Jump to content

Varför använder alla filmklippare Avid Xpress?

JonathanJohansson89

Recommended Posts

Det finns några trådar kring just Avid och den frågan, så om du söker lite så kommer få många svar. Men jag kanske kan ge några snabba överblickande svar. (har inget bättre för mig ändå just nu)

Först, troligen är det Avid Media Composer du sett, och inte Xpress. Xpress är lightversionen av Media Composer kan man säga De ser mer eller mindre exakt likadana ut. Media Composer har dock lite mer funktioner och stöd för flera format osv. Oavsett, Xpress säljs inte längre då Avid har slutat utveckla det sen förra året.

Varför så mycket Avid? Avid har vart med länge. De var totalt dominerande på redigeringsmarknaden förr. Troligen pga. att de hade den bästa hårdvaran tillsammans med den bättre mjukvaran. Kombinerat var det en svårslagen konkurrent. Eftersom man var mer eller mindre tvungen att använda Avids hårdvara för att få mjukvaran att fungera så köpte man hela system med allt inkluderat. Detta blev väl lättast och smidigast, men även dyrt. Så pass dyrt att det var väldigt svårt att byta märke eller system. Förmodligen var väl detta Avid affärsidé också.

Tack vare att det blev så dyrt att byta och pga. att systemet ändå var "bra" (spekulation) så höll många fast vid Avid och gör så än idag. Det är det systemet de flesta (äldre bör man väl säga) kan och Avid säljer fortfarande "system", hårdvara blandat med mjukvara.

Det var bara de "stora" bolagen som hade råd med så dyra system, och där är nog en av större faktorerna att många filmredigerare använder Avid.

De senaste 5 åren har detta dock vänt ganska drastiskt och Avid har fått sig ett tufft lopp mot konkurrenter som Adobe, Sony och Apple och kanske Grass Valley.

Mer och mer redigerare börjar inse att man måste inte köra Avid för att kunna jobba professionellt.

Så svaret på din sista fråga är väl, nja... Det är en stor fördel absolut, men det beror lite på var man vill jobba. Ja Avid är fortfarande en av de största inom film osv. Men ska du jobba med TV eller hos de mindre bolagen så är det stor chans att där finns Final Cut eller kanske Premiere istället.

Huruvida Avid nu är det "bästa" redigeringssystemet idag tvistar de lärde om, även här inne. Den diskussionen låter jag dock andra trådar får fortsätta i. Vi kan väl dock konstatera att Avid är med och tävlar om första platsen. Frågar du folk här inne kommer du få både hat- och kärleksversioner.

Just nu rider Avid dock mycket på sin dominerande historia.

Vi får väl se om Avid hänger med Apple och Adobes kraftfulla kombination av att vara enkla, lättjobbade och kraftfulla redigeringsprogram.

Själv följer jag utvecklingen med stort intresse.

En annan anledning till varför Avid används flitigt är att det finns oerhört vettiga supportavtal som utnyttjas av företagen.

Att programmet även är oerhört kräsen med hårdvara och det rekomenderas certifierade system gör ju att det kan optimeras på ett sätt som man inte får med andra system.

Sedan gör ju inte heller mängden Avid-system det sämre heller. Med allt från Newscutters via Media Composer till Symphony och Nitris i en mängd olika prislägen som i de flesta fall är rätt kompatibla med varandra (iaf uppåt) så kan man lätt bygga upp stora redigeringsfarmer som delar material på en eller fler Unitysystem.

Avid har fått massor av kritik för pris, krånglighet och buggar. Men jag har svårt att tro att de kommer dö ut någon gång snart. Får de igång nya InterPlay-systemet så det fungerar så stabilt som ett sådant system borde funka så är de redo för fight igen.

...eller så är tror jag bara på det för att jag inte orkar lära mig något nytt system...

tycker fortfarande avid är klart bäst om man bara ska klippa. själva redigeringsbiten i avid är otroligt smidig och bra när man kommit in i det. är mer klicka o peka i andra program tycker jag.

men som komplett program för en hemanvändare t.ex så tycker jag FCP är överlägset bäst. Avid är jävligt krångligt och sämst och fyrkantigt när det gäller effekter och liknande. allt känns fyrkantigt och effekterna oftast som sunkigt 80-tal.

Avid funkar bra i nätverk och deras unity-system är riktigt bra, vilket också är en anledning till stora företag kör det. Men konkurenterna är på god väg att hinna ikapp Avid på alla sätt verkar det som, och till en billigare prislapp.

rätta mig gärna om jag har fel.

Jag besökte the chimney pot förra månaden, och bland annat deras dotterbolag som sysslar med offline-redigering. De har klippt massa svenska långfilmer, alla Wallander, miniserier osv. De använder avid. Deras främsta argument är supporten som tillkommer. Jag har inte arbetat på samma sätt själv, men tydligen skickar de väldigt mycket material fram och tillbaka på internet/intranät och jobbar mot servrar etc. Där får inget gå fel, och om något går fel måste det finnas blixtsnabb support. Apple har ingen liknande support.

