rubriken, den ska såklart vara "Hur gör man ett bra slut?"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag brukar börja med första bilden och sista bilden.

 

Sista bilden ska visa på den förändring som har skett och första bilden hur allt är när historien börjar. Kontrasten mellan de två är viktig.

 

Och så måste jag veta vad jag vill få sagt med historien, veta målet med historien.

 

Då blir så att säga slutet inget större problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar börja med första bilden och sista bilden.

 

Sista bilden ska visa på den förändring som har skett och första bilden hur allt är när historien börjar. Kontrasten mellan de två är viktig.

 

Och så måste jag veta vad jag vill få sagt med historien, veta målet med historien.

 

Då blir så att säga slutet inget större problem.

 

hmm intressant!

Jag gör ofta precis tvärtom! Samma bild i början och i slutet.

 

Tex, det börjar med en person i en fängelse cell som sitter och ler, personer kommer ut och begår brott lever livet blir rik och hamnar slutligen i fängelsecellen igen (leendes).

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm intressant!

Jag gör ofta precis tvärtom! Samma bild i början och i slutet.

 

Tex, det börjar med en person i en fängelse cell som sitter och ler, personer kommer ut och begår brott lever livet blir rik och hamnar slutligen i fängelsecellen igen (leendes).

 

Det beror väl helt enkelt på vad det är för film man är intresserad av att göra. För mig är det väldigt viktigt att historien leder någonstans, dvs för huvudpersonen och livet framåt och inger hopp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...