Gå till innehåll

Kan ej koppla e-SATA kort till min Mac


neolit

Recommended Posts

För ett antal veckor sedan köpte jag ett e-SATA kort till min G5 så att jag kunde koppla den externa hårddisken till datorn via e-SATA. Första kortet fungerade inte, så Macoteken bytte ut den och skickade mig en ny. Inte den heller får kontakt med externa hårddisken. Externa hårddisken fungerar fint med FireWire 800 som jag har haft den kopplat hittills.

 

Det jag har gjort:

1. Installerad drivrutinen till e-SATA kortet

2. Installerat kortet på den översta porten (fick nämligen support av Macoteket att det skulle installeras i de två översta porterna).

3. Har testat så att hårddisken får kontakt via e-SATA på en annan dator som har e-SATA inbyggd. Det fungerar fint.

 

Jag har en PowerMac G5 11.2

 

Tacksam om någon har någon lösning på detta

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

För ett antal veckor sedan köpte jag ett e-SATA kort till min G5 så att jag kunde koppla den externa hårddisken till datorn via e-SATA. Första kortet fungerade inte, så Macoteken bytte ut den och skickade mig en ny. Inte den heller får kontakt med externa hårddisken. Externa hårddisken fungerar fint med FireWire 800 som jag har haft den kopplat hittills.

 

Det jag har gjort:

1. Installerad drivrutinen till e-SATA kortet

2. Installerat kortet på den översta porten (fick nämligen support av Macoteket att det skulle installeras i de två översta porterna).

3. Har testat så att hårddisken får kontakt via e-SATA på en annan dator som har e-SATA inbyggd. Det fungerar fint.

 

Jag har en PowerMac G5 11.2

 

Tacksam om någon har någon lösning på detta

Neo

 

Vad är det för kort du köpt? Länka.

Vad har du för spec på din mac? System?

Hur är disken formaterad?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Tacksam om någon har någon lösning på detta

Från tillverkarens hemsida: "Only Tempo SATA E2P with serial numbers starting with A, B, or D compatible; Tempo SATA E2P with serial numbers starting with C are not compatible in Power Mac G5. Revision D shipping Oct. 1, 2009.

 

Kolla kortets serienummer med andra ord. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Kortet: http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=1216780

System: se två bifogade skärmdumpar

Diskens formatering: ? Förstår tyvärr inte vad du menar med detta.

 

Neo

 

Kolla på denna sida och identifiera vilken Dual 2,0Ghz du har.

Det är endast den Sista modellen som har PCI-express.

 

Det står vidare på produktsidan du länkade till:

Fungerar med Mac Pro, Xserve, Power Mac G5 Dual Core (PCIe) och Windows-datorer med PCI Express

 

Passar inte tidigare Power Mac G5 med PCI-X eller Macar med mer än 2GB RAM!

 

DU har 4,5 GB ram.

 

Ett av dessa är troligen problemet. Om du skulle ha den senaste versionen av med PCI-express så kan du plocka ut lite minna och se om det funkar bättre.

 

/KN

 

edit: Vi behandlade en del av dessa problem i din tidigare tråd i ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från tillverkarens hemsida: "Only Tempo SATA E2P with serial numbers starting with A, B, or D compatible; Tempo SATA E2P with serial numbers starting with C are not compatible in Power Mac G5. Revision D shipping Oct. 1, 2009.

 

Kolla kortets serienummer med andra ord. :)

 

Jag kollade serienumret nyss, och det börjar med C.

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla på denna sida och identifiera vilken Dual 2,0Ghz du har.

Det är endast den Sista modellen som har PCI-express.

 

Det står vidare på produktsidan du länkade till:

Fungerar med Mac Pro, Xserve, Power Mac G5 Dual Core (PCIe) och Windows-datorer med PCI Express

 

Passar inte tidigare Power Mac G5 med PCI-X eller Macar med mer än 2GB RAM!

 

DU har 4,5 GB ram.

 

Ett av dessa är troligen problemet. Om du skulle ha den senaste versionen av med PCI-express så kan du plocka ut lite minna och se om det funkar bättre.

 

/KN

 

edit: Vi behandlade en del av dessa problem i din tidigare tråd i ämnet.

 

 

Gick in på hemsidan och kollade vad för typ av PCI- kort jag har. Här kommer en länk till sidan http://support.apple.com/kb/SP37 . Det verkar som att det är ett PCI-e kort. När jag dock kollar i datorns spec. så står det PCI, type: network.

Vad gäller minne, menar du att någon tidigare version av e-SATA kort skulle fungera men inte det senaste om det överstiger 2Gb?

 

neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kollade serienumret nyss, och det börjar med C.

Då är det där felet ligger. Kolla med Macoteket om dom har nyare att byta ut till. Men, precis som beta75 säger så var det ju RAM-minnet som var för mycket också, så det spelar kanske ingen roll att byta kortet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har personligen väldigt dålig erfarenhet av macoteket. De har inte den koll de utger sig för att ha. Att sälja ett kort som inte passa är skamligt. Hade det varit siba så hade man förstått. De borde känna till dessa problem tycker jag.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska ringa till de imorgon och skälla lite. Det märkliga är att när mitt förra kort inte fungerade, så ringde jag till Macoteket. De sa direkt att det är något fel på kortet. Då skulle de skicka en ny, utan att dubbelkolla med mig om det var kortet som var felet eller helt enkelt för att det inte var kompatibel med datorn.

Hur som helst så är det tråkigt att det måste ta en hel månad för att man ska få tag i rätt saker och framförallt att det blir sådan strul i onödan.

 

Tack så mycket för Er hjälp... ska se vad Macoteket säger imorgon.

 

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

Ringde till Macoteket idag. De tycker att det är märkligt att e-SATA kortet inte får kontakt med den externa hårddisken. Den jag pratade med sa att om det passar (rent fysiskt) inne i datorn så ska det också gå.

Jag ska nu returnera detta kort också så ska de testa i en likadan dator som de här där.

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...