De gillar dock final cut också, och om man ska frilansa hos dem bör man kunna båda systemen.

tycker fortfarande avid är klart bäst om man bara ska klippa. själva redigeringsbiten i avid är otroligt smidig och bra när man kommit in i det. är mer klicka o peka i andra program tycker jag.

men som komplett program för en hemanvändare t.ex så tycker jag FCP är överlägset bäst. Avid är jävligt krångligt och sämst och fyrkantigt när det gäller effekter och liknande. allt känns fyrkantigt och effekterna oftast som sunkigt 80-tal.

Avid funkar bra i nätverk och deras unity-system är riktigt bra, vilket också är en anledning till stora företag kör det. Men konkurenterna är på god väg att hinna ikapp Avid på alla sätt verkar det som, och till en billigare prislapp.

Jag håller nog faktiskt med i detta. Om man har en bunt media man ska importera från en kamera och klippa det utan en massa fancy effekter så är det ett bra program. Effekterna är dock helt horribla, och att plocka filer in och ut ur Avid är hemskt.

Jag tycker fortfarande att en klon av Final Cut Studio och Adobes program vore det bästa. (Helst skulle jag vilja kombinera Adobe After Effects med en Final Cut / Premiere och viss bit Avid-klon, Photoshop, Color och Adobe Media Encoder/Compressor-klon till ett "studio-pack")

Fel har du inte då det är din erfarenhet och din åsikt.

Jag håller dock inte med dig på första punkten. Tvärtom tycker jag är Avid är omständigt om man bara ska klippa enkelt.

Men ja Avid är mycket mer tangenbord överlag än musklicksprogrammen Premiere och FCP, och det går för mig mycket snabbare att göra en t.ex. snabb grovklippning i Premiere än Avid.

I övrigt är jag beredd att hålla med.

...än musklicksprogrammen Premiere

Massor av tangentbordskommandon finns redan assignade i Premiere Pro. Saknar du något, gå till Edit > Keyboard Customization. Hittar du inte något du saknar, håll ner Ctrl+Shift när du går till Keyboard Customization och flytta allt till Clipboard med hjälp av knappen >>Clipboard och klipp in allt i valfritt textdokument och sök det du vill hitta. Nästan allt du kan göra i Premiere Pro kan du ge ett tangentbordskommando till. Så att det är ett musklickningsprogram är fel. Du kan tom assigna ett tangentbordkommando till Keyboard Customization. ;)

Dvs, allt finns där, det gäller bara att veta att dom finns där. Det mesta är standard, som tex J, K, L, I, O, Q, W. Dessa i kombination med , samt . så kan du göra grovklippningar snabbt. För finklipp finns ännu mer verktyg, I, O i kombination med Ä för Extract är väldigt användbart. Räcker inte det finns Trim Window.

Hoppa mellan paneler finns det även det tangentbordskommandon till. Så att klara sig nästan helt utan musen i Pr fungerar väldigt bra och man jobbar dessutom mycket snabbare som du vet. :)

Jag, keyboardsnörd? Absolut, med en arm som värker då och då så är Keyboard Customization en nära vän som jag utforskat mycket genom åren. :)

Är otroligt medveten om tangentbordmöjligheterna. Har tom. ett antal Premiere-tangentbord också. Men att jag har fel anser jag inte då mitt inlägg likt det övre nämner en åsikt. Och i jämförelse med Avid är Premiere (för mig) ett musklickarprogram.

Jag nämner inte vad som är bra eller anus, bara hur jag förhåller mig i jämförelse.

Personligen gillar jag en väldig mix av båda.

jag har ställt mig frågan till ansvariga på svt (där jag jobbar, som redigerare) varför just avid används.

till en början så var ju avid störst först och erbjöd mycket bra saker, så t.ex svt har ju byggt hela sitt system kring avid och de tjänster avid har. allt med nätverket och hur man skickar filer och hämtar från arkivet osv är uppbyggt kring avid och andra redigeringsprogam har inte funkat lika bra/inte alls i sån verksamhet. vi har 15 redigeringar i huset tror jag och allt är i nätverk så det spelar inte nån roll vart man sitter, man kommer fortfarande åt allt material osv än vart man är.

men vad jag hört så funkar numera FCP bra i nätverk och det ska även gå att skicka material direkt till en uppspelningsserver. när vi skickar ett färdigt inslag/repotage/program så exporteras det inte till fil osv utan man skickar det direkt till uppspelningsserver eller arkiv.

edit: inte bara vanligt nätverk då, avid har ett eget system för att koppla ihop många maskiner.

men vad jag hört så funkar numera FCP bra i nätverk och det ska även gå att skicka material direkt till en uppspelningsserver. när vi skickar ett färdigt inslag/repotage/program så exporteras det inte till fil osv utan man skickar det direkt till uppspelningsserver eller arkiv.

Utvecklingen går framåt för alla redigeringsprogram... andra långsammare än andra (HOSTHARKEL AVID)