onlyme Postad 20 januari 2010 Postad 20 januari 2010 Hade en fundering. Hur många i detta forum är det som aktivt skriver manus? Jag personligen skriver mellan fem och tio timmar om dagen. För närvarande jobbar jag på en psykologisk thriller, utan blod, och förhoppningsvis utan filmmusik, där jag har skrivit ca 40 sidor. Så i skrivande stund försöker jag mig på att få puls i den. Vem vet, någon gång kanske man till och med får nåt sålt. : ) Hälsningar Onlyme. 0 Citera
onlyme Postad 20 januari 2010 Författare Postad 20 januari 2010 36 som har kikat på vad jag skrev, inga svar. De flesta här är engagerade med övriga bitar av film förmodar jag. :) 0 Citera
Octavianus Postad 20 januari 2010 Postad 20 januari 2010 beror ju lite på vad man menar med aktiv. Jag skriver manus när jag "behöver" ett. Har några projekt på gång, som ska spelas in senare i år, så just nu skriver jag manus till dem. Så på så vis är jag aktiv. Men jag skriver inte bara för skrivandets skull. 0 Citera
carl76 Postad 20 januari 2010 Postad 20 januari 2010 Vet inte riktigt vad du definerar aktivt? Kreativitet är ju inte direkt ett 7-4 jobb.. Är nog många som inte har samma tid som du att lägga ner på det här. Kanske har familjer, jobb, hushåll etc. att ta hänsyn till. Men manus skriver jag. Carl76 0 Citera
siggefabiansson Postad 21 januari 2010 Postad 21 januari 2010 Skulle inte vilja påstå att jag skriver manus på daglig basis, men får jag en god idé till vad-som-helst så visst kladdas det ned i ett .txt-dokument och sparas för senare bruk. Det tycker jag räknas. 0 Citera
onlyme Postad 21 januari 2010 Författare Postad 21 januari 2010 Vet inte riktigt vad du definerar aktivt? Kreativitet är ju inte direkt ett 7-4 jobb.. Är nog många som inte har samma tid som du att lägga ner på det här. Kanske har familjer, jobb, hushåll etc. att ta hänsyn till. Men manus skriver jag. Carl76 Kul med lite respons. Jag kanske var lite otydlig, men tänkte på alla er "där ute" som, när tid finnes, hellre knackar på ert manus, än andra aktiviteter, för man vill bli "färdig. Det anser jag att vara aktiv i allra högsta grad. Oavsett mängden av tid. Personligen, som Octavianus nämnde, så skriver jag heller inte för skrivandets skull, utan för att det ploppar upp nya ideér hela tiden som jag vill sätta pränt på. For the record. Jag har familj, men har fem "vuxna barn" och tre biologiska barn som är utflygna. Så de som är kvar under detta tak, får dela på alla hushållsuppgifter, så handlar och lagar jag maten. Bra deal tycker jag. : ) Övrigt så har jag inget arbete för tillfället, men när jag var i Stockholm och arbetade fem månader i höstas,( bor i Borås) så hade jag med laptopen, just för att skriva, men jag skrev inte en rad under hela tiden. Men nu har jag ett treatment som jag jobbar från, och detta treatment växer ibland, så jag har nog en månads skrivande innan själva manuset är nerklottrat. Till sist att jag skriver så pass mycket/ länge nu är nog också för att jag hatar kyla. brr Mvh Onlyme 0 Citera
onlyme Postad 21 januari 2010 Författare Postad 21 januari 2010 Skulle inte vilja påstå att jag skriver manus på daglig basis, men får jag en god idé till vad-som-helst så visst kladdas det ned i ett .txt-dokument och sparas för senare bruk. Det tycker jag räknas. Absolut. 0 Citera
bondlurken Postad 21 januari 2010 Postad 21 januari 2010 På grund av tidsbrist så blir det att klottra ner alla ideér som ploppar upp allt eftersom, men tänkte försöka koncentrera mig på att skriva färdigt ett manus till en kortfilm förutom klottrandet, så det blir väl allt från 5 minuter till max en timma per dag. 0 Citera
onlyme Postad 22 januari 2010 Författare Postad 22 januari 2010 På grund av tidsbrist så blir det att klottra ner alla ideér som ploppar upp allt eftersom Ja, det anser jag vara aktiv, även om man inte skriver på en månad, så när tankarna cirkulerar runt " i kväll ska jag fan sätta mig en stund", utan att det blir något för att man är för trött, trötta ungar, kvällsapati eller vad det nu var som gör att man inte satte sig. Så anser varje fall jag att man är aktiv. Exempelvis, om någon har en cheva 57 under renovering, men inte skruvat eller putsat på en månad, så är han/hon fortfarande i mitt tycke en jänkerenoverare. : ) Fem stycken hittills. Måste väl finnas fler? 