tattarn Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 hej, jag såg collateral idag och i början av filmen var jag rätt säker på att den var filmad med 35 mm sen insåg jag att det var digitalt, ruskigt nice för att vara digitalt.. någon som vet vad de använde för kamera? 0 Quote
Ronnie Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 De använde ett par olika kameror: Panavision Cameras and Lenses (35mm film) Digitala kameror som användes var: Sony HDW-F900 CineAlta och Thomson VIPER FilmStream Camera. 0 Quote
tattarn Posted November 30, 2004 Author Posted November 30, 2004 oj, vet du varför de använde sig av så många? 0 Quote
Nizze Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Den är även filmad i 35 milimeters, det är väll så där 80% film och 20% video 0 Quote
Opus Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 [citat=tattarn]hej, jag såg collateral idag och i början av filmen var jag rätt säker på att den var filmad med 35 mm sen insåg jag att det var digitalt, ruskigt nice för att vara digitalt.. någon som vet vad de använde för kamera?[/citat] Jag tyckte den var helt okay snygg men usch vad det märkte att det var digitalt, det var inte samma känsla och ett äckligt flow som gjorde att jag hade svårt att koncentrera mig på filmen... jag tvärtemot dig tänkte det första jag gjorde när jag såg hur grynig den var i första klippet "det här måste vara dv" och det var det.... men det var nice ändå helt klart, och det är schysst att de är mer inne på att köra digitalt, men då får de fan fixa så att det inte blir för rent rörelsemönster som det blev nu, vilket förstörde känslan för mig åtminstone. 0 Quote
Christopher Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 såg den aldelles nyss, tyckte den var väldigt bra faktiskt. Håller dock med Opus om att man tydligt såg när det var filmat med dv, dels på grund av grynigheten och dels på att allt går lite snabbare, ungefär som när man kollar på en 100hz tv och inte är van vid det Det tar bort lite av själva filmkänslan tycker jag Men vafan, det funkade här, jag klagar inte. Tyckte dock att tompa såg lite skum ut genom hela filmen ungefär som om han var lite lätt självlysande =) Vetifan, kanske är jag som är knäpp 0 Quote
Ronnie Posted December 2, 2004 Posted December 2, 2004 [citat=tattarn]oj, vet du varför de använde sig av så många?[/citat] Olika kameror för olika ändamål... Finns en ganska teknisk artikel om hur och varför de fotograferade Collateral som dem gjorde här: http://www.theasc.com/magazine/aug04/collateral/index.html. 0 Quote
Monochromic Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 [citat=Nizze]Den är även filmad i 35 milimeters, det är väll så där 80% film och 20% video[/citat] Läste den där artikeln, och det var tvärtom. Alla inomhusscener var skjutna på film (c.a. 20%) och i princip allt utomhus förutom vissa scener som krävde högre fps var filmade på video. 0 Quote
tomasz1985 Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Mann pratar om det i kommentatorspåret på DVDn. 0 Quote
Recommended Posts