Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är sugen på att köpa en bra 35mm adapter, och tänker mig då en begagnad, så man får så mkt bang for the buck. Men vilken ska man välja? Och vad ska man titta efter? Jag vill ha en bra från en välkänt märke.

Postad

jag funderar på det här med stepringar. Jag har en HV20, dvs den har 43 i diameter. Men många adaptrar har ju bra mkt större jänger än så. Om man inte hittar en stepring, som klarar hela vägen, från 43 till 72 tex. Kan man då ta flera stycken på varandra, för att komma upp i rätt bredd, eller kommer kameran för långt ifrån adaptern då? Eller spelar sånt ingen roll?

Postad
jag funderar på det här med stepringar. Jag har en HV20, dvs den har 43 i diameter. Men många adaptrar har ju bra mkt större jänger än så. Om man inte hittar en stepring, som klarar hela vägen, från 43 till 72 tex. Kan man då ta flera stycken på varandra, för att komma upp i rätt bredd, eller kommer kameran för långt ifrån adaptern då? Eller spelar sånt ingen roll?

Det påverkar hur mycket du kan zooma in på mattskivan beroende av adapter och kamera.

Leta på ebay och kombinera så få som möjligt.

/KN

Postad
Det påverkar hur mycket du kan zooma in på mattskivan beroende av adapter och kamera.

Leta på ebay och kombinera så få som möjligt.

/KN

Okej, vilket innebär? Blir det risk för vinjettringar om man inte kan zooma in tillräckligt? Jag menar 10x zoom borde väll vara tillräckligt för att kunna zooma in så pass mkt som behövs, eller?

Postad
Okej, vilket innebär? Blir det risk för vinjettringar om man inte kan zooma in tillräckligt? Jag menar 10x zoom borde väll vara tillräckligt för att kunna zooma in så pass mkt som behövs, eller?

Nä, inte riktigt. Om du provar att fokusera med din hv40 på något som ligger 20 cm bort från kamera i max vidvinkel. Sen zoomar du sakta in. Efter en bit kommer du se att du tappar fokus. Det beror på att din närgräns varierar med brännvidden. Kombinationen av avstånd till mattskiva, hur mycket du behöver zooma in för att hela bilden skall täckas och användandet av acromat avgör. Ju längre det är mellan kameran och adaptern desto mer får du zooma och risken att det inte går. http://www.hv20.com är en riktigt bra källa till info om alla möjliga adaptrar till din kameramodell.

Vinjetteringen är ju i hörnen på mattskivan och man kan vilja zooma in lite extra för att slippa den.

/KN

Postad
Nä, inte riktigt. Om du provar att fokusera med din hv40 på något som ligger 20 cm bort från kamera i max vidvinkel. Sen zoomar du sakta in. Efter en bit kommer du se att du tappar fokus. Det beror på att din närgräns varierar med brännvidden. Kombinationen av avstånd till mattskiva, hur mycket du behöver zooma in för att hela bilden skall täckas och användandet av acromat avgör. Ju längre det är mellan kameran och adaptern desto mer får du zooma och risken att det inte går. http://www.hv20.com är en riktigt bra källa till info om alla möjliga adaptrar till din kameramodell.

Vinjetteringen är ju i hörnen på mattskivan och man kan vilja zooma in lite extra för att slippa den.

/KN

okej, tack. Jag ser att man kan få tag i alla tänkbara step ringar, bara man är beredd att beställa från utlandet om man inte hittar i Sverige, så det löser sig nog. Men tack för ditt alvetande, nu vet jag mer.

Postad
okej, tack. Jag ser att man kan få tag i alla tänkbara step ringar, bara man är beredd att beställa från utlandet om man inte hittar i Sverige, så det löser sig nog. Men tack för ditt alvetande, nu vet jag mer.

Det finns minst två bra ställen i sverige, photax.se och kaffebrus.com

/KN

Postad

Du behöver även en achromatlins för att fokusera mattskivan med en hv20.

Jag har en brevis (som jag haft på en hv20) till salu på gamla annonsforumet. Kan leta upp den sen.

Det är den förra brevisen, där man får skruva inne i adaptern för att ändra vibrationshastighet. De nya finns skruven utanför. Går iofs att uppgradera hos cinevate om det är viktigt. Eller så beställer du stepringar och achromatlins där om du köper den du länkade till.

Edit: Hittade annonsen

Postad
Den ser inte ut att ha en "flip modul", den kommer då visa bilden upp-och-ner vilken en del upplever som problematiskt i vissa situationer.

jo det vet jag, men jag kör gärna utan, då en flip käkar ljus och kostar mer. Dvs inte värt det.

Postad

Jag funderar, går det att köpa 35mm adapter om man åker till USA och tjäna en del på det?

Min kusin ska åka till Seatle nu i feburari, och då kan han ju köpa en bra adapter där, om det nu är lönsamt. Vad tror ni, vad skulle man kunna köpa då, som säljs i butik? Vad finns det för butiker där?