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 22 januari 2010 Postad 22 januari 2010 Jag skriver mycket just nu. Jag brukar gå i perioder. Ibland går det månader utan att jag skriver, sen jobbar jag som en galning. De senaste tio dagarna (ungefär) har jag jobbat rätt ihärdigt på ett manus, innan dess påbörjade jag en roman som jag sen tappade lusten att arbeta vidare med (är rätt så spontan). När jag inte jobbar på specifika manus så har jag ett anteckningsblock som jag kladdar ner karaktärer, handlingar, koncept, dialog etc som jag kommer på. Sen när jag börjar med en manus går jag igenom boken och ser om något går att använda i det aktuella arbetet. Men jag skulle nog våga kalla mig själv aktiv. 0 Citera
Désirée Postad 25 januari 2010 Postad 25 januari 2010 Jag skriver på daglig basis. Det funkar bäst för mig. Det är ingen idé att vänta på inspiration, så jag har lärt mig hur jag får inspirationen att komma till mig. Ett sätt för att lyckas med detta är att skriva varje dag. Att skriva kan visst vara ett "8-5-jobb", fast det gäller att hitta de tider och metoder som fungerar bäst för var och en. En del kanske funkar bäst bara en timme på morgonen. Andra kanske grejar det när som helst under dagen, men bara en kvart i taget. Nu har ju jag ett "vanligt" jobb, så jag får skriva när det finns tid för det. 0 Citera
River Postad 21 februari 2010 Postad 21 februari 2010 Jag skriver mest när jag har fått en bra idé som är värd att lägga ner tid på. Just nu skriver jag på ett manus i Tv-serie format. Har skrivit cirka 20 sidor än så länge och jag tycker själv att det ser ganska bra ut. 0 Citera
hanssonnr1 Postad 13 mars 2010 Postad 13 mars 2010 Jag skriver nästan dagligen. Det är allt från TV-serier och TV-manus till sketcher. Gillar att ha anteckningsblock liggandes runt i lägenheten och skriver gärna ner mina idéer när jag får dom. Hellre att jag har massa manus som aldrig blir av än att jag tappar bort bra idéer. Tycker det är kul att skriva men då enbart manus som man vet att man skall göra nånting kul av. Har aldrig gillat att läsa böcker och skulle aldrig skriva nåt sådant heller. 0 Citera
klas persson Postad 14 mars 2010 Postad 14 mars 2010 Jag läste någon blogg, bok eller liknande där författaren ansåg att minst två långfilmsmanus är kriteriet för att kalla sig manusförfattare. Ett långfilmsmanus kan man få ur sig av ren tur, ett andra kräver hängivenhet. Som manusförfattare märker man tidigt att halva befolkningen vill skriva ett manus. Ni vet, de har världens bästa idé. Men ingen av dem skriver någonsin klart ett, de enda jag känner som någonsin skrivit långfilmsmanus är de jag träffat på manusutbildningar. Jag känner väldigt många som skrivit några sidor, har en idé i skallen och liknande. Nu behöver man inte hålla med om den definitionen. Skriver man så kan man kalla sig författare, även om det gärna blir lite fånigt om man aldrig blir klar med något. Hur är det med de som skriver för tv? Webbserier? De skriver kanske aldrig ett långfilmsmanus men är ändå manusförfattare. Men en definition är väl ett måste för att den här diskussionen ska fungera? Säg två färdiga långfilmsmanus = manusförfattare. Minst ett långfilmsmanus färdigt per år de senaste tre åren = aktiv manusförfattare. 0 Citera
Désirée Postad 18 mars 2010 Postad 18 mars 2010 Jag läste någon blogg, bok eller liknande där författaren ansåg att minst två långfilmsmanus är kriteriet för att kalla sig manusförfattare. ... Men en definition är väl ett måste för att den här diskussionen ska fungera? Säg två färdiga långfilmsmanus = manusförfattare. Minst ett långfilmsmanus färdigt per år de senaste tre åren = aktiv manusförfattare. Det är klart att om jag säger att jag är manusförfattare och jag håller på med mitt första manus så kan det ju vara lite missvisande. . . "Blivande manusförfattare" är nog bättre. Å andra sidan kan man ju fråga sig om jag är en manusförfattare om jag skrivit tio manus men aldrig fått sålt något. Är jag i såfall kort och gott en dålig manusförfattare? Sen ska man ju inte haka upp sig på just långfilm. Det finns kortfilm också och tv och andra medier som behöver manus. Så manusförfattare kan inkludera alldeles för mycket egentligen. Den ursprungliga frågan skulle kanske formulerats lite tydligare för att få fram vad frågeställaren egentligen ville veta. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.