Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag spelar in i 25p läget på min HV20, har jag fått för mig att den visar 25 progresiva (dvs helbilder) i sekunden. Stämmer det?

Använder jag materialet i datorn, utan effekter osv så ser det bra ut. Men om jag supersnabbspolar det osv, så blir det "interlaceade" ränder. Är det för det egentligen är 25fusk progresiva bilder, dvs ngn form av interlaceade bilder som blir som progresiva, fast som inte funkar så bra när man snabbspolar?

För vad jag fattat så kan Canon HV20 bara spela in full HD (eller vad man kallar det när det är på DV band, halvfull?) med 1080i? För det är ju det som står på kameran.

Kan ngn kunnig och snäll själ reda ut detta för mig så en fattart.

Tack.

Postad

Bilderna är progressiva men inbakade i en interlaced ström. Egentligen visas två fält samtidigt för varje bildruta, men eftersom de två fälten har fångat samma bild så ser man 25 helbilder/s.

Nu spekulerar jag bara. Kan det vara så att den hoppar över fält när du snabbspolar? Den tar bara hälften av en bild och hälften av nästa osv. Prova stänga av allt vad frameblending heter, om det inte redan är avstängt. Om det är interlaced som ställer till problemet så prova redigera i ett progressivt projekt om du inte redan gör det, eller konvertera filen till 25p först. Det är det enda jag kan komma på.

Postad
Bilderna är progressiva men inbakade i en interlaced ström. Egentligen visas två fält samtidigt för varje bildruta, men eftersom de två fälten har fångat samma bild så ser man 25 helbilder/s.

Hmm, okej, vilket betyder?

Är det så att man behöver köra ett de-interlace filter på de sekvenserna också? Eller vad är tanken?

Postad
Hmm, okej, vilket betyder?

Är det så att man behöver köra ett de-interlace filter på de sekvenserna också? Eller vad är tanken?

Du behöver göra en 25p pulldown av materialet. läs på hv20.com där finns 1000 trådar i ämnet beroende av redigeringsprogram och operativsystem.

/KN

Postad

hmm, läste på lite där. Fattar dock inte, mkt olika bud.

Man verkar inte ska köra ngn pulldown, utan bara de-interlace. Men sen snackade de om massa annat jag inte hängde med om.

Jag kör FCP6

Postad
hmm, läste på lite där. Fattar dock inte, mkt olika bud.

Man verkar inte ska köra ngn pulldown, utan bara de-interlace. Men sen snackade de om massa annat jag inte hängde med om.

Jag kör FCP6

Här finns en instruktion hur du kan göra..

Personligen var mitt arbetsflöde alltid följande när jag hade HV20.

1.capture som vanligt i FCP och jobba i 1080i50 timeline.

2.Export av master med timeline-settings. 1080i50, dvs "Export Quicktime Movie" och make selfcontained movie.

3.Öppna Mastern i MPEG streamclip och konvertera till önskat format för distribution. Oftast mp4 / h264. Och där klickade jag i Deinterlace och 1280x720 25fps.

Det funkade väldigt bra.

Om jag ville ha en progressiv 1080p så använde jag ibland JES Deintelacer och Apple Intermedate Codec eller ProRes.

/KN

Postad
Här finns en instruktion hur du kan göra..

Personligen var mitt arbetsflöde alltid följande när jag hade HV20.

1.capture som vanligt i FCP och jobba i 1080i50 timeline.

2.Export av master med timeline-settings. 1080i50, dvs "Export Quicktime Movie" och make selfcontained movie.

3.Öppna Mastern i MPEG streamclip och konvertera till önskat format för distribution. Oftast mp4 / h264. Och där klickade jag i Deinterlace och 1280x720 25fps.

Det funkade väldigt bra.

Om jag ville ha en progressiv 1080p så använde jag ibland JES Deintelacer och Apple Intermedate Codec eller ProRes.

/KN

MPEG streamclip, fungerar det bara med lägre upplösning, funkar inte det med full HD?

SJälv brukar jag slänga på de-interlacefiltret i FCP, på de bitarna som är randiga. Men ibland glömmer man ju. Det materialet jag klipper är dessutom i olika inspelningslägen, vissa i 50i, vissa i 25p, så måtste blanda lite. Då vi spelat in med en sony i automatläge och sen med min HV20, på 25p läge.

