standard Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 Hej! Kan någon förklara lite för mig vad som menas med att en kamera kan filma i 25 p?? Är det något som sänker slutar tiden eller vad är det? Får det filmen att bli långsammare eller vad har man detta läge till? Detta finns typ på panakameror dvx 100 tror jag bla? Häls// Tomas 0 Citera
Mega99 Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 Så P'et står för Progressive. 25 P betyder då alltså 25 Progressive (bare with me). De flesta kameror filmar i 50i - I'et står för Interlaced. Progressive innebär att hela bilden fångas i ett svep, medans Interlaced innebär att halva bilden åt gången fångas. Så när du spelar upp en film som är 50i, så visas det halva bildrutor, fast dubbelt så snabbt (50 halva frames per sekund, vilket blir 25 hela frames). Och 25p innebär att du visar hela bildrutor, i 25 frames per sekund. Interlaced gör helt enkelt att filmen upplevs mjukare, medans 25P ger den där "Jerky" film-aktiga känslan. Du kan enkelt konvertera 50i till 25P, så jag är lite lost här också när det kommer till anledningar att ha en kamera som kan filma't. Någon som är mer påläst kanske kan förklara vidare? 0 Citera
standard Postad 12 december 2009 Författare Postad 12 december 2009 Ok, ett litet steg närmare. Tack snälla för svaret!! Ni som vet ännu mer eller har något att tilläga så är det välkommet. // MvH Tomas 0 Citera
Kimster Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25129 Ska du spela upp något på en dator ska du generellt aldrig spara filen i interlaced oavsett fps. Du kan spela in och du kan redigera med det, men interlaced gör att du får ränder i rörelser på en datorskärm motsv. 0 Citera
Hummel Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Du kan enkelt konvertera 50i till 25P, så jag är lite lost här också när det kommer till anledningar att ha en kamera som kan filma't. Någon som är mer påläst kanske kan förklara vidare? Problemet är att det inte är lätt att konvertera. Antingen tappar du halva upplösningen eller så krävs det avancerad utrustning. Bäst blir det om man kan undvika konvertering, dvs filma i "rätt" format. 0 Citera
beta75 Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Väldigt förenklat. 50i delar in en sekund i 50 delar. Del ett och två skapar en bildruta. tre och fyra en andra bildruta osv. Del ett är (beroende av fieldorder) linje (pixelrad) 1, 3, 5, 7 ,9 osv Del två är linje 2, 4, 6, 8 osv. Så under en 25 dels sekund ritas del ett och två upp och därmed en hel bildruta i 50i Varför kan man inte bara kan slå ihop dem? Eftersom de olika delarna inte fångas samtidigt av kameran så kommer de inte passa riktigt, snabba rörelser blir "konstiga". 25p fångar hela bildrutor i ett svep. /KN 0 Citera
standard Postad 13 december 2009 Författare Postad 13 december 2009 Ok, tack för era kloka svar. men var fyller denna för funkition då?? Jag har upplevt att det blir mer filmiskt utseénde att titta på denna typ av inspelningar i 25p? Påminner detta om riktiga filmkameror i 16 eller 35 mm eller vad det nu är förnågot man spelar in riktig film på?? Bilden blir ju jäkligt hackig i 25 läge? Om jag sänker shutterspeeden från 50 till 25 på min sony hdv fx7e tycker jag bilden blir mer filmliknade, kan det stämma?? MvH Tomas 0 Citera
beta75 Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Ok, tack för era kloka svar. men var fyller denna för funkition då?? Jag har upplevt att det blir mer filmiskt utseénde att titta på denna typ av inspelningar i 25p? Påminner detta om riktiga filmkameror i 16 eller 35 mm eller vad det nu är förnågot man spelar in riktig film på?? Bilden blir ju jäkligt hackig i 25 läge? Om jag sänker shutterspeeden från 50 till 25 på min sony hdv fx7e tycker jag bilden blir mer filmliknade, kan det stämma?? MvH Tomas Nä, en biofilm rullar på i 24 bilder / sec. Så 25p liknad den mest. Interlace används eftersom gamla tv-apparater ritar upp bilden på det sättet. Där av 50i eftersom vi i vägguttaget har 50hz. I USA har man 60hz i väggen och NTCS som man kör där är 60i eller 30p. På LCD-skärmar har det liten betydelse. Moderna codec uppdaterar endast delar av bilden beroende av var som händer. interlace har fortfarande en fuktion. Det blir som du beskrev lite mjukare rörelser. Därför tycker jag 720p50 är intressant. Bästa av två världar. /KN 0 Citera