Postad
jo det vet jag, men jag kör gärna utan, då en flip käkar ljus

Grundar du det på egna erfarenheter? För själv har jag aldrig upplevt att flippen käkat extra ljus, och jag har svårt att se att det skulle kunna innebära annat än minimala skillnader. Hur mycket ljus förloras i en spegel, liksom?

Tänk på tull och moms som tillkommer vid köp i USA när du för in prylarna i Sverige.

Så länge polaren öppnar förpackningen är det lugnt. Han kan säga att han hade den med sig från Sverige.

/Jakob

Postad
Grundar du det på egna erfarenheter? För själv har jag aldrig upplevt att flippen käkat extra ljus, och jag har svårt att se att det skulle kunna innebära annat än minimala skillnader. Hur mycket ljus förloras i en spegel, liksom?

Så länge polaren öppnar förpackningen är det lugnt. Han kan säga att han hade den med sig från Sverige.

/Jakob

Nej, inga egna erfarenheter, men det står ju tillochmed på tillverkarens hemsida. Men att den filmar upp och ner känns inte som det gör så mkt, så länge jag har en extern lcd, vilket jag känner att jag ändå måste ha, dels för komposition men även för fokus dragningarna.

Tanken är att han inte ska betala moms och tull. Men är det ngn som vet om det finns ngn affär som man kan köpa det på i seattle? Inte jätte stor stad, och ingen vanlig produkt precis. Verkar som man måste beställa. Kan jag beställa till min andra kusin i Kanada (de är dit de ska), och slippa tull och moms. Hur ser handelsavtalen ut mellan USA och Kanada?

Postad
Nej, inga egna erfarenheter, men det står ju tillochmed på tillverkarens hemsida. Men att den filmar upp och ner känns inte som det gör så mkt, så länge jag har en extern lcd, vilket jag känner att jag ändå måste ha, dels för komposition men även för fokus dragningarna.

Vilken tillverkare syftar du på?

Men visst, valet är ju upp till dig och din plånbok. Nu i helgen plåtade jag en film med en Letus Extreme (som har flipp) och det var skönt att kunna hålla sig till LCD-skärmen medan regissören tittade på den externa monitorn. Nu hade förvisso kameran lite verktyg för fokushjälp som HV20 antagligen saknar, så i ditt fall lär monitorn vara av mer hjälp även för fotografen.

Att vända bilden rätt i redigeringen innebär emellertid en omkompression, så om man inte arbetar i ett tungt mellanformat så får man räkna med kvalitetsförlust.

/Jakob

Postad
Vilken tillverkare syftar du på?

Men visst, valet är ju upp till dig och din plånbok. Nu i helgen plåtade jag en film med en Letus Extreme (som har flipp) och det var skönt att kunna hålla sig till LCD-skärmen medan regissören tittade på den externa monitorn. Nu hade förvisso kameran lite verktyg för fokushjälp som HV20 antagligen saknar, så i ditt fall lär monitorn vara av mer hjälp även för fotografen.

Att vända bilden rätt i redigeringen innebär emellertid en omkompression, så om man inte arbetar i ett tungt mellanformat så får man räkna med kvalitetsförlust.

/Jakob

Jg hade stora framgångar med att montera HV20 upp och ner med en ICKE flipad konverter och på så sätt få rättvänd bild direkt. På kameraLCD är det fortfarande felvänt.

/KN

Postad

/Jakob

Jag berättar vad lagen i Sverige säger, och där är det ok att införa prylar upp till 3400:- utan att "momsa och tulla". Att öppna förpackningen hjälper inte det är fortfarande olagligt.

Du är skyldig att bevisa för tullen att du inhandlat prylarna i Sverige och inte behöver betala tull osv vid införsel i landet.

Åker du fast blir det även lite straff förutom tull och moms...

Jag upplyser endast vad som gäller så att det inte kommer som en hemsk överraskning på hemvägen.

Postad

hmm, okej, kanske ska köpa en med flip då. Om jag ska köpa en ny iaf. Om jag nu vill köpa en ny, vilken är att föredra?

De jag tittat på nu är cinavete.com och på letus35.com. Finns det fler bra där bort, som blir billigt att köpa när man ändå är där? Vilken ska man välja då tro?

Letus har ju en för små kameror som är någorlunda billig, och som väljer bilden rätt, så kan man kanske köpa rod suport, follow focus osv, ngn annan stans (då de inte verkar ha ens ngn follow focus). Men kanske är dumt att köpa en för bara små kameror, då man kanske ska uppdatera från en gammal HDV kamera någon gång. Fast då kanske det blir åt DSLR håller eller om RED kommer ngt bra, och då behöver man ju ingen. Ehh, jag bara babbla, har ingen koll vad jag ska ha.

Vad kan ni tipsa om, vad finns det man bör kolla in, och exakt vad behöver man för att kunna köra sin HV20 till den, allt vad det gäller extra linser osv vore bra att få tips om. Finns det några fler bra företag mer än de två nämnda?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...