Postad

HV-20 spelar in progressivt och sparar det enligt HDV-standard interlaced som beskrivs ovan. Översatt till "ren svenska" betyder det att man enligt HDV bara kan spara interlaced men eftersom materialet är inspelat progressivt så behöver du bara i redigeringsprogrammet ändra "Field dominance" till "None". Ingen konvertering behövs.

Allt som krävs i FCP är ett klick med musen för att fixa det.

Postad
HV-20 spelar in progressivt och sparar det enligt HDV-standard interlaced som beskrivs ovan. Översatt till "ren svenska" betyder det att man enligt HDV bara kan spara interlaced men eftersom materialet är inspelat progressivt så behöver du bara i redigeringsprogrammet ändra "Field dominance" till "None". Ingen konvertering behövs.

Allt som krävs i FCP är ett klick med musen för att fixa det.

ålrajt, och hur gör jag det?

Postad

I Final Cut Pro öppnar du "Browser", se till att du valt " View as list" i den. Markera det klipp du vill ändra och gå till fältet "Field Dominance" och välj "None"

Lite svårt att i text beskriva hur du gör, hoppas du förstår. Om inte har du sökt i hjälpen på "Field dominance"?

Postad
I Final Cut Pro öppnar du "Browser", se till att du valt " View as list" i den. Markera det klipp du vill ändra och gå till fältet "Field Dominance" och välj "None"

Lite svårt att i text beskriva hur du gör, hoppas du förstår. Om inte har du sökt i hjälpen på "Field dominance"?

Okej, tack. Men det är bara på själva filerna man spelat in 25p som man ska göra det med va? Inget av det andra? Så jag inte missuppfattat ngt.

Postad

Detta var en nyhet för mig. Tack.

/KN

Postad
Okej, tack. Men det är bara på själva filerna man spelat in 25p som man ska göra det med va? Inget av det andra? Så jag inte missuppfattat ngt.

Korrekt, det gäller enbart dom HDV klipp som är inspelade i Canons specialformat.

Postad

Canons "specialformat" är väl det där 25F som de har på XH-A1/G1 och XL-H1? HV20 spelar in sina progressiva bilder på samma sätt som de flesta andra progressiva hdv-kameror har jag för mig. HV30/40 spelar mycket riktigt in en progressiv ström, alltså inte inbakat i en interlaced ström, men frågan gällde en HV20.

Pulldown behövs mig veteligen inte alls på 25p/50i, det gäller bara när man behöver extrahera 24p ur 60i (för att 60/24 inte är jämnt). Rätta mig om jag har fel.

Att ställa Field dominance till None eller Progressive tyckte jag lät väldigt vettigt. Det är precis vad jag har gjort. Annars står den på antingen Lower field first eller Upper field first. Tror Upper field first är standarden för HDV.

Postad
Canons "specialformat" är väl det där 25F som de har på XH-A1/G1 och XL-H1? HV20 spelar in sina progressiva bilder på samma sätt som de flesta andra progressiva hdv-kameror har jag för mig. HV30/40 spelar mycket riktigt in en progressiv ström, alltså inte inbakat i en interlaced ström, men frågan gällde en HV20.

Pulldown behövs mig veteligen inte alls på 25p/50i, det gäller bara när man behöver extrahera 24p ur 60i (för att 60/24 inte är jämnt). Rätta mig om jag har fel.

Att ställa Field dominance till None eller Progressive tyckte jag lät väldigt vettigt. Det är precis vad jag har gjort. Annars står den på antingen Lower field first eller Upper field first. Tror Upper field first är standarden för HDV.

Vad jag förstår så spelar HV20/30/40 in i PsF, Progressive segmented Frame. Alltså progressiv bild lagras i interlaced ström, HDV standarden specar inte 1080p (även om dessa kameror spelar in 1440....)

Postad

Hummel, jag tror vi pratar om samma sak, men jag skulle inte vilja säga att det är ett specialformat som är framtaget av Canon. Exempelvis spelar Panasonics gamla populära DVX100 in sin progressiva bild på samma sätt, i en interlaced ström.