StenR Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 720p50 är väl vad SVT HD sänder? shutter speed har jag för mig bör normalt vara 1/50 om man spelar in i 25p. 0 Citera
camarade Postad 19 december 2009 Postad 19 december 2009 eftersom 25p börjat användas i stor skala upplever nog "de flesta" ingen strobing, därmed inte sagt att du kan få det att se ut som att bilden 'laggar' om du gör en kass panorering etc. 24p tycker jag personligen att man ska vara försiktig med. gör du en amatörfilm med amatörvinklar är 25p definitivt ett bättre val 0 Citera
Dark_tree Postad 25 december 2009 Postad 25 december 2009 har erfarenhet av att filma med panasonic dvx100 och det funkar lika bra att filma 50i och konvertera det ner till 25p eller filma 25 direkt..blir kanon... 0 Citera
Hummel Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Jag tror inte att du kan konvertera 50i till 25p utan problem. 0 Citera
Kimster Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Generellt 50i till 25p går hyfsat smärtfritt med rätt program då det är jämt delbart. Finns hundratals guider på nätet om hur man kan göra. 0 Citera
Hummel Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Generellt 50i till 25p går hyfsat smärtfritt med rätt program då det är jämt delbart. Finns hundratals guider på nätet om hur man kan göra. Problemet är att du måste på konstgjord väg framställa bilder som din kamera inte har exponerat eller så tappar du halva upplösningen på bilden. 0 Citera
StenR Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Problemet är att du måste på konstgjord väg framställa bilder som din kamera inte har exponerat eller så tappar du halva upplösningen på bilden. Fast det gäller ju inte kameror som har sant progressiv inspelning. Vad jag förstår så gör både t ex DVX100 och HV20 på samma sätt, de delar upp den progressivt fångade bilden i två halvbilder (50i) för att kunna spela in den på bandet, i redigeringen så tolkas den sedan tillbaka som progressiv (25p). 0 Citera
Hummel Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Fast det gäller ju inte kameror som har sant progressiv inspelning. Vad jag förstår så gör både t ex DVX100 och HV20 på samma sätt, de delar upp den progressivt fångade bilden i två halvbilder (50i) för att kunna spela in den på bandet, i redigeringen så tolkas den sedan tillbaka som progressiv (25p). Men vänta, 50i är interlaced dvs inte progressiv, eller har jag missat något? Att lagra p-inspelat som i-inspelning är en sak. 0 Citera
Norbert Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Men vänta, 50i är interlaced dvs inte progressiv, eller har jag missat något? Att lagra p-inspelat som i-inspelning är en sak. Det är just så den progressiva bilden lagras i interlaced gissar jag. Den delar upp samma bild på två fält. Fälten måste ju fyllas med nåt. Eftersom det inte skiljer nåt i tid mellan fälten så ser man hela bilder, dvs progressiva. Som StenR säger: de delar upp den progressivt fångade bilden i två halvbilder (50i) för att kunna spela in den på bandet 0 Citera
Hummel Postad 26 december 2009 Postad 26 december 2009 Det är just så den progressiva bilden lagras i interlaced gissar jag. Den delar upp samma bild på två fält. Fälten måste ju fyllas med nåt. Eftersom det inte skiljer nåt i tid mellan fälten så ser man hela bilder, dvs progressiva. Som StenR säger: Med andra ord är det inspelat progressivt och då sker det ingen konvertering från interlaced till progressiv. Att konvertera interlaced till progressivt blir inte speciellt bra som jag påpekade ovan. Vi får skilja på interlaced inspelning och progressiv, sedan får vi skilja på progressiv lagring i en interlaced ström. Vissa kameror, som Canon HV20 spelar in progressivt men då HDV inte har "stöd" för det lagras bilderna i en interlaced ström så att säga. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.