Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag undrade om någon har sett denna kamera säljas på blocket. http://www.blocket.se/vastmanland/SONY_EX1_XDCAM_proffs_kamera_1_ars_garanti_22530493.htm?ca=15&w=3

Den verkar vara för billig för att vara sant... så jag kontaktade personen som säljer denna kamera, och kameran finns kvar.

Jag är väldigt sugen på att köpa denna. Frågan är om den verkligen är HELT ny och garanti och allt som står där. Vill givetvis inte bli blåst.

Någon som vet mer om denna kamera/person

Mvh/ Neo

Postad

Grundregeln är: Är det för billigt för att vara sant så är det troligen inte sant..

Är nästan säker på att jag sett flera snarlika annonser på Blocket sista månaderna...

Postad

Jag blir smått irriterad på såna annonser. Man ska aldrig kolla på vad säljaren har betalat, man ska jämföra med vad den kostar idag.

Han skriver: Nypris 93'000:- och länkar till Scandinavianphoto som säljer den för 80'000:-

Sedan kan man shoppa runt lite till och hamna på proffskameror.se som säljer den för 68'000:-

Så visst, det är fortfarande billigare än nytt idag, och man får med ett extra batteri +16gb minneskort, så man går väl plus 10-15'000. Men just att måla upp bilden av en tokdyr kamera för småpengar tycker jag är rätt dum.

Tror nog det kan vara en reko säljare men han har fått affären av verka vara "för bra för att vara sann" och därför lyckas han inte sälja.

Postad

Han la in annonsen för ett par månader sedan. Så det kanske förklarar varför han skriver ett sådant pris hos Scandinavianphoto.

Det som jag inte förstår är varför han säljer en helt ny kamera rätt så billigt (med tanke på medföljande minneskort osv.) och ändå står det inte varken var han har fått den ifrån eller, varför han säljer den.

Hur som helst, så dräglar man ju lite grann för att få denna kamera. Kanske hade man kunnat få den för 60 :) ...

Neo

Postad

Det är väl bara att bestämma sig för att åka till säljaren och göra upp affären där. Att förskottsbetala etc på så dyra saker ska man nog hålla sig helt borta från.

Jag har köpt dyra saker från en som även annonserat här på forum, men jag valde att åka och möta honom. Allt var ok, och det jag köpte har fungerat klanderfritt. Han hade mera saker som jag var intresserad av, men nu svarar han inte på mail, inte tfn eller nått liknande. Hade man då betalat förskott så hade det inte varit så kul.

Postad
Det är väl bara att bestämma sig för att åka till säljaren och göra upp affären där. Att förskottsbetala etc på så dyra saker ska man nog hålla sig helt borta från.

Jag har köpt dyra saker från en som även annonserat här på forum, men jag valde att åka och möta honom. Allt var ok, och det jag köpte har fungerat klanderfritt. Han hade mera saker som jag var intresserad av, men nu svarar han inte på mail, inte tfn eller nått liknande. Hade man då betalat förskott så hade det inte varit så kul.

"...svarar inte på mail, inte tfn.."

Tur för dig då att det inte var något fel på prylarna. Fick du se kvitto på säljarens inköp?

Postad
"...svarar inte på mail, inte tfn.."

Tur för dig då att det inte var något fel på prylarna. Fick du se kvitto på säljarens inköp?

Ja, bakgrunden var grön.

Postad

för det första så kan det vara NTSC format på kameran och dom är alltid billigare. Annars kan det vara så att den är köpt på företag, dvs momsfritt och det förklarar priset, men då kan du inte få något kvitto och alltså ingen garanti och garanti på en sådan kamera måste man bara ha!

Postad

Kameran är regionsfri, dvs. den kan köras i antingen Pal eller NTSC, beroende på var man kommer att sända materialet.

Förklaring två kan vara sann. Men även om det inte finns någon garanti kvar, så kanske man kan teckna någon försäkring för sina prylar...

• 2 veckor senare...
Postad

Ni får inte glömma bort att vissa firmor köper sina kameror i sk "grå-import" Dvs du skulle ju kunna ta denna kamera och handla ex i USA men då tappar du rätten till primesupport och ibland även extra tillbehör som skall medfölja, dvs oftast ett extra minneskort.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...