Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har ett problem, möjligen inte ett stort, men liktväl ett problem. Jag har läst in mig på ämnet bäst jag kan, men tänkte trots detta försöka vända mig till lite mer kunnigt folk här för att möjligen lysa upp min väg ännu mer. Tack på förhand, förresten!

Kort sammanfattat. Jag håller för tillfället på med ett projekt. Projektet, vilket inte börjat redigeras ännu, utgörs i nuläget av en ganska omfattande mängd råmaterial. Råmaterialet utgörs i sin tur av vanlig DVfilm (.avi), mobilkamerafilmer, inspelade telefonsamal, teckningar, digitala fotografier, analoga fotografier, super8 film och HDfilm (.m2ts). Jag redigerar i Vegas 6. Fullt medveten om att det är gammalt, men det är där jag känner mig trygg. Mängden typer av råmaterial är ett medveten "stilitiskt" drag (fruktansvärt pretantiös känner jag mig nu). Denna brilljanta ide har emellertid visat sig vara mycket mindre brilljant än jag först trodde.

Filmen i fråga kommer att "presenteras" på dvd (pytteupplaga), som nedladdningabar komprimerad fil och som streamad film (förmodligen på vimeo).

Mitt problem infaller då jag inser att det inte kommer bli helt enkelt att kombinera alla dessa format till ett projekt utan att kvalite faller bort någonstans. Det absolut största problemet torde väl vara att kombinera m2ts filerna med den vanliga dvfilmen.

Här följer mina frågor;

1. Filmen i fråga kommer inte pressas på blueray. Min gissnig är att, sett till detta, spelar det egentligen ingen roll om jag komprimerar ner hd m2ts materialet till dv? Iallafall inte betraktat från dvd synpunkt? Har jag rätt i detta? (jag har sjukt ofta fel när jag gissar saker).

2. Filmen i fråga kommer emellertid presenteras som fil och som streamad. Här vore det synd, tycker jag, om jag tappade bort fördelarna med hd klippen. Jag vill ju så långt det går behålla färgerna och kvaliten och allt det fina som min panasonic hd kamera har gett mig. Hur behåller jag egentligen mina hd klipp i ett projekt innehållande dv filer att samsas med? Till råga på allt i Vegas 6.

3. Slutligen, om det vore så pass UNDERBART att följande faktiskt skulle fungera i ett nyare version av Vegas, hur pass mycket skiljer de sig egentligen? Kommer jag bli chockad att se dum ut om jag skulle börja arbeta i Vegas 7 el. 8?

Japp. Det var allt. Tack så hjärtligt för uppmärksamhete och om de finns td och lust skulle jag vara OTROIGT tacksam om någon ville dela med sig av lite kunskap!

Ha en fantastisk dag!

/storhuvve

Postad

Stort tack till de som läst tråden iallafall. Håller tummarna så hårt att det gör ont att någon som är helt inne på sådana här grejer läser och svarar.

Jag har iallafall uppgraderat till Vegas 9 Pro nu. m2ts filerna känns igen och går att importera. Preview fönstret spelar dem emellertid okristligt långsamt. Jag antar att det har att göra med min datorns prestanda (även om datorn i sig är ganska kraftfull).

Gör jag bäst i att konvertera m2ts filerna innan jag börjar jobba med dem tillsammans med dv filerna? Kommer detta göra att jag förlorar mycket m2ts kvalite? Är det t.o.m. möjligt att konvertera dem i vegas genom att renedera ut dem som en annan filtyp? I sådana fall vilken?

Gud va många frågor. Ber tusen ggr om ursäkt, jag vill absolut inte slösa er tid.

Ha det bra!

Postad

m2ts filer kan vara ganska tungjobbade för datorn precis som du beskriver så det skulle kunna vara en anledning att konvertera dem i förväg. Men i så fall bör man välja ett förlustfritt format eftersom varje konvertering annars försämrar kvaliteten. DV är tyvärr ett icke-förlustfritt format eftersom det arbetar med en komprimeringstyp som är "förstörande". I praktiken är det inte säkert att man ändå märker skillnaden i slutändan. Rent arbetsmässigt tror jag det blir smidigare med allting i DV-format, men kvalitetsmässigt vill man inte konvertera mer än nödvändigt.

En sak som är lurig är att 1080i kör med upper field first medans DV kör med lower field first när det är interlace-format. Så det gäller att ha tungan rätt i mun. Du kan väl testa lite med att försöka klippa ihop lite olika format och bränna ut det på en DVD och se hur det blir i praktiken. Alltså köra några tester med några kortare klipp så att du känner att allting funkar innan du sätter ihop det stora projektet. Annars är ett alternativ att låta kameran göra omvandling till DV och importera även HD-formaten som vanlig DV i ditt projekt. Men kvaliteten kan bli bättre om man omvandlar det i datorn istället för att låta kameran göra det. Testa och jämför själv!

Postad

Vegas 8 har i alla fall inga problem att blanda DV (avi) på samma tidlinje som HDV (m2t heter de väl då... glömde kolla i videodisken nyss). Jag har i alla fall blandat DV och AVI utan minsta problem i samma projekt.

Ett knep att få Vegas att gå fortare på dålig dator är att ställa in projektet som ett DV PAL, och göra all redigering så. Sen när man ska rendera ut det så ändrar man Projekt properties till HDV. Så renderar man från HDV-inställningar. Fråga mig inte varför, men det blir skarpare bilde att rendera ut sina DVD-filer från ett projekt som ställts in på HDV istället för DV. Detta vad det gäller HDV-filer/stillbilder etc. För DV-filerna gör ingen skillnad.

Så gör så, så drar du nytta av att HD-filerna ser skarpare ut i webbutgåvan som du ska streama.

Apropå kvalitet så blir i mitt fall HDV in i Vegas, och sen utrenderat till DV skarpare än om jag låter M25-bandspelaren eller Sony Z1-kameran skala ned HDV till DV(CAM).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...