Nedan kollade jag upp HV40 på Canon USA. Den spelar in native 24p (vilket borde kunna betraktas som "äkta" progressivt) samt i en interlaced ström. Det sistnämnda är det enda alternativet som finns på HV20. Kunde inte hitta något om PsF och har inte hört talas om det tidigare, men om det är den korrekta benämningen så ville jag bara påpeka att tekniken inte bara används på Canons kameror. Det enda specialformat de har utvecklat är 24F/25F som de har på de dyrare kamerorna.

Frame Rate

60i, Native 24p Progressive (records at 24p), 24p Progressive (records at 60i), 30p Progressive (records at 60i)

Länk: http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&tabact=ModelTechSpecsTabAct&fcategoryid=177&modelid=17996
Postad

tack ska ni ha, nu har jag blivigt mkt klokare. Men om jag fattat det rätt, så ska man sätta field dominance till none, så är det bara tuta och köra sen?

Sen undrar jag, vad får jag för video om jag istället för att spara det på band, sätter en firewire kabel till datorn, sätter kameran på 25p och fångar det med tex OnLocation?

Får jag då full HD 1920*1080, och "äkta" 25p, som jag inte ska mecka ngt med i field dominance?

Postad
tack ska ni ha, nu har jag blivigt mkt klokare. Men om jag fattat det rätt, så ska man sätta field dominance till none, så är det bara tuta och köra sen?

Sen undrar jag, vad får jag för video om jag istället för att spara det på band, sätter en firewire kabel till datorn, sätter kameran på 25p och fångar det med tex OnLocation?

Får jag då full HD 1920*1080, och "äkta" 25p, som jag inte ska mecka ngt med i field dominance?

Ställ kameran på "25p" och sedan efter capture till datorn ändrar du field dominance till none, precis som du beskriver ovan.

Du får ut 1920 x 1080 via HDMI live. Så fort du lagrar det på band kommer det sparas i HDV och du tappar upplösning (1440 istället för 1920) och mycket färg.

Postad
Hummel, jag tror vi pratar om samma sak, men jag skulle inte vilja säga att det är ett specialformat som är framtaget av Canon. Exempelvis spelar Panasonics gamla populära DVX100 in sin progressiva bild på samma sätt, i en interlaced ström.

Nedan kollade jag upp HV40 på Canon USA. Den spelar in native 24p (vilket borde kunna betraktas som "äkta" progressivt) samt i en interlaced ström. Det sistnämnda är det enda alternativet som finns på HV20. Kunde inte hitta något om PsF och har inte hört talas om det tidigare, men om det är den korrekta benämningen så ville jag bara påpeka att tekniken inte bara används på Canons kameror. Det enda specialformat de har utvecklat är 24F/25F som de har på de dyrare kamerorna.

Länk: http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&tabact=ModelTechSpecsTabAct&fcategoryid=177&modelid=17996

Du har rätt i att specialformat av canon inte är riktigt rätt utan flera tillverkare använde sig av det, det verkar vara ett efterfix då HDV från början inte var tänkt för progressiv lagring.

Att HV40 var hade en extra mode visste jag inte, gäller det även PAL-versionen?

Fattar inte heller riktigt hur som hanterar datatströmmen i native 24p mode?

Postad

Håller med om att det var en efterfix. Speciellt på NTSC-kameror. Det var samma sak med miniDV som inte heller var tänkt som ett "professionellt" format från början.

Att HV40 har native 24p var en välsignelse för NTSC-folket som tidigare var tvungen hitta en bra pulldownmetod för att extrahera 24p från 60i. Nu behöver de bara kasta in materialet i ett 24p-projekt. Jag kan inte heller sätta fingret på hur de får native 24p 1080p ur ett format som bara hanterar 1080i och 720p. Just den grejen kan vara nån slags specialare.

För oss PAL-användare tror jag inte att det spelar någon som helst roll om materialet är native 25p eller 25p i en 50i-ström eftersom det är jämnt delbart. På en progressiv monitor visas två likadana fält samtidigt vilket resulterar i en hel bild. På en tv visas samma fält två gånger på raken eftersom 50i där visas som 50fps. Så ett native-läge skulle kännas onödigt. Har inte hittat nån info om detta på PAL-kameran.

För att hålla sig lite på topic... Jag har inte tänkt på att det skulle kunna ställa till problem när man ändrar hastighet på materialet, men det kanske händer sig att den hoppar över fält istället för hela bilder när man redigerar det som 50i. Jag har aldrig haft problem och det kanske beror på att jag alltid har redigerat som progressivt (field order: None).

Octavianus, rapportera gärna tillbaka om problemet löser sig eller ej när du ställer om field order (field dominance, kärt barn har många namn).

Postad

för att se problemet så kan ni kolla in detta

det är under bilkörarscenen, den har jag spolat från ca 9 minuter till 30 sekunder. Det börjar 1,28 in i filmen.

Jag ska senare prova att greja lite med det här tipsen ni givit. Men att jag missat en viktig bit är ju helt klart uppenbart. Det som är konstigt är bara det att det fungerar bra vid vanlig uppspelning, det är endast vid supersnabbspolning som det blir knasigt.

Postad

med hdmi cap får du inget native 24p från hv40. alltså är det en omvandling som sker till bandet, mao knappast native

och nej, HDV är inte 1080p, väldigt långt ifrån faktiskt. full HD är ett komiskt uttryck i sin fulla prakt

• 3 veckor senare...
Postad
HDV standarden specar inte 1080p (även om dessa kameror spelar in 1440....)

Svar: Jo, HDV standarden är sedan ett drygt år tillbaka, i huvudsak tack vare Sony, omskriven i en drös parametrar, vilket bland annat specifierar en 1440x1080p ström (MPEG-2 Part 2 MP@H14, videoraw datahastighet: 25 mbit / sek).

HDV existerar i 2 klasser (Klass 1 = HDV 720p, Klass 2 = HDV1080i/p).

HDV1080p är numera en del av HDV specifikationen.

Om vi blickar tillbaka lite ett par år så var det full gång med pratet om HDV baserade videokameror från både Sony samt Canon, i huvudsak skrev en progressiv videoström.

Canon var officiellt först ut med att implementera 1440x1080p skrivning i multiplexern, detta skedde i kameror som Canon XH-A1 samt Canon XL-H1, väl känt som 24/25/30F läge.

Beskriver följande i 50i världen:

I 25F läge klockas den interlaced dimensionerade sensorn från 50 ner till 25hz, vilket i sin tur låter den horisontella dimensionen skannas dubbelt upp i en och samma cykel. Den progressiva videodatan processeras och skjuts till DSPn som för-filtrerar videosignalen till en upplösning på 1440x1080, som därefter skjuts vidare till den interna HW MPEG-2 Part 2 encodern som kodar strömmen enligt strikt HDV1080i specifikation, DOCK med en progressiv flaga i sequence layern inbakat i MPEG strömmen.

Sammanfattat genererar detta en 25p flaggad videoström.

Denna procedur och hantering av videosignalen ledde dock vid denna tid till att samtliga HDV1080i standardiserade bandare inte kände av en korrekt dataström och avkodade därav inte videosignalen. Återigen, då en progressivt flaggad HDV1080 ström inte existerade inom standarden, vilket ledde till att 25F HDV1080 endast kunde avkodas av Canons egna videokameror med detta stöd.

Sony hade däremot lite andra idéer och började att implementera det skl. "CINEFRAME" läget i deras 1080i line-up av videokameror.

Metoden är dock betydligt mindre komplex:

Den progressivt ritade videosignalen går genom DSPn i samma princip som på Canons videokameror, vidare till encodern som här låter videoströmmen flaggas som Interlaced i sequence layern, vilket leder till en strikt HDV1080i signal som i sin tur öppnar upp kompabiliteten i samtlig HDV1080i standardiserad hård / mjukvara.

Dock är denna metod inte klassad som "bättre" bara för att skrivningen i sig kan verka "smidigare".

Bla. Sony's HVR-Z1E har metoden implementerad, dock i ett samarbete med en Interlaced sensor utan klockningsmöjlighet, vilket ledde till en de-interlace process i hårdvaran som i slutändan gav en De-Interlaced videosignal, flaggad som Interlaced.

Totalt meningslöst, då detta enkelt, om inte även bättre kunde göras i post.

I dagens läge har både Sony samt Canon enats i HDV1080 specifikationen i prosumer grad av hårdvara.

Exempelvis ett par mid-end VTR från Sony stödjer 24/25/30F HDV1080 video.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...